Didaktikken bevæger sig derfor mellem pædagogisk teori på den ene side og praktisk-pædagogisk handling på den anden. Man kan sige det sådan, at didaktisk refleksion handler om at tænke forskellige alternativer og mulige løsninger igennem i en planlægningssituation. Didaktikken hjælper til at sætte ord på det, man gør.
Hvad betyder ordet didaktik?
Didaktik er læren om undervisningens mål og indhold. Nogle forskere regner desuden undervisningsmetodik med under begrebet didaktik. I bredere definitioner af begrebet er didaktik synonymt med undervisningslære, dvs. den del af pædagogikken, der beskæftiger sig med bibringelsen af kundskaber.
Hvad betyder det at arbejde didaktisk?
Didaktik handler om, hvad der skal undervises i, hvorfor der skal undervises, og hvordan der skal undervises. Didaktikken beskæftiger sig derfor både med læren om undervisningsmetoder og læren om undervisningens indhold.
Hvad er forskellen mellem pædagogik og didaktik?
Pædagogik handler om opdragelse – først og fremmest om opdragelsen i daginstitution og skole. Pædagogik forstås dels som en teoretisk videnskab om opdragelse, uddannelse og undervisning. Didaktik er især refleksioner over og formulering af formål og mål, valg af indhold, principper og medier.
Hvad er didaktisk refleksion?
Overordnet set er didaktiske refleksioner, overvejelser over forholdet mellem undervisning og læring. Det er refleksioner over målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af pædagogisk virksomhed.
Hvad er kompetence | Hvad er nøglekompetencer | Uddannelsesterminologi || SimplyInfo.net
Hvad er en didaktisk samtale?
Didaktiske samtaler er tilrettelagte samtaler om undervisningens mål og evaluering af undervisningen, og hvordan undervisningen kan tilrettelægges for at fremme alle elevers læring, udvikling og dannelse.
Hvordan arbejder man didaktisk?
Didaktisk belægsanalyse - en måde at reflektere over undervisningen på Didaktisk belægsanalyse er en fokuseret samtaleform, hvor man stiller skarpt på begrundelserne (hjemlen og belæg) bag en given påstand, ytring eller mening om undervisningen. Det er netop undervisningen, der er samtalens faglige fælles tredje.
Hvad er den didaktiske trekant?
En undervisningssituation vil altid være et spændingsfelt mellem lærer, stof og elev, hvilket kaldes den fagdidaktiske trekant. Disse tre elementer kan og vil nødvendigvis betones forskelligt afhængig af tilrettelæggelsen og den faktiske gennemførelsen af lektionen.
Hvad er en didaktisk overvejelse?
Didaktik betyder undervisningslære og drejer sig om alle forhold, der har med undervisning at gøre. Den didaktiske relationsmodel fra Hiim og Hippe kan give dig et grundlag for at opnå en god og optimal undervisning for deltagerne.
Hvorfor er didaktik vigtig?
Almen didaktik er både teoretisk viden om, hvad undervisning er, og praktisk færdighed i at kunne undervise taktfuldt. Med taktfuldt menes, at læreren med afsæt i både teori og erfaring i de konkrete situationer bruger sin dømmekraft til at vurdere, hvad der er rigtigt.
Hvad er et didaktisk læremiddel?
I et didaktisk læremiddel er der en række elementer, som har til formål at gøre læremidlet egnet og nemt at bruge i undervisningen. Det kan for eksempel være lærervejledning, mål, elevaktiviteter og evalueringstiltag.
Hvem har lavet den didaktiske trekant?
Undervisning ifølge den didaktiske trekant
Dens herkomst er noget uklar og tilskrives somme tider Johann Friedrich Herbart (1776-1841), somme tider August Hermann Niemeyer (1754-1828). Gennem tidens løb blev der udviklet mange fortolk- ninger af de tre hjørner og de mulige forbindelseslinjer.
Hvilke didaktiske modeller findes der?
- Didaktiske modeller. undervisningsplanlægning.
