Er der garanti på en reparation?

Får du varen repareret efter reglerne i købeloven, kan du have ret til at få pengene tilbage, hvis den samme fejl bliver ved med at opstå. Det gælder i op til tre år efter din første klage, når der er tale om den samme fejl. Altså ud over reklamationsretten på to år.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvor længe har du reklamationsret i forbindelse med en reparation?

Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år. Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller omleveret til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Er der altid 2 års garanti?

reklamationsret i 2 år, kan man henvende sig til sælgeren inden for de første 2 år, efter man har købt varen, hvis man opdager fejl ved denne. Efter købeloven er det sådan, at man kan reklamere over en vare i op til 2 år efter købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på familieadvokaten.dk

Hvor lang tid må en reparation vare?

Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvornår gælder reklamationsretten ikke?

Du mister reklamationsretten, hvis du forholder dig passiv. Det betyder, at du skal klage umiddelbart efter, at du har opdaget fejlen eller manglen. Hvis du klager (reklamere) indenfor 2 måneder efter at du opdagede fejlen/manglen, vil det som udgangspunkt altid anses for godt nok.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Here are your rights when a company won’t honor a warranty



Hvad er forskel på garanti og reklamationsret?

Garanti og reklamationsret er ikke det samme. Du er sikret reklamationsret via købeloven. Garanti er derimod noget, forhandler eller importør selv vælger at give - typisk for at skabe tryghed om produktet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvilke krav er der til en garanti?

Garantien skal være skrevet på dansk, hvis varen har været markedsført på dansk. Der skal fx stå oplysninger om garantigiveren, og hvilke vilkår der gælder for garantien. Det kan fx være serviceeftersyn, der skal være overholdt, eller anden vedligeholdelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvis en vare går i stykker?

Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller omleveret til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen. Butikken må kun forsøge at reparere eller omlevere din vare nogle få gange – typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge igen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvor længe er der garanti på håndværk?

Da der er tale om en tjenesteydelse, kan du reklamere over fejl ved arbejdet, som opstår senest tre år, efter det blev udført. Du skal imidlertid sørge for at reklamere hurtigst muligt til håndværkeren, efter du har opdaget fejlen, da du ellers kan risikere at miste dine rettigheder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad dækker 2 års reklamationsret?

Reklamationsretten på to år dækker, hvis varen ikke lever op til det aftalte, eller hvis varen er i dårligere stand, end du kunne forvente.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvornår har man krav på en ny vare?

Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller omleveret til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen. Butikken må kun forsøge at reparere eller omlevere din vare nogle få gange – typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge igen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvor mange gange må repareres?

Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvor mange gange må et firma reparere en vare?

Varen har flere forskellige fejl

Hvis der er mere end én mangel ved varen, har sælger som udgangspunkt ét afhjælpningsforsøg for hver mangel. Hvor mange forskellige fejl, du skal affinde dig med, vil blandt andet afhænge af, hvor vigtig varen er for dig, og hvor lang tid sælger bruger på de enkelte reparationer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Er der garanti på garantien?

I Forbrugerombudsmandens reviderede vejledning fra 2015 er det nu slået fast, at der hverken er et lovmæssigt belæg for at yde ”garanti på garanti” eller ”reklamationsret på reklamationsret”.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motormagasinet.dk

Hvad er dækket af reklamationsret?

Hvad dækker købeloven? Købeloven dækker alle fejl, der var til stede, eller hvor årsagen til fejlen var til stede, da du fik varen leveret. Der kan ikke aftales en kortere reklamationsfrist. Der kan heller ikke aftales, at dele af varen er undtaget fra reklamationsretten.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Kan man kræve penge tilbage?

Du kan kræve af din bank, at den straks tilbagefører de penge, virksomheden har trukket fra din konto. Det gør du ved at lave en såkaldt indsigelse til banken. Banken har typisk en indsigelsesblanket, du skal udfylde.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrugerombudsmanden.dk

Er der garanti på håndværker?

Garantiordningen fungerer som et sikkerhedsnet under private forbrugere, hvis der er fejl og mangler ved det håndværk som en medlemsvirksomhed af Dansk Håndværk har udført. Kun virksomheder der er medlem af Dansk Håndværk er omfattet af Dansk Håndværk Garanti. Ordningen dækker med op til 150.000 kr.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dhv.dk

Hvor længe hæfter håndværker?

Efter AB 18 hæfter entreprenøren for mangler ved byggeriet i 5 år. Efter dette tidspunkt kan bygherren ikke længere gøre krav om mangler gældende mod entreprenøren.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på selskabsadvokaterne.dk

Hvis en håndværker ødelægger noget?

Hvis en håndværker fx har forvoldt en skade på dit indbo, vil skaden skulle afgøres som en ansvarssag, hvorfor du alene får erstatning af håndværkeren, hvis denne har handlet uagtsomt/ ansvarspådragende og dermed kan gøres erstatningsansvarlig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på alboa.dk

Hvor mange forsøg på reparation?

Udgangspunktet er, at du har ét forsøg. Hvis det ikke lykkes at lave en holdbar reparation, kan kunden i stedet kræve omlevering eller ophævelse af købet. Hvis der er tale om en kompliceret fejl, der er vanskelig at afhjælpe, kan du i visse tilfælde prøve at reparere to gange.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvordan virker en garanti?

Garanti er et frivilligt supplement

En garanti er noget ekstra, som sælgeren, importøren eller producenten frivilligt kan give dig på et produkt, du køber. Garantien skal stille dig væsentligt bedre, end det du har ret efter loven fx købeloven.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvornår kan et køb ophæves?

For at du skal kunne ophæve købet, skal manglen som udgangspunkt være væsentlig. I nogle tilfælde vil du dog godt kunne ophæve købet, selvom manglen ikke er væsentlig. Det er fx, hvis sælgeren ikke vil afhjælpe eller omlevere inden for rimelig tid eller gøre det uden væsentlig ulempe for dig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår dækker garanti?

Garantien skal kun tages i brug, hvis den fejl, du klager over, ikke er dækket af købeloven. I den periode, garantien løber, skal dine rettigheder være bedre, end de er efter købeloven. Mener den, der yder garantien, ikke, at det, du klager over, er dækket af garantien, skal han selv bevise, at han har ret i det.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvad siger købeloven om garanti?

Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år. Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller omleveret til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår gælder garantien fra?

Reklamationsretten gælder fra du har købt varen og 2 år frem. Hvis det er mere end 2 år siden, at varen blev købt, kan du ikke gøre reklamationsretten gældende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk