Er det vigtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?

De formelle krav og regler. På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på godtarbejdsmiljo.dk

Er det lovpligtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?

Ja, når 5 eller flere ansatte arbejder for samme virksomhed på byggepladsen, og arbejdet foregår i en periode på mere end 14 dage, så skal der være en arbejdsmiljørepræsentant på byggepladsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvilken rolle har en arbejdsmiljørepræsentant?

At være en kontaktperson for de ansatte, når det gælder spørgsmål og bekymringer vedrørende arbejdsmiljøet. At deltage i arbejdspladsvurderinger og bidrage til at identificere eventuelle risici for arbejdsmiljøet. At være med til at udarbejde foranstaltninger til at eliminere eller reducere risici for arbejdsmiljøet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad kan man bruge sin arbejdsmiljørepræsentant til?

Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, herunder:
  • Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
  • Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse.
  • Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad får en AMR i løn?

Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten

Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Valg af Arbejdsmiljørepræsentant (AMR) - er vigtigt for dit arbejdsmiljø



Hvad skal en AMR lave?

Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dm.dk

Hvor mange timer skal en AMR have?

Tid til AMR-arbejdet

Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?

Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskindustri.dk

Hvad gør man hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant?

Hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant

Hvad gør man, hvis det ikke er muligt, at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant i vores virksomhed. Svar: Hvis det ikke lykkes at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant, fungerer arbejdslederen og arbejdsgiveren alene som medlem af arbejdsmiljøgruppen og arbejdsmiljøudvalget.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Hvem er AMR for ledere?

Som AMR er din opgave blandt andet at tage arbejdsmiljøproblematikker op i forhold til ledelsen. Det kan medføre, at du kan komme i en mere udsat position end dine kollegaer. Derfor har du samme beskyttelse som tillidsrepræsentanter.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på cs.dk

Kan man afskedige en AMR?

Som arbejdsmiljørepræsentant har du den såkaldte 'tillidsvalgtbeskyttelse'. Det betyder, at du har en særlig beskyttelse mod at blive afskediget. Afskedigelse kan kun ske, hvis der er såkaldte 'tvingende årsager' til stede.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Hvad skal man vide som AMR?

3 ting, du skal vide som arbejdsmiljørepræsentant
  1. 1 DU SKAL HAVE DEN FORNØDNE TID. Som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) har du ret til at bruge den fornødne tid på at gøre dit arbejde. ...
  2. 2 DU HAR RET TIL UDDANNELSE. ...
  3. 3 DET ER VIGTIGT, AT DU HOLDER DIN VIDEN AJOUR.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på hk.dk

Hvorfor være AMR?

AMR er med til at sørge for, at du og dine kolleger kan arbejde uden at blive syge af arbejdet eller komme til skade. Det betyder, at du skal gå til din AMR, hvis du oplever problemer med det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på arbejdsmiljoegruppen.dk

Kan man stoppe som AMR?

I loven står, at AMR ikke kan forlade hvervet. Det er en beskyttelse mod, at du kan væltes af hhv. ledelse eller Hvis du som AMR af en eller anden grund ikke længere ønsker at være AMR, så har medarbejderne ikke umiddelbart ret til at vælge en anden i valgperioden, men det skal besluttes i fællesskab med ledelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sl.dk

Hvilke 3 faktorer bestemmer dit fysiske arbejdsmiljø?

Af faktorer der spiller ind på det fysiske arbejdsmiljø kan man derfor opsætte følgende:
  • Indeklima.
  • Støj og belysning.
  • Indretning af kontor.
  • Korrekt udstyr og maskineri.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sundtarbejdsmiljo.dk

Hvem har ansvaret for arbejdsmiljøet i virksomheden?

Arbejdsgiveren. Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både i forhold til arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning, brugen af tekniske hjælpemidler og ved anvendelse af stoffer og materialer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad er forskellen på TR og AMR?

Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dm.dk

Hvor lang opsigelse har en AMR?

Bestemmelsen i arbejdsmiljølovens § 10, stk. 2, giver arbejdsmiljørepræsentanter beskyttelse mod opsigelse på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område. Det betyder, at overenskomstens regler for opsigelse af tillidsrepræsentanter er gældende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskerhverv.dk

Hvornår har ansatte ret og pligt til at vælge en arbejdsmiljørepræsentant?

De formelle krav og regler

På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på godtarbejdsmiljo.dk

Er man fredet som AMR?

Du er beskyttet mod afskedigelse

Som AMR er du eksempelvis omfattet af den samme beskyttelse som en tillidsrepræsentant. Grunden til du har denne særlige beskyttelse er at du er medarbejdernes repræsentant og derfor skal kunne formidle deres budskaber og holdninger uden risiko for at blive fyret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Hvad laver en AMR BUPL?

Arbejdsmiljørepræsentanten udgør sammen med lederen den lokale arbejdsmiljøgruppe. I skal sammen arbejde for at forebygge og udvikle arbejdsmiljøet. Derudover er der mange udfordringer, som også er en opgave for tillidsrepræsentanten, for eksempel i forhold til samarbejde om det psykisk arbejdsmiljø i institutionen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bupl.dk

Hvad koster en uberettiget fyring?

Funktionærloven giver mulighed for en godtgørelse på op til halvdelen af dit opsigelsesvarsel, hvis du er under 30 år. Er du over 30 år, kan godtgørelsen udgøre op til 3 måneders løn. Har du været ansat i mindst 10 eller 15 år, kan godtgørelsen henholdsvist udgøre op til 4 eller 6 måneders løn.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på detfagligehus.dk

Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?

En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på humanhouse.com

Hvor lang tid er man arbejdsmiljørepræsentant?

En valgperiode er som udgangspunkt 2 år. Det kan ske ved en aftale indgået mellem arbejdsgiveren og de ansatte om den ønskede forlængelse, og forlængelsen kan alene gælde for fremtidige valg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvem skal have en arbejdsmiljøuddannelse?

I arbejdsmiljøloven er det fastlagt at arbejdsledere, virksomhedsledere m. fl. og de af medarbejderne valgte arbejdsmiljørepræsentanter/ sikkerhedsrepræsentanter skal gennemgå arbejdsmiljøuddannelsen. Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse indledes med 4 timers tilstedeværelsesundervisning for det samlede hold.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk