Folketingets Ombudsmand er en institution under Folketinget. Ombudsmandens arbejde er fastsat i ombudsmandsloven og er en del af kontrollen med den offentlige forvaltning. Ombudsmandens hovedopgaver er: at behandle klager over offentlige myndigheder.
Hvad er en ombudsmanden?
uafhængig, instans, og ombudsmanden vælges af Folketinget efter hvert folketingsvalg. Ombudsmanden skal kontrollere, at de forskellige myndigheders sagsbehandlinger og afgørelser er lovlige. Ombudsmanden kan selv tage sager op, eller undersøge sager, som borgene har klaget over.
Kan ombudsmanden være inhabil?
Regler om tavshedspligt og inhabilitet er fastsat i ombudsmandslovens §§ 28 og 29. I tilfælde af at ombudsmanden må erklære sig inhabil i forhold til behandlingen af en konkret sag, udpeger Folketingets Retsudvalg en sætteombudsmand, som behandler sagen.
Kan ombudsmanden kontrollere domstolene?
Ombudsmanden kan ikke behandle klager over domme og domstole. Ombudsmanden behandler normalt heller ikke sager eller spørgsmål, der er under behandling ved domstolene, eller som forventes at blive indbragt for domstolene.
Hvad tager ombudsmanden sig af?
Ombudsmandens kerneopgave består i at behandle klager over offentlige myndigheder og foretage en juridisk vurdering af, om myndighederne har begået fejl. Ombudsmanden vurderer selv, om der er grundlag for at undersøge en sag nærmere. Ombudsmanden er derfor ikke en klageinstans i traditionel forstand.
Hvad gør ombudsmanden?
Er ombudsmanden omfattet af forvaltningsloven?
Forvaltningsloven gælder ikke for Folketingets Ombudsmand. Det skyldes, at loven ”gælder for alle dele af den offentlige forvaltning” (lovens § 1, stk. 1). Folketingets Ombudsmand er ikke en del af den offentlige forvaltning.
Hvad kan man bruge ombudsmanden til?
Ombudsmanden kan først behandle en klage, når alle andre muligheder for at klage er brugt. Det vil sige, når den øverste myndighed, der kan klages til, har truffet en afgørelse. Myndigheder skal skrive det i deres afgørelser, hvis der kan klages til en anden forvaltningsmyndighed.
Kan ombudsmanden træffe afgørelse?
Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse, men ombudsmanden kan ikke selv træffe afgørelser.
Hvorfor hedder det ombudsmand?
Den moderne betydning af ordet kendes fra den svenske justitieombudsmand, der blev indført i 1809. Ombudsmanden skulle først på kongens og efter 1849 på Rigsdagens vegne påse, at forvaltningen og domstolene overholdt lovene.
Er domstolene en offentlig myndighed?
Offentlige myndigheder kan fx være statslige myndigheder, dvs. ministerier, direktorater, politi og domstole, og amtskommunale og primærkommunale forvaltninger.
Kan ombudsmanden selv bestemme hvilke sager han vil behandle?
Ombudsmanden bestemmer selv, hvilke klager han vil undersøge nærmere. Man har altså ikke krav på at få sin klage behandlet, selv om de almindelige betingelser for at klage er opfyldt. Når vi vælger ikke at gå ind i en sag, kan det for eksempel skyldes, at klagen drejer sig om mindre ting.
Hvad sker der når man har sendt en klage til ombudsmanden?
Når en klage vedrører en person, f. eks. en sagsbehandler i en myndighed, vil ombudsmanden normalt fortælle ham eller hende om klagen. Efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven har alle nemlig ret til at få at vide, at myndigheder og andre har oplysninger om dem i deres IT-system.
Hvordan kommer man i kontakt med ombudsmanden?
- E-mail: [email protected].
- Telefon: 33 13 25 12.
- Digital Post: Folketingets Ombudsmand.
Hvad tjener en Ombudsmand?
Lønnen til rigsrevisor og ombudsmanden følger departementschefernes. Deres løn er henholdsvis 1.980.223 kroner og 1.902.171.00 kroner.
Hvad hedder ombudsmanden i Danmark?
december 2019 Niels Fenger (pr. april 2022). Folketingets Ombudsmand er chef og ansigt udadtil for ombudsmandsinstitutionen, der er underinddelt i syv områdeafdelinger eller kontorer og består af 50-60 sagsbehandlere, der alle er jurister med erfaring fra andre stillinger. Pr.
Hvem kan klage til ombudsmanden?
Enhver kan klage til ombudsmanden Det gælder, uanset om du er myndig, om du er dansk statsborger, eller om du bor i Danmark. Brug klageskemaet Hvis du vil klage, opfordrer vi dig til at bruge vores klageskema. Klagefrist Du kan klage til ombudsmanden, indtil et år efter den afgørelse eller begivenhed du vil klage over.
Hvornår fik Danmark en Ombudsmand?
april 1955 trådte den første lov om Folketingets Ombudsmand i kraft i Danmark.
Hvad vil det sige at være en myndighed?
At være myndig betyder, at du kan indgå bindende aftaler, disponere over din egen økonomi, og at du kan indgå forskellige former for retshandler, fx købe ejendom.
Hvad er en myndighedsafgørelse?
En afgørelse er en myndigheds beslutning om, hvad der er eller skal være ret over for en borger. Det kan for eksempel være en beslutning, der fastslår, om borgeren har ret til eller ikke ret til at få en ydelse. Det kan også være myndighedens beslutning om, at borgerens ydelse ændres.
Hvilke myndigheder er omfattet af forvaltningsloven?
Loven omfatter således alle forvaltningsmyndigheder, uanset om de tilhører den statslige eller den kommunale forvaltning, og uanset om der er tale om almindelige forvaltningsmyndigheder, særlige nævn eller råd - f.
Hvem har de rettigheder der står i forvaltningsloven?
Forvaltningsloven gælder for alle dele af den offentlige forvaltning. FVL gælder i en sag, hvor en offentlig myndighed træffer afgørelse. En part har ret til at lade sig repræsentere eller bistå af en anden person (en bisidder).
Hvad siger forvaltningsloven?
Forvaltningsloven fastsætter regler om inhabilitet, vejledningspligt, repræsentation, aktindsigt til parter, parthøring, begrundelse, klagevejledning og tavshedspligt. Forvaltningslovens regler er blandt andet med til at sikre, at afgørelser bliver truffet på et oplyst og sagligt grundlag.
Hvem klager man til over kommunen?
Klage over din kommune
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndighederne bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder, at myndigheder bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage?
Når kommunen træffer en afgørelse i en sag, får du besked om afgørelsen på brev eller i Digital Post. Fra du modtager afgørelsen, har du fire uge til at klage. Afgørelsen skal indeholde en klagevejledning.