Et køb er i udgangspunktet en bindende aftale, og du har ifølge købeloven ikke krav på at kunne fortryde et køb i en fysisk butik. Butikker tilbyder dig ofte retten til at bytte en vare eller at returnere varen og få pengene tilbage. Men butikken er ikke forpligtet til at give dig den service.
Er det lovligt ikke at give penge retur?
I fysiske butikker har du ikke en lovbestemt ret til at fortryde et køb, bytte en vare eller få pengene tilbage. Forhandleren bestemmer selv, om han vil give en bytte- og/eller returret på en vare, og hvor længe den ret skal gælde: Bytteret gælder kun ombytning til andre varer.
Er returret lovpligtigt?
En butik er ikke forpligtet til at give dig fortrydelsesret i forbindelse med et køb. Butikken kan dog vælge at gøre det som en service. Stiller sælgeren specielle krav, når du vil fortryde et køb, skal det ske meget tydeligt.
Kan man kræve penge tilbage?
Sælgeren har som udgangspunkt et forsøg til at løse fejl på varen. Lykkes det ikke inden for rimelig tid – højest et par uger - kan du få hævet købet og kræve pengene tilbage. Sælgeren kan dog have to til tre forsøg, hvis det for eksempel drejer sig om en "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.
Kan man få penge tilbage uden bon?
Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning
Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.
Alti'-Alti' manden kører stadig stærkt... det er han li'glaj mæ :)
Hvornår gælder 14 dages fortrydelsesret ikke?
Du har som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret, når du køber varer på nettet. Der er dog enkelte undtagelser, fx ved levering af mad og drikke eller billetter til et kulturarrangement på en bestemt dato.
Kan man lade en privat handel gå tilbage?
Du har reklamationsret, men ikke fortrydelsesret
Reklamationsretten gælder, hvis du og den private sælger ikke har aftalt andet. Har sælgeren skrevet, at varen er »købt som beset«, »købt uden reklamationsret«, »købt med forbehold« eller lignende, har han dog fraskrevet sig reklamationsretten.
Hvad er regler for returnering af varer købt på nettet?
Det følger af forbrugeraftaleloven § 19, stk. 1, at en forbruger i 14 dage efter modtagelsen af sine varer har ret til at fortryde købet. Og dette er således det klare udgangspunkt, som du som webshop skal overholde. Disse 14 dage tælles fra den dag, hvor forbrugeren har modtaget sine varer.
Kan man reklamere uden bon?
Butikken hæfter kun for de varer, som den selv har solgt. Hvis du ikke kan bevise, at varen er købt i butikken, kan det betyde, at du ikke kan gøre brug af din reklamationsret. Uden kvittering kan du derfor selv komme til at betale for en eventuel reparation.
Hvornår gælder købeloven ikke?
Købeloven gælder som udgangspunkt for alle typer af køb, herunder både handelskøb og forbrugerkøb, men ikke for køb af fast ejendom. Reglerne i købeloven kommer kun i anvendelse, hvis andet ikke er udtrykkeligt aftalt mellem køber og sælger.
Hvad betyder ubegrænset returret?
Uanset om du har købt et produkt online eller i en butik, kan du bytte eller returnere det uden tidsbegrænsning.
Hvilke varer kan ikke returneres?
- Fødevarer*
- Helsekost.
- Taletidskort.
- Onlinelotto.
- Blomster og planter (læs i stedet om vores GroGaranti her)
- Tobaksvarer.
- Specielt fremstillede/-skaffede varer, herunder fremkaldelser og fotoprodukter, specialgardiner, varer efter mål, toning af maling og lignende.
Hvornår skal kunden have fragten tilbage?
Kunden har krav på at få alle sine penge tilbage, når han eller hun fortryder et køb. Det gælder den fragt, kunden har betalt i forbindelse med leveringen af varen (jf. Forbrugeraftalelovens § 22). Kunden skal dog selv betale for at sende varen retur til netbutikken.
Hvilke regler gælder for civilkøb?
Civilkøb er ikke omfattet af Købelovens definition af et handelskøb, og Købeloven definerer således ikke begrebet civilkøb. Civilkøb foreligger bl. a., når sælger enten er en ikke-erhvervsdrivende, fx en privatperson, eller når sælger er erhvervsdrivende, men handler uden for sit erhverv.
Hvad betyder 2 års reklamationsret?
Reklamationsret siger, at man kan klage over mangler ved varen. Er der ex. reklamationsret i 2 år, kan man henvende sig til sælgeren inden for de første 2 år, efter man har købt varen, hvis man opdager fejl ved denne. Efter købeloven er det sådan, at man kan reklamere over en vare i op til 2 år efter købet.
Er der altid 2 års garanti?
Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.
Hvad er ulovligt at reklamere for?
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv.
Hvad siger købeloven om reklamationsret og garanti?
Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig. Relevant lovgivning: Markedsføringslovens § 17 (garanti)
Kan man bytte noget uden kvittering?
Butikker kan kræve, at du medbringer en original, udprintet kvittering, hvis en vare skal byttes til kontanter eller en anden vare. Omvendt kan du klare dig med en elektronisk kvittering eller et billede af din bon, hvis din vare går i stykker, og den skal repareres.
Kan man få pengene tilbage i Elgiganten?
Du har altid ret til at pakke produktet ud og teste det på samme måde som du kan i en butik. Køber du i et af vores varehuse har du 30 dages returret. I løbet af den periode kan du uden problemer returnere varen og få pengene tilbage, såfremt varen er i samme stand som da købet blev fortaget. Bare husk kvitteringen!
Hvis kunden ikke henter sin vare?
Fastholder kunden købet, skal du sende pakken retur. Hvis pakken ikke blev hentet, fordi kunden glemte at hente den, skal genfremsendelsen ske for kundens regning. Hvis det derimod skyldes, at kunden ikke fik besked om, at pakken blev leveret, skal du betale for genfremsendelsen.
Hvad er forskellen på fortrydelsesret og returret?
Fortrydelsesret gælder ved nethandel (og ved telefonbestillinger og postordre – alt fjernsalg). I fysiske butikker hedder den tilsvarende ydelse returret eller ”pengene tilbage”. Fortrydelsesretten ved nethandel gælder ikke for serviceydelser, mad og varer, som er fremstillet specielt til dig.
Kan man springe fra en købsaftale?
Du kan fortryde i op til seks dage, efter købsaftalen er underskrevet af begge parter. Hvis du skriver under før sælger, gælder fristen fra den dag, hvor sælger underskriver. Hvis det derimod er sælger, der skriver under først, gælder fristen fra det tidspunkt, hvor du modtager den underskrevne købsaftale.
Kan sælger springe fra købsaftale?
Som vi har set, er der begrænset mulighed for en sælger at fortryde en underskrevet købsaftale, mens køberen har en lovgivningsmæssig fortrydelsesret. Dette understreger vigtigheden af at søge professionel rådgivning, inden du indgår en sådan aftale.
Kan man stoppe et køb på nettet?
Du har 14 dages fortrydelsesret, når du handler på nettet i Danmark og EU. Det gælder både køb af varer og køb af ydelser, fx vinduespudsning eller mobilabonnementer.