Den overordnede forskel mellem en kvittering og en faktura er, at en faktura har en forfaldsdato. Det har en kvittering ikke, men derimod bare en betalingsdato. Kvitteringer er med andre ord allerede betalt, hvor en faktura er et bilag, der beviser en kommende betaling.
Hvad tæller som en kvittering?
Som nævnt er en kvittering en forenklet udgave af en faktura, hvilket også betyder, at der er flere formelle krav til en faktura. En kvittering skal blot indeholde virksomhedens navn, CVR-nummer eller SE-nummer, hvornår købet er fundet sted, hvad der er købt og til hvilken pris.
Hvad er forskellen på en faktura og en regning?
En sælger opretter en faktura og sender til kunden, hvorimod kunden modtager en regning fra sælgeren. Fakturaen er en anmodning om betaling, og en regning er noget, der skal betales. En kvittering er ikke det samme som en faktura, da dette er dokumentation på, at kunden har betalt.
Hvad er en gyldig kvittering?
Typisk indeholder en kvittering grundlæggende oplysninger som: Dato. Navn og adresse på sælger (CVR-nummer og SE-nummer) En beskrivelse af de købte varer eller tjenesteydelser.
Hvad definerer en faktura?
En faktura er et økonomisk dokument, som sælger sender til køber, ved salg af en vare eller ydelse. Fakturaens funktion er at opkræve penge fra en køber, og fakturaen bliver brugt som bilag i både købers og sælgers regnskab. En faktura bliver også ofte kaldt en regning.
Fakturaer vs Kvitteringer - Hvad er forskellen?
Hvad er det modsatte af en faktura?
En kreditnota er det modsatte af en faktura og betyder, at du i stedet for at betale penge får penge tilbagebetalt for en faktureret handel. Det er også et udtryk for ”faktura i minus” – det vil sige, at den viser, hvad kunden har som tilgodehavende hos sælgeren.
Hvad er reglerne for en faktura?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Din virksomheds (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE-nummer.
- Din kundes navn og adresse.
- En beskrivelse af varens art, mængde (omfang) og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato).
Hvad gør man hvis man ikke har kvittering?
Kontakt sælgeren og bed om at få din kvittering udleveret. Er kvitteringen ikke til at skaffe? Så kan du dokumentere købet med en dankortkvittering eller en kontoudskrift fra banken, hvis den viser det korrekte beløb.
Er der forskel på bon og kvittering?
En kvittering er et skriftligt dokument eller et bevis på, at du har købt et produkt eller en ydelse. En bon er det samme som en kvittering.
Kan man bytte uden kvittering?
Butikker kan kræve, at du medbringer en original, udprintet kvittering, hvis en vare skal byttes til kontanter eller en anden vare. Omvendt kan du klare dig med en elektronisk kvittering eller et billede af din bon, hvis din vare går i stykker, og den skal repareres.
Hvornår er en faktura gyldig?
Ifølge den danske bogføringslov skal fakturaer opbevares i fem år efter udløbet af det regnskabsår, som fakturaerne vedrører, hvis de er en del af virksomhedens regnskabsmateriale. Dette er både gældende for elektroniske fakturaer såvel som papirbaserede.
Er faktura nødvendigt?
Hvorfor er fakturering vigtigt? Fakturering er afgørende for enhver virksomhed, da det er den primære måde at få penge i kassen. Ved at sende en faktura til kunden kan virksomheden dokumentere, hvilke varer eller ydelser der er blevet leveret, og hvor meget der skal betales.
Er faktura lovpligtig?
Fakturering er lovpligtigt
Derfor skal du, når du sender en faktura til en kunde, gemme en kopi til dig selv. Hvis du ikke gemmer en kopi, kan du ikke dokumentere faktureringen.
Hvordan skal en kvittering se ud?
- Navnet på varen.
- Varens pris.
- Dato for købet.
- Butikkens navn (samt CVR-nummer eller SE-nummer)
- Returret.
Er kopi af kvittering gyldig?
Selvom det kan være fristende at troppe op i butikken og gøre et forsøg, skal du som udgangspunkt have din kvittering med, hvis du vil bytte eller klage over varen. Pro tip: Hvis du har din kvittering liggende på telefonen som et billede, er den lige så gyldig som den fysiske kvittering.
Hvad skal der stå på en kvittering fra privatperson?
- Overskrift (Kvittering eller bon)
- Navn, adresse og CVR-nummer på sælger.
- Købsdato.
- Beskrivelse af varen/varene der sælges.
- Total beløb.
Hvor lang tid skal man gemme sine kvitteringer?
En faktura skal opbevares i 5 år
a. være en faktura, en kvittering eller andre vigtige dokumenter. Ifølge bogføringsloven, som de fleste erhvervsdrivende i Danmark er underlagt, skal en faktura opbevares i minimum 5 år fra den dato, hvor fakturaen er sendt.
Hvad skal der stå på en dags dato kvittering?
- By.
- Dags dato.
- Betalers navn.
- Vare eller ydelse.
- Beløb i bogstaver (udfyldes automatisk ud fra "Beløb")
- Beløb.
- Modtager (udfyldes automatisk ud fra dine brugeroplysninger)
Kan man gemme kvitteringer?
Kvitteringen er bevis for, hvornår og hos hvilken forhandler du har købt din vare. Gem din kvittering i 2 år, så du kan bruge kvitteringen til at klage over varen, hvis varen går i stykker inden for de 2 års reklamationsret.
Kan man få penge tilbage med kvittering?
Med kvitteringen kan du altså dokumentere, hvad du blev lovet ved købet om returret og bytning af varen. Fremgår vilkårene ikke af bonen? Så kan du bede butikken notere på bonen, hvad de har lovet dig med hensyn til at fortryde dit køb.
Hvad er forskellen på en faktura og en kreditnota?
En kreditnota er det omvendte af en faktura og betyder, at sælger skylder køber penge. En kreditnota er nødvendig, når en faktureret vare eller ydelse af den ene eller anden årsag skal tilbagebetales til kunden.
Kan en privat skrive en faktura?
Man kan sagtens sende en faktura uden at have en virksomhed, og selve faktureringen sker næsten på samme måde, som hvis man havde en virksomhed. Der er ikke noget krav til, at man skal oprette en virksomhed, hvis man blot omsætter for under 50.000 kr. over en 12-måneders periode.
Kan man sende en regning uden CVR nr?
Når du skal tage dig betalt og sende en faktura, er det ikke påkrævet for alle at have et CVR nr.. Alt afhængigt af hvad du registrerer dig som, vil det altså være muligt at drive din virksomhed uden et CVR nr. Og dermed også at sende en faktura uden at have et CVR nummer.
Hvornår må man faktura uden moms?
Hvis din virksomhed har en årlig omsætning på under 50.000 kr., kan du vælge ikke at være momsregistreret.