Oprindeligt ville Storebæltsbroen have tilbagebetalt sin gæld i 2022, men datoen er blevet udskudt til 2034, fordi broafgiften gennem tiden også er blevet brugt til at finansiere byggeri af andre infrastrukturprojekter.
Hvornår er broen betalt af?
Tidspunktet for hvornår broen er tilbagebetalt har svinget gennem tiden og er blevet påvirket af prisændringer, fx i 2017 hvor prisen faldt med 25% og udbytter til staten på samlet 8,4 mia. kr. I 2020 forventes broen tilbagebetalt i 2032.
Hvor mange penge har Storebæltsbroen tjent?
I sin tid kostede storebæltsprojektet 26,5 milliarder kroner. Opgjort i løbende priser svarer det til cirka 38,1 milliarder kroner i dag. Samlet har Storebæltsbroen siden sin åbning indtjent godt 53 milliarder kroner fra bilister, der har krydset broen, mens baneindtægter løber op i 13 milliarder kroner.
Er der gæld i Storebæltsbroen?
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt udgjorde 17,5 mia. kr. ved udgangen af 2022. Tilbagebetalingstiden er opgjort til 36 år (svarende til 2034), og heri indgår, at A/S Storebælt skal medfinansiere regeringens Infrastrukturplan 2035 med udbytter på samlet set 7,9 mia.
Hvem har betalt for Storebæltsbroen?
Storebæltsbro betalt i 2032
For selskabet A/S Storebælt, der hører under Sund & Bælt, betyder årets resultat, at selskabet afdrager 900 millioner kroner på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2019 var på 18,9 milliarder kroner. Tilbagebetalingstiden er uændret 34 år.
Explainer: Derfor skal du betale for at køre på Storebæltsbroen l Bemærk
Hvor mange gange er Storebæltsbroen betalt tilbage?
Hvorfor er det sådan? Da vi gik ind i 2023 steg prisen for at køre over Storebæltsbroen i en personbil fra 250 til 270 kroner. Det til trods for at broen på nuværende tidspunkt er betalt tilbage cirka halvanden gang. Lige siden 1998, da de første biler kørte over Storebæltsbroen, har det kostet penge at køre over.
Hvor mange døde af at bygge Storebæltsbroen?
Seks mennesker mistede livet og godt 2.000 medarbejdere blev udsat for en arbejdsulykke i forbindelse med byggeriet af den faste forbindelse over Storebælt.
Er Storebæltsbroen tjent hjem?
Således gik kun 475 millioner af de 2,6 milliarder kroner, Storebæltsbroen i 2020 havde i indtægter fra vejtrafikken, til afdrag på gælden, som ved udgangen af 2020 var på 18,5 milliarder kroner. Med det tempo forventer Sund & Bælt, at broen er betalt ud omkring 2032.
Hvordan blev Storebæltsbroen finansieret?
A/S Storebæltsforbindelsen har finansieret alle omkostninger ved anlæg af den faste forbindelse ved lån, der garanteres af den danske stat. Finansieringen af forbindelsen er sket ved låntagning i ind- og udland. Der er tale om et brugerfinansieret trafikanlæg.
Hvorfor betaler vi for Storebæltsbroen?
Det betaler Storebæltsbroen for
Indtægterne på Storebæltsbroen er med til at finansiere anden infrastruktur i Danmark. Som en del af en infrastrukturaftale fra 2009 på 94 milliarder kroner blev indtægterne fra Storebæltsbroen for første gang brugt som finansiering af andet end broen selv.
Hvor meget tjener storebelt om året?
Nu har A/S Storebæltsforbindelsen, altså selskabet bag Storebæltsbroen, aflagt regnskab for 2022, og på side 2 i rapporten kan man se, hvor meget staten har trukket ud af Storebæltsforbindelsen i løbet af det forgangne kalenderår. Endeligt resultat: 1.406 millioner kroner. Altså 1,4 milliarder.
Hvor mange biler køre over Storebælt hver dag?
Forbindelsen er i dag en uundværlig del af vores hverdag. Omkring 36.000 køretøjer passerer dagligt Storebæltsbroen. Det er næsten 5 gange mere, end da broen åbnede, og nu har mere end 250 mio. passeret broen.
Er der internationalt farvand i Storebælt?
Hængebroen består af det frie spænd mellem de to pyloner på 1.624 m plus de to sidespænd mellem pyloner og ankerblokke på hver især 535 m. Hængebroen er forbundet med 23 tilslutningsfag – 14 fra Sjælland og 9 fra Sprogø. Storebælts østlige ende, som Østbroen spænder over, er internationalt farvand.
Hvor lang tid tog det at bygge Storebæltsbroen?
Pia. Mener det tog 7 år at bygge broen.
Hvor meget koster det at krydse Storebælt?
Prisen for at passere Storebælt i personbil vil fra den 1. januar 2024 stige til 196 kr. med automatisk betaling.
Er Storebæltsbroen statsejet?
Den samlede pris beløb sig til 21,4 mia. kroner i 1988-priser. Storebæltsforbindelsen er et brugerfinansieret anlæg, der bliver administreret af A/S Storebælt. Sidstnævnte er en del af Sund & Bælt Holding, der ejes af den danske stat.
Hvor blev Storebæltsbroen bygget?
Storebæltsbroen er 18 km. lang og er den faste forbindelse over Storebælt mellem Nyborg og Korsør. Det et af verdens største anlægsprojekter og består af en jernbanedel og en motorvejsdel. Østtunnelen blev bygget 1988-1996.
Hvor høj er Storebæltsbroen over vandet?
Hvert år passerer 27.000 skibe under Storebæltsbroen. I 2019 kørte der 13,3 millioner køretøjer over broen. Skibene må maksimalt rage 65 meter op over havoverfladen for at kunne sejle under broen. Broens toppunkter, pylonerne, er 254 meter over havets overflade.
Hvor mange gange har Storebæltsbroen været lukket?
Storebælt er – igen – lukket for al biltrafik på grund af omlægning af trafik.
Hvorfor er broen blå?
Blå Storebæltsbro
Broen samler Danmark på tværs, og på samme måde er det vigtigt, at vi samler Danmark og danskerne om diabeteskampen. Med det blå lys er Storebælt med til at gøre sygdommen en større del af danskernes bevidsthed.
Hvor dybt er der under Storebælt?
Tunnelen under Østerrenden
Fra havets bund til oversiden af tunnelen er der mellem 12 m og 40 m. Tunnelen er på sit dybeste punkt 75 m under havoverfladen.
Hvorfor er Storebæltsbroen lilla?
Kører du over broen i aften, kan du opleve pylonerne lyst op i lilla. Det sker i forbindelse med Purple Day, der fejres verden over for at gøre opmærksom på sygdommen epilepsi og for at støtte alle dem, der lever med sygdommen.
Hvorfor er der lys på Storebæltsbroen?
Hvorfor lyser Storebælt blå? Natten mellem torsdag og fredag er der sat blåt lys på Storebæltsbroen. Det sker for at markere World Maritime Day, hvor der sættes fokus på sikkerhed til søs.