Er der altid 2 års garanti?

reklamationsret i 2 år, kan man henvende sig til sælgeren inden for de første 2 år, efter man har købt varen, hvis man opdager fejl ved denne. Efter købeloven er det sådan, at man kan reklamere over en vare i op til 2 år efter købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på familieadvokaten.dk

Er der altid 2 års reklamationsret?

Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år. Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller omleveret til en ny.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Er der altid garanti?

Det er frivilligt for en virksomhed, om han vil give en garanti på en vare, så det er ikke noget, du har krav på. Ofte er det en fabriksgaranti, der ydes af producenten, men sælgeren kan også i nogle tilfælde tilbyde en garanti, fx på en brugt bil. Du har ret til at få garantien på skrift, fx i form af et garantibevis.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvad dækker 2 års reklamationsret?

Reklamationsretten på to år dækker, hvis varen ikke lever op til det aftalte, eller hvis varen er i dårligere stand, end du kunne forvente.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Er garanti lovpligtigt?

Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på europa.eu

Why Not to Buy an Extended Car Warranty (Scam)



Kan man sælge uden garanti?

Som privatsælger er det tilladt at sælge en brugt bil med forbehold, som for eksempel “købt som beset” og uden reklamationsret. Selvom sælger har haft bilen i mange år, kan du ikke kræve at få rettet eller godtgørelse for fejl, som sælger ikke havde kendskab ved salgstidspunktet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på tjekbil.dk

Hvor lang tid garanti er der på vare?

Forbrugerens ret til at klage over fejl og mangler ved varen, gælder i 2 år fra tidspunktet, hvor du købte varen - dette er også kaldet reklamationsfristen. Reklamationsfristen på 2 år gælder, når du køber af en forhandler indenfor EUs grænser, uanset om det er online eller i en fysisk butik.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvad er forskel på garanti og reklamationsret?

Garanti og reklamationsret er ikke det samme. Du er sikret reklamationsret via købeloven. Garanti er derimod noget, forhandler eller importør selv vælger at give - typisk for at skabe tryghed om produktet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvor mange år garanti på hvidevarer?

Den danske forbrugerlovgivning beskytter dine rettigheder som forbruger. Du har som forbruger 2 års reklamationsret. Retten til vederlagsfri afhjælpning gælder alene fejl og mangler, der var på produktet, da det blev leveret. Reklamationsret forudsætter, at du reklamerer så snart du oplever fejlen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på electrolux.dk

Hvor meget garanti skal en forhandler give?

Købeloven gælder for alle forhandlere. Det vil sige, at du er dækket af en 24 mdrs. reklamationsret som forbruger, hvis du køber en brugt bil hos en brugtbilsforhandler. I praksis betyder reklamationsretten, at forhandleren er forpligtet til at udbedre eventuelle fejl på køretøjet i op til 2 år efter handlen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dbfu.dk

Er der 2 års garanti på iPhone?

Garanti. Apples begrænsede garanti dækker din iPhone og dit tilbehør med Apple-logoet, der medfølger i kassen med dit produkt, mod produktionsfejl i ét år fra den dato, du oprindeligt købte det. Tilbehør med Apple-logoet, der er købt separat, er dækket under Apples begrænsede garanti for tilbehør.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på support.apple.com

Hvor mange gange må man reparere en vare?

Varen har flere forskellige fejl

Hvis der er mere end én mangel ved varen, har sælger som udgangspunkt ét afhjælpningsforsøg for hver mangel. Hvor mange forskellige fejl, du skal affinde dig med, vil blandt andet afhænge af, hvor vigtig varen er for dig, og hvor lang tid sælger bruger på de enkelte reparationer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Er der garanti på service?

Uanset om du vælger serviceeftersyn på mærkeværkstedet eller det frie værksted, er du stadig omfattet af en eventuel fabriksgaranti på din bil. Det er dog vigtigt, at du kan dokumentere, at service er foretaget efter bilproducentens forskrifter.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvad betyder 3 års garanti?

