Er problemstilling et spørgsmål?

En problemstilling er en afgrænset formulering eller spørgsmål, der indkredser den undren, de udfordringer eller de modsætningsforhold, som eleverne arbejder med i relation til deres valgte delemner.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på emu.dk

Hvordan beskriver man en problemstilling?

Sådan laver man en problemstilling
  1. Brug ikke lukkede JA/NEJ spørgsmål. ...
  2. Undgå for mange underspørgsmål. ...
  3. Afsluttes med en delkonklusion. ...
  4. Tag udgangspunkt i flere taksonomiske niveauer. ...
  5. Spørgsmålene skal være klare og tydelige. ...
  6. Besvarelse af spørgsmålene er realistisk i forhold til tid og opgavens omfang.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på learny.dk

Hvor mange spørgsmål skal der være i en problemstilling?

En problemformulering er oftest ét spørgsmål, som du undersøger i din opgaven og til sidst besvarer i din konklusion - eventuelt med 2-5 underspørgsmål. En problemformulering kan se ud på forskellige måder, generelt er den: præcist formuleret - eksempelvis med brug af fagtermer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på studypedia.au.dk

Hvad er forskellen på et problem og en problemstilling?

Et problem er en udfordring, der skal eller bør afklares. Problemstilling betyder derimod snarere beskrivelsen af eller tilgangen. Man sætter noget, nemlig belysningen af et problem. Problem er sagen selv, mens problemstillingen er den måde, man kan tale om det på.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på kristeligt-dagblad.dk

Hvordan lyder en god problemstilling?

Problemformuleringer, der spørger efter årsager (hvorfor) og handlemuligheder (hvordan), vil være bedre egnede til at producere viden. Problemformuleringen skal lægge op til en undersøgelse, der holder sig inden for fagenes grænser og gerne har fat i noget, der udgør et problem eller undren.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på emu.dk

Problemstilling og arbejdsspørgsmål



Hvor lang skal en problemstilling være?

En problemformulering skal være sprogligt præcis og fyldestgørende, og den skal ikke være for lang. En rettesnor er at holde den under 10 linjer. Helt simpelt sagt går dit arbejde med opgaven/projektet ud på at producere viden, der gør det muligt for dit at besvare spørgsmålene i problemformuleringen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på gotutor.dk

Hvad er et forklarings spørgsmål?

Forklaringsspørgsmål spørger ind til hvordan og hvorfor. De er åbne spørgsmål, der spørger ind til en forklaring. Vurderingsspørgsmål er også åbne spørgsmål. De spørger ind til jeres eller andres holdninger eller vurderinger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på portals.clio.me

Hvordan stiller man en problemstilling?

Når du skal skrive en problemformulering, bør du overveje:
  1. hvad du har iagttaget inden for dit emne.
  2. at finde et eller flere spørgsmål du vil besvare.
  3. hvilke pointer du tror, du vil komme frem til.
  4. at skrive dine spørgsmål ned og inddele dem i hoved- og underspørgsmål.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på studypedia.au.dk

Hvad er en redegørende problemstilling?

Det redegørende niveau (redegørelse)

Det er i dette afsnit, at du redegør for grundlaget for din problemstilling. Du skal kigge på teorier, bilag og andet materiale, som er relevant for din opgave og beskrive det. I det redegørende afsnit vil du aldrig skulle skrive ”jeg” for eksempel.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mentordanmark.dk

Hvordan laver man en god problemstilling i historie?

En historisk problemstilling består af et eller flere spørgsmål. De kan være stillet af din lærer, de kan findes i din historiebog, eller du kan selv have udarbejdet en problemstilling med din lærers hjælp. Problemstillingen spørger til nogle ting i fortiden, som du gerne vil have svar på og undersøge nærmere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på historielab.dk

Hvad er et beskrivende spørgsmål?

Beskrivende – problemidentificerende

Formuleres problemformuleringen som et spørgsmål, vil der typisk stilles spørgsmål med Hvad, Hvilke eller Hvordan – det kunne være noget i retning af ”Hvad karakteriserer [genstandsfeltet] …, ”Hvilke udfordringer møder [aktører i genstandsfeltet]”.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på akademiskform.dk

Hvad er et godt analyserende spørgsmål?

Det undersøgende/analyserende niveau

Ved at spørge hvordan og hvorfor gives en detaljeret beskrivelse af og forklaring på resultater/empiri, og der findes eksempler på en struktur eller årsagssammenhæng. På den måde kan erhvervet viden undersøges ved at diskutere resultater og sammenligne disse med teorien.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på allerodgymnasium.dk

Hvordan laver man en problemformulering til SRP?

