Ordet didaktik kommer af græsk didaktike (techne) 'undervisningskunst', afledt af didaskein 'lære, belære, undervise'. Undervisningskunst eller undervisningslære.
Hvad er didaktik i pædagogik?
Pædagogik forstås dels som en teoretisk videnskab om opdragelse, uddannelse og undervisning. Didaktik er især refleksioner over og formulering af formål og mål, valg af indhold, principper og medier. Der er ganske megen overlapning mellem begreberne pædagogik og didaktik.
Hvorfor bruger man didaktik?
Begrebet didaktik bruges særligt i tysksproget og nordisk pædagogisk tradition. Didaktik som pædagogisk disciplin har til formål at bedre praksis og at fremme teoretisk refleksion. Didaktikken bevæger sig derfor mellem pædagogisk teori på den ene side og praktisk-pædagogisk handling på den anden.
Hvad er god didaktik?
Didaktik omhandler læring om læring. Et af hovedelementerne inden for didaktik er refleksion og vurdering af praksis. Find viden om, hvad der rører sig i praksis – og bliv klogere på, hvilke didaktiske metoder der har betydning for elevernes læring og dannelse.
Hvad er en didaktisk opgave?
Det er lærerens didaktiske opgave at planlægge, hvilke typer af spørgsmål eleverne skal stilles i de enkelte faser, og hvilken type af aktiviteter der skal foregå, når eleverne søger svar.
Skupina AKORD - TOP výber
Hvad er en didaktisk samtale?
Didaktiske samtaler er tilrettelagte samtaler om undervisningens mål og evaluering af undervisningen, og hvordan undervisningen kan tilrettelægges for at fremme alle elevers læring, udvikling og dannelse.
Hvordan arbejder man didaktisk?
Didaktisk belægsanalyse hjælper til at kunne se på den praksis man planlægger. Og det handler om at være uden for undervisningshandlingen. Det handler således om at udvikle et undersøgende blik på undervisningen. Det bør være en samtale om dagligdagsaktualiteter som bliver anskueliggjort på et metarefleksivt niveau.
Hvad er den didaktiske trekant?
I mange fremstillinger støder man på den didaktiske triangel, som er en model over tre konstituerende elementer i didaktikken: Læreren, eleven og indholdet og relationerne mellem dem.
Hvad betyder didaktisk kompetence?
Almen didaktisk kompetence
Det handler kort fortalt om, på et teoretisk grundlag, at skabe de bedst mulige rammer for alle elevers læring ved at kunne levere didaktisk forankrede og dermed fagligt kvalificerede svar på spørgsmål angående undervisningens hvorfor, hvad og hvordan: Hvorfor: formål og mål. Hvad: indhold.
Hvad bruger man en didaktisk model til?
Den didaktiske relationsmodel
Modellen fungerer som en referenceramme for underviseren til anvendelse i forbindelse med planlægning, gennemførelse af undervisning og ikke mindst til refleksion og evaluering af undervisningen.
Hvad er en didaktisk overvejelse?
Overordnet set er didaktiske refleksioner, overvejelser over forholdet mellem undervisning og læring. Det er refleksioner over målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af pædagogisk virksomhed.
Hvem snakker om didaktik?
Den franske matematikdidaktiker, Guy Brousseau, står bag udviklingen af teorien om didaktiske situationer. Det er en omfattende teori, der indgår som centralt element i den samling af teoridannelser, der omtales som den franske skole i matematikkens didaktik.
Hvad er et didaktisk læremiddel?
I et didaktisk læremiddel er der en række elementer, som har til formål at gøre læremidlet egnet og nemt at bruge i undervisningen. Det kan for eksempel være lærervejledning, mål, elevaktiviteter og evalueringstiltag.
Hvem har lavet den didaktiske trekant?
Undervisning ifølge den didaktiske trekant
Dens herkomst er noget uklar og tilskrives somme tider Johann Friedrich Herbart (1776-1841), somme tider August Hermann Niemeyer (1754-1828). Gennem tidens løb blev der udviklet mange fortolk- ninger af de tre hjørner og de mulige forbindelseslinjer.
Hvad er didaktisk refleksion?
Det er gennem de didaktiske refleksioner, at man kan få øje på ens egen praksis, og på det vidensgrundlag den bygger eller netop ikke bygger på. Didaktisk refleksion er således en måde at foretage konstante test af, hvorfor vi tror at vide, hvad vi ved.
Hvad er fællesskabende didaktik?
Fællesskabende didaktikker handler om, at der gennem undervisningen skabes et fagligt indhold, som også styrker klassens fællesskab. Det skaber mulighed for værdig og aktiv deltagelse og er med til at sammentænke det faglige indhold med udviklingen af sociale kompetencer og klassens sociale liv.
Hvilke pædagogiske metoder findes der?
- Low Arousal og ikke-konfronterende pædagogik. Vi tror på, at børn, der kan opføre sig ordentligt, gør det. ...
- Miljøterapi. ...
- Neuropædagogik.
- Struktureret pædagogik.
- Totalkommunikation.
Hvad er didaktisk rationalitet?
Her vægtes målet om 'didaktisk rationalitet', som kort sagt udgør en ud- dannelsesinstitution i udvikling, hvor lærerne både formår og samtidig gives tid til at argumentere for valg og fravalg.
Hvad hedder didaktik på engelsk?
didaktisk {adjektiv}
didactic {adj.} didactical {adj.}
Hvad vil det sige at være pædagogisk?
Ordet pædagogik er afledt af græsk paidagogike (techne) 'opdragelseskunst', afledt af paidagogos, se pædagog. Set under forskellige synsvinkler handler pædagogikken om opdragelse, undervisning og uddannelse, dvs. personlighedens dannelse i vid forstand.
Er Smtte en didaktisk model?
SMTTE-modellen er en didaktisk model, der kan hjælpe dig til at variere og planlægge dit pædagogiske arbejde. SMTTE-modellen er udviklet med henblik på at skabe overblik over evaluering, kvalitet og udvikling af læreprocesser inden for den pædagogiske verden (Büchner, 2014).
Hvad handler pædagogik om?
Pædagogik er en videnskab, som beskæftiger sig med opdragelse, undervisning og uddannelse. Videnskaben forsøger at beskrive og systematisere vores viden. På den måde kan vi blive klogere på, hvordan vi kan handle, når vi gerne vil opdrage, undervise og uddanne andre.
Hvad er forskellen mellem pædagogik og didaktik?
Det indebærer, at didaktikken må forstås som en del af pædagogikken. Hvor pædagogikken beskæftiger sig bredt med uddannelse, opdragelse og undervisning, beskæftiger didaktikken sig altså mere snævert med spørgsmål vedrørende undervisning.
Hvad er didaktisk dramaturgi?
Didaktisk dramaturgi er en tilgang til undervisning, hvor teaterbegreber og narrative begreber om fortælling og fortællestrukturer spiller en markant rolle. Dramaturgi betyder 'handlingslære' i fagområder med drama som omdrejningspunkt.
Hvad består en samtale af?
Samtaler består af sprog i bred forstand forstået som brug af ord, krop og stemme. Ordenes mening signaleres ofte gennem måden, ordene siges på med krop og stemme, og det er ofte netop disse nonverbale faktorer, som parterne i samtalen både koder og af koder, når de bestræber sig på at skabe mening.