Garanti er et frivilligt supplement

Garantien skal stille dig væsentligt bedre, end det du har ret efter loven fx købeloven. En garanti kan for eksempel gøre det muligt for dig at klage over et produkt i længere tid end de 2 år, som reklamationsretten dækker (tre år for ydelser).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad er rimelig reparationstid?

”Rimelig tid” er altid en konkret vurdering, som bl. a. afhænger af, om der er tale om kompliceret reparation/fejl, om det er en standard vare osv. Ankenævnet for Forsikring har tidligere afgjort kendelser på samme område og givet kunden ret i situationer, hvor reparationstiden var længere end 3-4 måneder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ugeavisen.dk

Er der garanti på dæk?

Afhængigt af den juridiske ramme i det enkelte land (detaljer kan variere), er de fleste markeder som minimum dækket af en garantiperiode på to år fra den dag, hvor du har købt dækkene.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på continental-tires.com

Hvor mange års garanti er der i Elgiganten?

Med en udvidet reklamationsret forlænger du producentens garanti i op til 10 år, så du er sikret ekstra tryghed, hvis dit produkt går i sort. Du kan tilføje en udvidet reklamationsret, når du handler hos os, enten i en butik eller online.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på elgiganten.dk

Hvor meget garanti har man i Elgiganten?

Ofte er et produkts forventede levetid 2 eller 5 år. Ansvar for defekter og mangler gælder, hvis produktet ikke anses for at være af samme type eller ikke har den mængde, kvalitet eller de egenskaber, som betragtes som aftalt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på elgiganten.dk

Hvad dækker hårde hvidevarer over?

Hvidevarer dækker over maskiner som vaskemaskine, opvaskemaskine, køleskab, fryser, komfur og meget mere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad betyder to års garanti?

Er der ex. reklamationsret i 2 år, kan man henvende sig til sælgeren inden for de første 2 år, efter man har købt varen, hvis man opdager fejl ved denne. Efter købeloven er det sådan, at man kan reklamere over en vare i op til 2 år efter købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på familieadvokaten.dk

Kan man sælge uden reklamationsret?

Er sælgeren privat har du som udgangspunkt to års reklamationsret, med mindre du og sælgeren har aftalt andet. Du og sælger kan for eksempel aftale, at varen er købt som beset, og du dermed ikke kan klage. Er varen defekt, og vil sælgeren ikke acceptere din reklamation over varen, kan du ikke klage til et ankenævn.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad betyder 24 måneders reklamationsret?

12 - 24 måneder efter købet har du bevisbyrden

Går varen i stykker efter 12-24 måneder? Så er det din opgave at bevise, at der er tale om en fejl, som sælgeren er ansvarlig for. Det betyder ikke, at du skal kunne redegøre for årsagen til fejlen på et fagligt eller teknisk niveau.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad betyder 12 måneders garanti?

De første 12 måneder gælder formodningsreglen ved køb af brugte biler. Det betyder, at der i sagen formodes, at bilen havde fejl, da du købte den. Forhandleren skal derfor, i løbet af de første 12 mdr. efter leveringen, bevise at en fejl ikke var til stede, hvis sælgeren ikke vil dække reklamationen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dbfu.dk

Hvor længe er der garanti på håndværk?

Da der er tale om en tjenesteydelse, kan du reklamere over fejl ved arbejdet, som opstår senest tre år, efter det blev udført. Du skal imidlertid sørge for at reklamere hurtigst muligt til håndværkeren, efter du har opdaget fejlen, da du ellers kan risikere at miste dine rettigheder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvordan foregår reklamation?

Det kan du gøre på flere måder, afhængigt af hvor du har købt varen. Hvis du har købt varen i en butik, kan du gå tilbage til butikken og bede om at få pengene tilbage. Hvis du har købt varen på nettet, kan du sende varen tilbage til butikken. Du kan også kontakte producenten af varen og bede om at få pengene tilbage.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på lexly.dk