Problemformulering
  1. Trin 1: Skriv en indledning, som afgrænser dit emne.
  2. Trin 2: Stil et præcist spørgsmål.
  3. Trin 3: Beskriv hvordan du vil besvare spørgsmålet.
  4. Trin 4: Skriv kort om metoder og materialer.
  5. Længde af problemformuleringen.
  6. Tjekliste til den gode problemformulering.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på studienet.dk

Hvad indeholder en problemformulering?

Problemformuleringen består typisk af en kort beskrivelse af problemet og et hovedspørgsmål, som besvares i opgaven. En god problemformulering fungerer som et styringsredskab under hele skriveprocessen. Den både afgrænser stofområdet og giver opgaven retning.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på opgavekorrektur.dk

Hvad er en arbejdsspørgsmål?

Du kan lave arbejdsspørgsmål inden for disse kategorier af spørgsmål: Videns- og dataspørgsmål: Hvad er...?, Hvem er...?, Hvor er...?, Hvilke... Forklarings- og forståelsesspørgsmål: Hvorfor...?, Hvordan kan det være...? Holdnings- og vurderingsspørgsmål: Hvorfor er det rimeligt, at...?, Hvorfor er det godt/dårligt...?

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på naturfagsproeven.gyldendal.dk

Hvad er en samfundsfaglig problemstilling?

Problemstillinger er sager, der kan være uenighed om, eller som kan 'løses'. En problemstilling kan være, hvordan samfundet skal udvikle sig i fremtiden – det er der forskellige holdninger til, som kan diskuteres i samfundsfag.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på emu.dk

Hvad er de 3 taksonomiske niveauer?

det redegørende (beskrivende) niveau. det analytiske (undersøgende) niveau. det vurderende (diskuterende) niveau.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på gotutor.dk

Hvad er forskellen på en redegørelse og en analyse?

Når du redegører fortæller du blot hvad der faktisk står i teksten. Ved en analyse fortæller hvad der står mellem linjerne. I en redegørelse, går du bare ind og stiller spørgsmål som hvad. I en analyse går du ind og stiller spørgsmål som hvorfor og hvordan.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på studieportalen.dk

Hvad består en synopsis af?

En synopsis giver et kort samlet overblik over, hvad opgaven går ud på. Her præsenterer du dit emne, hvordan det er afgrænset, og hvilke problemstillinger det er opgavens formål at illustrere og besvare.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på gotutor.dk

Hvad er et diskuterende spørgsmål?

På det redegørende niveau begynder dine spørgsmål ofte med hv-ord som hvad, hvem og hvornår. Mens du på det analytiske niveau kunne begynde med hvordan og endelig på det diskuterende/vurderende niveau kunne bruge hvorfor.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på vgt.dk

Hvad er en problemformulering og problemstilling?

Problemformuleringen er det overordnede spørgsmål, som din opgave skal forsøge at besvare. Problemformuleringen er ofte et spørgsmål på det højeste taksonomiske niveau, og ligger i forlængelse af det diskuterende/vurderende niveau.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på octavius.vibygym.dk

Hvad er en problemformulering projektopgave?

En problemformulering er en beskrivelse af det, man ønsker at finde ud af i et projektarbejde. Den skal kunne fungere som et afsæt for arbejdet, men også som selve omdrejningspunktet for opgaven. Man kan sige at det er det fundament, som arbejdet skal bygges på.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på indidansk.dk

Hvad kommer først problemstilling eller problemformulering?

Problemstillinger optræder i en synopsis og er underordnet problemformuleringen. Problemstillingerne er nødvendige for at få nuancerne frem i en samlet konklusion. Problemstillingerne formuleres som spørgsmål og er opbygget efter de taksonomiske niveauer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på studieportalen.dk

Hvor mange problemstillinger?

Det er tilstrækkeligt med 3-5 problemstillinger på forskellige taksonomiske niveauer (redegørelse, analyse/undersøgelse og diskussion/vurdering). Hvis du breder dig for meget og udarbejder for mange problemstillinger, bliver delkonklusionerne for overfladiske og tynde.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på vgt.dk

Hvordan ser en SRP problemformulering ud?

Hvad er en problemformulering? I læreplanen til SRP står der: “Problemformuleringen skal i kort form afgrænse den faglige problemstilling for projektet ved at angive, hvad der skal undersøges og analyseres, samt angive hvilke materialer og faglige metoder, som eleven forventer at inddrage i undersøgelsen og analysen”.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på emu.dk