“Skøn under regel” Når der skal træffes skønsmæssige afgørelser må der som hovedregel ikke opstilles regler, som enten begrænser eller udelukker dette skøn. For eksempel må der som hovedregel ikke uden særlig hjemmel alene lægges vægt på ét kriterium hvis det betyder, at andre saglige kriterier udelukkes.
Hvad er et pligtmæssigt skøn?
Hvor en myndighed er overladt et skøn, har myndigheden pligt til at foretage en konkret afvejning af de saglige hensyn, som er relevante for sagens afgørelse. Det følger af grundsætningen om pligtmæssigt skøn.
Hvad er et skøn jura?
Skøn Der skal foretages et skøn, når beskrivelsen af retsfaktum (eller retsfølge) er upræcis. Ved skøn skal forskellige relevante hensyn (også kaldet krite- rier eller præmisser) vejes op mod hinanden. Forvaltningen er ikke frit stillet ved udøvelse af skønnet.
Hvad er de forvaltningsretlige regler?
Forvaltningsret omfatter alle de regler, der regulerer forholdet mellem forvaltningsmyndighederne som fx Familieretshuset, Ankestyrelsen og Patienterstatningen og borgerne, og mellem myndighederne indbyrdes.
Hvad er en forvaltningsretlig grundsætning?
Den forvaltningsretlige grundsætning om proportionalitet indebærer, at en offentlig arbejdsgiver som udgangspunkt skal forsøge at løse problemer i forhold til en ansat med det mindst indgribende skridt. Forholdets karakter/indhold. Forholdets betydning i forhold til institutionens drift og opgaveløsningen.
Forvaltningsret: Skønsudøvelse
Hvad er en retlig mangel forvaltningsret?
Retlig mangel er et koncept inden for formueretten, som refererer til det forhold, at overdragelsen af en ting ikke skaffer erhververen den ret til at råde over den, som erhververen efter aftalen havde krav på.
Hvornår bruger man forvaltningsloven?
Forvaltningslovens regler gælder som udgangspunkt for sager, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed. Det betyder bl. a., at parten i en afgørelsessag tildeles en række partsbeføjelser, og at der stilles en række krav til selve udformningen af afgørelsen.
Hvilke myndigheder er omfattet af forvaltningsloven?
Udgangspunktet er, at alle, der er ansat i en offentlig forvaltning, er omfattet af forvaltningslovens regler. Det betyder, at hvis du er ansat i en forvaltning, der hører under det statslige, regionale eller kommunale område, er du omfattet af forvaltningslovens regler.
Hvem gælder forvaltningsloven for?
Loven gælder for alle dele af den offentlige forvaltning. Denne afgrænsning svarer til, hvad der er fastsat i offentlighedsloven, og hvad der som udgangspunkt er fastsat om anvendelsesområdet for loven om offentlige myndigheders registre.
Hvad siger forvaltningsloven?
Så forvaltningsloven giver borgeren et minimum af rettigheder. Loven udstikker regler for sagsbehandling indenfor både den statslige og kommunale forvaltning hvad angår vejledning, inhabilitet, begrundelse for afgørelser, tavshedspligt og oplysning om ankemuligheder.
Hvad er en skøn?
Skøn kan have flere betydninger: skøn (vurdering) (navneord) – en antagelse, et gæt. skøn (adjektiv) (tillægsord) – smuk, fantastisk; se også skønhed.
Hvad er et bundet skøn?
Ved et retligt bundet skøn forstås, at loven angiver en vis ramme for forvaltningens administration af be- stemmelsen.
Hvad er en skønsmæssig afgørelse?
At en afgørelse er skønsmæssig, har to sammenhængende følger. Domstolenes og ombudsmandens prøvelse er mere begrænset, end hvis der var tale om en lovbunden afgørelse. Langt op i 1900-t. var opfattelsen, at domstolene simpelthen ikke kunne prøve skønsmæssige afgørelser.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Kan en virksomhed være part i en afgørelsessag?
Virksomheder – der ikke har partstatus – har ret til egenacces i afgørelsessager. Det betyder, at virksomheder har ret til indsigt i oplysninger, der direkte vedrører den pågældende virksomhed, men ikke i hele dokumentet. Retten til egenacces omfatter dog ikke fortrolige oplysninger om andres forretningsforhold.
Hvad er magtfordrejning?
Magtfordrejning, det forhold, at et forvaltningsorgan retsstridigt benytter sine beføjelser til at opnå andre formål end dem, som lovgivningsmagten har ønsket realiseret ved at tillægge forvaltningen beføjelsen.
Hvad er forskellen på forvaltningsloven og offentlighedsloven?
Forvaltningsloven indeholder dog videregående regler om aktindsigt end offentlighedsloven. Forvaltningsloven regulerer spørgsmålet om parters adgang til aktindsigt i afgørelsessager, mens offentlighedsloven regulerer spørgsmålet om enhvers adgang til aktindsigt i alle sagstyper.
Hvis man vil klage over kommunen?
Er du utilfreds med sagsbehandlingen eller en afgørelse, der er truffet af en offentlig myndighed i en sag, som du er part i, har du som udgangspunkt mulighed for at klage. I mange tilfælde kan du klage til den myndighed, som har truffet afgørelsen, eller til den overordnede myndighed på området.
Hvad betyder en forvaltning?
Forvaltning er en offentlig myndigheds måde at administrere lovgivning på. Forvaltningen er en del af den udøvende magt.
Hvor lang tid tager det at få aktindsigt?
Myndigheden afgør så hurtigt som muligt, om din anmodning om aktindsigt kan imødekommes. Myndigheden skal færdigbehandle din anmodning om aktindsigt inden syv arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af fx sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvem klager man til over kommunen?
Du kan ofte klage til Ankestyrelsen, hvis du er utilfreds med en afgørelse, for eksempel fra din kommune. Vi behandler klager over afgørelser fra: Kommuner.
Hvad kan man få aktindsigt i?
Du kan søge aktindsigt i politiets sager, dokumenter og oplysninger. Du kan også søge indsigt i, om politiet behandler oplysninger om dig.
Hvem kan få aktindsigt efter forvaltningsloven?
Enhver, der er part i en sag, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, kan efter forvaltningslovens § 9 forlange aktindsigt og at se sagens dokumenter. Anmodningen om aktindsigt skal ikke begrundes, idet det er uden betydning, hvorfor parten ønsker aktindsigt.
Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage?
Klage over en afgørelse
Kommunen eller myndigheden skal indenfor fire uger genvurdere afgørelsen. Hvis kommunen fastholder afgørelsen helt eller delvist, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen. Når Ankestyrelsen har modtaget din klage, sender de dig en skriftlig bekræftelse på, at de har modtaget klagen.
Kan kommunen ændre en afgørelse?
Kommunen kan træffe en ny afgørelse, som erstatter den tidligere afgørelse, hvis de forvaltningsretlige principper om tilbagekaldelse af gyldige afgørelser er opfyldt. Hvis kommunen gør dette, er der tale om en ny afgørelse, som kan påklages.