- Design af undervisningsforløb.
- • Design og planlægning af undervisningsforløb. ...
- Planlæg og beskriv et kursusforløb der. ...
- Planlæg et forløb i almen studieforberedelse på et gymnasium i 1 g. ...
- Didaktisk kompetence. ...
- Fagkompetence. ...
- Didaktikken opgave:
Hvad er en didaktisk analyse?
Den didaktiske relationsmodel er på grundlag af Hilde Hiim og Else Hippes teori, et redskab til analyse af et undervisningsforløb. Den didaktiske relationsmodel handler om relationerne mellem elementerne: læringsforudsætninger, rammefaktorer, mål, indhold, læreprocessen, vurdering/evaluering.
Hvor kan man læse didaktik?
Kandidatuddannelsen i didaktik foregår i: København: Didaktik (dansk) på Aarhus Universitet (au.dk) København: Didaktik (matematik) på Aarhus Universitet (au.dk) København: Didaktik (materiel kultur) på Aarhus Universitet (au.dk)
Hvad er didaktisk dramaturgi?
Didaktisk dramaturgi er en tilgang til undervisning, hvor teaterbegreber og narrative begreber om fortælling og fortællestrukturer spiller en markant rolle. Dramaturgi betyder 'handlingslære' i fagområder med drama som omdrejningspunkt.
Hvad er etisk pædagogik?
Etikken er en måde at forholde sig til tingene på, som man kan bruge inden for pædagogikken og andre områder. Etik handler om, hvordan man forholder sig til andre mennesker, hvordan reflekterer man over, hvad der er rigtigt eller forkert i forskellige situationer.
Hvad er de pædagogiske mål?
Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber.
Hvad kan man bruge den didaktiske relationsmodel til?
Den didaktiske relationsmodel
Modellen fungerer som en referenceramme for underviseren til anvendelse i forbindelse med planlægning, gennemførelse af undervisning og ikke mindst til refleksion og evaluering af undervisningen.
Hvad er resonans pædagogik?
Det resonanspædagogiske projekt handler om, hvordan resonansrelationer kommer til syne og dannes i konkrete pædagogiske sammenhænge. Omvendt drejer resonanspædagogikken sig også om fraværet af resonans, altså når relationer præges af tavshed eller frastødning.
Hvorfor Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel?
Hiim og Hippe's didaktiske relationsmodel giver et bud på, hvordan den optimale undervisningssituation opnås. Med det skal forstås, at de med modellen har skabt en særdeles god referenceramme for underviseren til anvendelse i forbindelse med planlægning, og ikke mindst til refleksion.
Hvad er fællesskabende didaktikker?
Fællesskabende didaktikker handler om, at der gennem undervisningen skabes et fagligt indhold, som også styrker klassens fællesskab. Det skaber mulighed for værdig og aktiv deltagelse og er med til at sammentænke det faglige indhold med udviklingen af sociale kompetencer og klassens sociale liv.
Hvordan lærer man at reflektere?
- Taknemmeligheds notater, som i høj grad øger din følelse af lykke!
- Feedback-runder med dig selv i fokus (hvad går godt, hvad kunne være bedre, osv...)
- "Notater", der får dig til at reflektere ... ...
- Motiverende og reflekterende spørgsmål til dig selv.
Hvad kendetegner den professionelle samtale?
Den vigtigste forskel på en professionel samtale og en privat dialog er, at den professionelle samtale har et formål. , så de ikke løber af sporet. Hvis den grundlæggende forberedelse ikke er på plads, så er det sværere at holde sig til det relevante indhold, og samtalen kan nemt tage form af hyggesnak.
Hvad består en samtale af?
Samtaler består af sprog i bred forstand forstået som brug af ord, krop og stemme. Ordenes mening signaleres ofte gennem måden, ordene siges på med krop og stemme, og det er ofte netop disse nonverbale faktorer, som parterne i samtalen både koder og af koder, når de bestræber sig på at skabe mening.