Uddannelsen er obligatorisk, hvilket betyder, at du skal deltage.
Er det lovpligtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?
De formelle krav og regler. På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.
Hvad er lovkravet omkring AMR?
Lovkrav at alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en APV, som omfatter alle arbejdsmiljøforhold i virksomheden. Det er arbejdsgiverens ansvar, at virksomheden udarbejder en APV og at medarbejderne bliver inddraget. APV'en skal være skriftlig og være tilgængelig for både ledelsen og medarbejderne.
Kan man stoppe som AMR?
I loven står, at AMR ikke kan forlade hvervet. Det er en beskyttelse mod, at du kan væltes af hhv. ledelse eller Hvis du som AMR af en eller anden grund ikke længere ønsker at være AMR, så har medarbejderne ikke umiddelbart ret til at vælge en anden i valgperioden, men det skal besluttes i fællesskab med ledelsen.
Hvem skal have den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse?
Hvem skal tage arbejdsmiljøuddannelsen? Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse er skabt for at sikre arbejdsmiljøet, og udbydes til medarbejdere og ansatte. Det er lovpligtigt at en virksomhed, som har 10 ansatte eller mere (eksklusiv ledelsen), etablerer en arbejdsmiljøorganisation (AMO).
AMR: En presserende trussel mod livet, som vi kender det
Hvor længe gælder den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse?
Arbejdsmiljøuddannelsen er obligatorisk for medlemmer af arbejdsmiljøgrupperne. Både ledere og arbejdsmiljørepræsentanter skal deltage på det lovpligtige kursus. Da arbejdsmiljøloven ændres hvert år, kan det anbefales, at gennemgå en ny arbejdsmiljøuddannelse efter 6 - 10 års virke, som repræsentant.
Hvem har ansvaret for et godt arbejdsmiljø?
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både i forhold til arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning, brugen af tekniske hjælpemidler og ved anvendelse af stoffer og materialer.
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Er man AMR for sin leder?
Som AMR repræsenterer du alle de kolleger der hører under din gruppe. Som medarbejdernes repræsentant er det din opgave at bære problemstillinger ind i arbejdsmiljøgruppen. Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du alle de kolleger, som hører under den arbejdsmiljøgruppe, du er en del af.
Hvad får man i løn som AMR?
Løn. Du må ikke miste løn eller tillæg, fordi du udfører opgaver som arbejdsmiljørepræsentant. Der er ingen faste retningslinjer for, hvor meget tid din arbejdsgiver skal give dig til opgaverne, men du skal have "den fornødne tid".
Hvor mange timer skal en AMR have?
Tid til AMR-arbejdet
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge.
Hvad skal en AMR lave?
- Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
- Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse.
- Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.
Kan en leder være AMR?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvor mange ansatte før AMR?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant.
Hvem må stille op som AMR?
Hvem kan stemme? Alle ansatte har ret til at være med til at vælge, også lærlinge, deltidsansatte, løstansatte, afløsere, vikarer og praktikanter. Ansatte, der har kontorarbejde, andet administrativt arbejde eller arbejder i butikker og lignende, og er beskæftiget mindre end 10 timer om ugen, har dog ikke valgret.
Hvor længe skal man være ansat for at stille op som AMR?
Det er fagforeningernes opgave at sørge for, at der ikke har fundet vilkårligheder sted i forbindelse med valget. Dvs. at vedkommende, der vælges, har været ansat i mindst seks måneder, og at alle har haft mulighed for at deltage i valget.
Hvad er forskellen på AMR og AMiR?
AMR = arbejdsmiljørepræsentant. AMiR = arbejdsmiljørepræsentant, man bruger på mange hospitaler.
Kan en AMR væltes?
Det er meget vigtigt, at arbejdsmiljørepræsentanten gør sig dette klart som medlem af AMO, og endnu mere vigtigt, hvis arbejdsmiljørepræsentanten og tillidsrepræsentanten er én og samme person. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke "væltes" af kollegerne.
Kan Amr sige op?
Hvis du er AMR
Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, er der særlige regler. De gælder dog kun, hvis din arbejdsgiver siger dig op – altså ikke hvis du selv siger op. Bliver du opsagt som AMR, skal din arbejdsgiver give dig dit almindelige opsigelsesvarsel + 2 måneder ekstra.
Hvor lang opsigelse har en AMR?
Bestemmelsen i arbejdsmiljølovens § 10, stk. 2, giver arbejdsmiljørepræsentanter beskyttelse mod opsigelse på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område. Det betyder, at overenskomstens regler for opsigelse af tillidsrepræsentanter er gældende.
Hvad får man for at være arbejdsmiljørepræsentant?
Rigtig mange af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr. om måneden i tillæg.
Kan man anmelde dårligt arbejdsmiljø?
Alle kan klage til Arbejdstilsynet, hvis der er mistanke om, at en virksomhed overtræder arbejdsmiljøreglerne. Du kan klage til Arbejdstilsynet, hvis du tror eller har en mistanke om, at arbejdsmiljøreglerne er blevet overtrådt.
Hvad kan jeg bruge min AMR til?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvad er et dårligt arbejdsmiljø?
5 tegn på et dårligt arbejdsmiljø:
Der er ikke fællesskab mellem kollegaerne. Der er stor udskiftning i ansatte (mange opsigelser og/eller fyringer) Du oplever, at der ikke bliver taget hensyn til de ansattes behov. Ledelsen lytter ikke, når der bliver påpeget problemer – både psykiske, fysiske og sociale.