I lovgivningen er der heller ikke fastsat en bestemt tid for, hvor længe en reparation skal holde. Nogle reparatører yder en garanti eller tilbyder reklamationsret i en bestemt periode fx i et år. Reparationer er omfattet af forældelsesloven, der i princippet giver dig mulighed for at klage i op til tre år.
Hvornår gælder reklamationsretten ikke?
Reklamationsret er en rettighed
Opstår fejlen 1,5 år efter du købte varen, kan du reklamere til sælgeren, men er fejlen først opstået efter de to år, har du ikke længere ret til at reklamere – heller ikke selvom sælgeren er ansvarlig for fejlen.
Hvad er dækket af reklamationsret?
Du er dækket af købelovens regler om forbrugerkøb, når du køber brugt bil af en forhandler. Blandt andet har du 2 års reklamationsret, der løber fra leveringen. Er fejlen på den brugte bil dækket af købeloven, kan du have krav på at få manglen afhjulpet eller at få pengene tilbage.
Kan man klage over en mekaniker?
Du har forskellige muligheder, hvis du får problemer og fx vil klage over en reparation af din bil: Ankenævn for biler er godkendt af erhvervsministeren og behandler klager over autoreparationer, der har kostet mere end 1.500 kroner. Mæglingsteamet for Forbrugerklager kan behandle klager over tilbehør til biler.
Hvor lang tid må en reparation vare?
Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.
ET KLAGEBREV
Hvor lang garanti er der på en reparation?
Reparationer er omfattet af forældelsesloven, der i princippet giver dig mulighed for at klage i op til tre år. Du skal imidlertid altid reklamere inden for rimelig tid, efter du har opdaget fejlen, ellers risikerer du at miste dit krav på grund af passivitet.
Hvornår har man reklamationsret?
Du har altid 24 måneders reklamationsret, når du handler hos en forhandler. Reklamationsretten gælder for fejl, der viser sig indenfor rimelig tid efter, at du har købt varen. Hvis varen er forsinket eller ikke leveret indenfor rimelig tid, kan du også reklamere.
Hvad er rimelig tid reklamation?
Klage inden for rimelig tid
Forbrugerne skal klage til dig inden for rimelig tid efter, at de har opdaget manglen. Hvis de klager inden for to måneder efter, at de har opdaget manglen, så vil det altid blive betragtet som inden for rimelig tid.
Kan man fraskrive sig reklamationsret?
Du har reklamationsret, men ikke fortrydelsesret
Reklamationsretten gælder, hvis du og den private sælger ikke har aftalt andet. Har sælgeren skrevet, at varen er »købt som beset«, »købt uden reklamationsret«, »købt med forbehold« eller lignende, har han dog fraskrevet sig reklamationsretten.
Hvornår har man krav på en ny vare?
1. Du har to års reklamationsret. Går en vare i stykker mindre end to år efter købet, kan du klage til butikken. Det samme gælder, hvis du opdager, at varen mangler funktioner eller er udstyret anderledes, end du blev lovet eller havde grund til at forvente ved købet.
Er der altid 2 års reklamationsret?
Nej, det er ikke det samme. Uanset om du har garanti på dit køb eller ej, så har du som følge af købeloven altid to års reklamationsret, når du som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende. Køber du af en privatperson, kan bilen være solgt "som beset" og altså uden reklamationsret.
Hvad er forskellen på reklamationsret og garanti?
Garanti eller reklamationsret - hvad er hvad? Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig.
Hvad siger købeloven om reklamationsret?
Købeloven giver dig ret til at klage over fejl ved varen, som sælgeren er ansvarlig for, og som viser sig senest to år efter købet. Det kaldes reklamationsret.
Kan man reklamere uden kvittering?
Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning
Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.
Hvor mange gange må man rep et produkt som er gået i stykker?
Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.
Hvem har bevisbyrden ved reklamation?
Er der givet en garanti på varen eller på den del, du klager over, er det altid garantigiver, der skal bevise, at det, du klager over, ikke er dækket af garantien. I den situation skal du kun bevise, at der er noget galt med varen.
Hvem skal betale fragt ved reklamation?
Er kunden selv skyld i skaden, eller er skaden ikke omfattet af købelovens regler for reklamation, står kunden med ansvaret for eventuelle omkostningerne ved at have sendt varen til dig, ligesom kunden selv skal betale for at få varen sendt tilbage.
Hvem skal betale for de ødelagte varer?
Det er sælgers ansvar, hvis varen forsvinder eller bliver skadet, før du får den leveret. Sker det efter leveringen, skal sælger kun betale, hvis det er hans skyld. Forsvinder varen, før den bliver leveret til dig, skal du ikke betale for den.
Kan en butik nægte at give penge tilbage?
Du har krav på aftalt fortrydelsesret
Så er butikken forpligtet til at give dig den service. Butikken kan have særlige vilkår for returnering af varer. Måske kan du godt levere varen tilbage, men du kan ikke få pengene tilbage – du kan kun bytte til en anden vare i butikken eller få et tilgodebevis.
Hvordan skriver man en god reklamation?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvor mange forsøg på reparation?
Udgangspunktet er, at du har ét forsøg. Hvis det ikke lykkes at lave en holdbar reparation, kan kunden i stedet kræve ombytning eller ophævelse af købet. Hvis der er tale om en kompliceret fejl, der er vanskelig at afhjælpe, kan du i visse tilfælde prøve at reparere to gange.
Hvor lang er den absolutte reklamationsfrist?
Den absolutte reklamationsfrist
Efter bestemmelsen skal forbrugeren inden to år fra salgsgenstandens overgivelse meddele sælgeren, hvis forbrugeren vil påberåbe sig en mangel ved salgsgenstanden. Fristen er absolut, da den gælder, uanset om forbrugeren kendte til manglen inden udløbet af fristen.
Hvor mange gange må repareres?
Forkert! Købeloven nævner ikke et bestemt antal forsøg på at afhjælpe en fejl. Udgangspunktet er faktisk ét enkelt forsøg. I særlige situationer, for eksempel hvor fejlen er kompliceret at udbedre, eller der er tale om en periodisk fejl, som er svær at lokalisere, kan forhandleren have ret til flere forsøg.
Hvad er betingelsen for at køber kan hæve en handel?
Hvis varen lider af mangler, kan køber hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i prisen. Ved genuskøb kan køber også kræve omlevering. Det gælder fx fabriksnye køleskabe og biler mv. Dog kan køber som udgangspunkt ikke hæve købet, hvis manglen er uvæsentlig.
Hvornår gælder 14 dages fortrydelsesret?
Fortryder du dit køb, skal du senest 14 dage efter modtagelsen af varen give sælgeren besked om, at du vil fortryde købet. Fristen på 14 dage er overholdt, hvis du blot har meddelt sælger, at du vil fortryde købet inden fristens udløb. Derefter har du yderligere 14 dage til at få pakken afsendt til sælgeren.