De formelle krav og regler. På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.
Hvornår skal man have en arbejdsmiljørepræsentant?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant. Er I flere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvori arbejdsmiljørepræsentanterne indgår.
Er AMR lovpligtig?
Uddannelsen er obligatorisk, hvilket betyder, at du skal deltage.
Hvad gør man hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant?
Hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant
Hvad gør man, hvis det ikke er muligt, at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant i vores virksomhed. Svar: Hvis det ikke lykkes at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant, fungerer arbejdslederen og arbejdsgiveren alene som medlem af arbejdsmiljøgruppen og arbejdsmiljøudvalget.
Hvem skal have den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse?
Ifølge §9 i arbejdsmiljøloven skal alle medlemmer af AMO tage den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse, som varer i tre dage, inden for tre måneder efter at de er blevet medlemmer af AMO. Som medlem af en arbejdsmiljøorganisation skal man også gennemføre supplerende arbejdsmiljøuddannelse i de følgende år.
Sundheds- og sikkerhedsrepræsentanter OHSAct
Hvor længe gælder den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse?
Arbejdsmiljøuddannelsen er obligatorisk for medlemmer af arbejdsmiljøgrupperne. Både ledere og arbejdsmiljørepræsentanter skal deltage på det lovpligtige kursus. Da arbejdsmiljøloven ændres hvert år, kan det anbefales, at gennemgå en ny arbejdsmiljøuddannelse efter 6 - 10 års virke, som repræsentant.
Hvad koster arbejdsmiljø?
Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark 60-80 milliarder kroner om året.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Hvad kan man bruge sin arbejdsmiljørepræsentant til?
- Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
- Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse.
- Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.
Hvad får man for at være arbejdsmiljørepræsentant?
Rigtig mange af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr. om måneden i tillæg.
Hvad siger loven om arbejdsmiljø?
Formålsbestemmelsen i loven fastslår, at det skal være både sikkert og sundt at gå på arbejde, og at arbejdet skal tilrettelægges så det følger den sociale og tekniske udvikling i samfundet. Problemer med arbejdsmiljøet skal løses af virksomheden med vejledning og kontrol fra Arbejdstilsynet.
Er man AMR for sin leder?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Kan man stoppe som AMR?
I loven står, at AMR ikke kan forlade hvervet. Det er en beskyttelse mod, at du kan væltes af hhv. ledelse eller Hvis du som AMR af en eller anden grund ikke længere ønsker at være AMR, så har medarbejderne ikke umiddelbart ret til at vælge en anden i valgperioden, men det skal besluttes i fællesskab med ledelsen.
Hvad skal en AMR lave?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvor lang tids opsigelse har en arbejdsmiljørepræsentant?
Den nye bestemmelse betyder, at en arbejdsmiljørepræsentant vil få et forlænget opsigelsesvarsel på 6 uger, hvis vedkomende ikke er beskyttet mod opsigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter efter bestemmelsen i § 10, stk. 2, fordi arbejdet ikke er dækket af en overenskomst.
Hvem vælger arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle ansatte i det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker. Alle ansatte har valgret, også lærlinge, deltidsansatte, løstansatte, afløsere, vikarer og praktikanter.
Hvor mange ansatte skal man være for at have en arbejdsmiljørepræsentant?
De formelle krav og regler. På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter.
Hvor længe kan man være arbejdsmiljørepræsentant?
En valgperiode er som udgangspunkt 2 år. Det kan ske ved en aftale indgået mellem arbejdsgiveren og de ansatte om den ønskede forlængelse, og forlængelsen kan alene gælde for fremtidige valg. Dvs.
Kan man afsætte en arbejdsmiljørepræsentant?
Hverken medarbejderne eller ledelsen kan afsætte en arbejdsmiljørepræsentant i løbet af valgperioden. Arbejdsmiljørepræsentanten kan heller ikke selv fratræde positionen, før valgperioden er slut.
Hvor lang tid skal man være ansat for at blive arbejdsmiljørepræsentant?
Det er fagforeningernes opgave at sørge for, at der ikke har fundet vilkårligheder sted i forbindelse med valget. Dvs. at vedkommende, der vælges, har været ansat i mindst seks måneder, og at alle har haft mulighed for at deltage i valget.
Hvem har ansvaret for et godt arbejdsmiljø?
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både i forhold til arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning, brugen af tekniske hjælpemidler og ved anvendelse af stoffer og materialer.
Kan man anmelde dårligt arbejdsmiljø?
Alle kan klage til Arbejdstilsynet, hvis der er mistanke om, at en virksomhed overtræder arbejdsmiljøreglerne. Du kan klage til Arbejdstilsynet, hvis du tror eller har en mistanke om, at arbejdsmiljøreglerne er blevet overtrådt.
Hvad gør et godt arbejdsmiljø?
Et godt arbejdsmiljø har klare arbejdsgange, hvor der er plads til konstruktiv kritik og ikke mindst ros, for et stykke veludført arbejde. Der er mulighed for personlig udvikling og variation i dagligdagen. Et godt arbejdsmiljø handler også om ledelses- og arbejdskvalitet, samt den sociale støtte blandt de ansatte.