Kan du ikke finde en dato, så skriv s.d., der betyder uden dato. Bruger du Litteraturlisteautomaten, når du laver selve litteraturlisten, så lad datofeltet være tomt.
Hvordan skal en litteraturliste se ud?
Tekstens forfatter, tekstens titel, årstal, her fra Bogens forfatter, bogens titel, sidetal, udgivelsessted/forlag, årstal. Ved tekster fra internettet: Ved internetkilder skal du på helt samme måde som ved bøger, angive forfatter, titel, årstal, udgiver/hjemmeside, samt dato for hvornår du sidst har besøgt kilden.
Hvordan bruger man APA?
Med APA skal kilden, man bruger, både anføres i opgaven og afslutningsvis i litteraturlisten (hos nogle omtalt som referenceliste, kildeliste eller bibliografi). Hos APA parres en kildehenvisning i opgaven til litteraturlisten gennem efternavnet på kildens forfatter og året for udgivelsen.
Hvad skriver man når forfatteren er ukendt?
Hvis forfatteren er ukendt, benyttes den forkortede titel. Første bogstav i begyndelsesordet skrives med versaler. Benyt dobbelte citationstegn for titler på artikler , kapitler i bøger og på hjemmesider. Titler på Tidsskrifter, bøger og rapporter skrives med kursiv.
Hvad er forskellen på kildeliste og litteraturliste?
Litteraturlisten kaldes også kildelisten eller referencelisten, og skal placeres i slutningen af din afhandling før eventuelle bilag. APA-standarden angiver specifikke regler for hvordan du bør angive kilder og også for hvordan din litteraturliste bør se ud.
Sådan laver du kildehenvisninger og litteraturliste i Word
Er bibliografi og litteraturliste det samme?
Du skal have en litteraturliste (bibliografi) over de tekster, du baserer din opgave på. Litteraturlisten er en alfabetisk liste over benyttet litteratur, der gør det muligt for læseren selv at finde frem til tek- sterne.
Hvordan får man Word til at lave en litteraturliste?
- På fanen Referencer vælger du knappen Administrer kilder. ...
- Klik på Ny.
- Vælg kildetype på rullelisten Kildetype. ...
- Indtast oplysninger om kilden (navn på forfatter m.v.). ...
- Vælg knappen OK.
Hvad betyder SD APA?
Kan du ikke finde en dato, så skriv s.d., der betyder uden dato.
Hvad betyder FF i henvisning?
ff. forkortelse (opslaget er forkortet – læs hele artiklen på ordnet.dk) • = og flere følgende (sider eller afsnit) • bruges i henvisninger f.
Hvad betyder f efter sidetal?
ff. forkortelse (opslaget er forkortet – læs hele artiklen på ordnet.dk) • = og flere følgende (sider eller afsnit) • bruges i henvisninger f.
Hvornår må man bruge ibid?
er en forkortelse af det latinske ord ibidem, som betyder det samme sted. Det bruges til at markere, at en kildeangivelse til et værk eller et citat fra et værk allerede er nævnt i den foregående kildeangivelse. For at finde den "ibid. 'e" kilde må man altså se på henvisningen, der gik forud.
Hvordan citerer man korrekt?
Et citat er en nøjagtig gengivelse af forfatterens ord. Der er flere måder at markere et citat på. Ved et kort citat d.v.s. max 3 linjer anføres citatet med anførselstegn + teksthenvisning i parantes. Ved et længere citat indrykkes teksten + teksthenvisning i parentes til sidst.
Er ibid APA?
Det er ikke alle referencesystemer, der gør brug af ibid. Man gør det i Chicago Style, men IKKE i APA Style. Her anføres kilden i hver henvisning.
Er Bilag før eller efter litteraturliste?
Litteraturlisten placeres umiddelbart efter selve opgavebesvarelsen og inden eventuelle bilag. For nærmere retningslinjer om udarbejdelse af litteraturliste se selvstændigt afsnit herom. Bilag til opgavebesvarelsen placeres efter litteraturlisten.
Hvad skal der stå i en fodnote?
I noten skal du indsætte følgende: Forfatterens efternavn, tekstens udgivelsesår, sidetal2. Som parentesnote: forfatters efternavn, tekstens udgivelsesår, sidetal: (Jørgensen, 2014, s. 15). skriver du første forfatters efternavn efterfulgt af mfl.
Hvordan laver man en god kildeliste?
Man skal kildehenvise, når man citerer, parafraserer eller refererer et andet værk – det være sig andres teorier, værker, begreber, undersøgelser, empiri eller argumenter. Ved direkte citater skal man henvise til kildens forfatter(e), årstal og sidetal.
Hvad er en BTO?
Søg bindende tariferingsoplysning. Er du i tvivl om, hvilken varekode der passer på din vare, kan du søge om en bindende tariferingsoplysning (BTO). Hvis du gerne vil være sikker på, hvilken varekode din vare hører under, kan du få en bindende afgørelse ved at søge om en bindende tariferingsoplysning (BTO).
Hvordan skriver man pga?
etc. = et cetera (bruges på samme måde som osv). pga. = på grund af.
Hvad er et al?
Et al. kommer af latin: af et (og) samt alius (anden). Udtrykket bruges i litteraturhenvisninger og som udgangspunkt ikke i litteraturlister og angiver, at et værk har tre eller flere forfattere.
Hvad betyder SD i kildehenvisning?
Kan du ikke finde en dato, så skriv s.d., der betyder uden dato.
Er Harvard og APA det samme?
APA-standarden er den mest brugte standard for, hvordan der skal laves referencer og litteraturlister inden for psykologien. Vancouver- og Harvard-standarderne er to hyppigt brugte, men noget forskellige standarder for, hvordan der skal laves referencer og litteraturlister inden for sundhedsvidenskaberne.
Hvordan refererer man til flere forfattere?
Bemærk: Ved 2 forfattere indsættes et & i referencen mellem forfatternes navne. Ved 3-5 forfattere: Er værket skrevet af 3- 5 forfattere, skal alle forfatterne anføres i teksten, første gang referencen forekommer. Herefter refereres til 1. forfatter, efterfulgt af et al.
Hvordan laver man en henvisning i Word?
- Indtast den tekst, der begynder krydshenvisningen, i dokumentet, f. ...
- Åbn fanen Indsæt, og klik på Krydshenvisning.
- Klik på rullelisten i feltet Henvisningstype for at vælge det, du vil linke til. ...
- Klik på de oplysninger, du vil indsætte i dokumentet, i feltet Indsæt henvisning til.
Hvordan virker Litteraturlisteautomaten?
Om Litteraturlisteautomaten
Du behøver ikke vide noget om, hvordan de forskellige typer af kilder skal opstilles på forhånd. Du vælger blot en kildetype fra venstremenuen og udfylder de tilknyttede felter. Automaten klarer resten og sorterer litteraturlisten alfabetisk, når du kopierer den over i din opgave.
Hvad er en litteraturliste?
En litteraturliste er en samlet liste over materiale, du har brugt i din opgave, fx bøger, artikler, musik og links. Du skal derfor kun medtage de kilder, som du faktisk refererer til i din opgave. Der er forskellige krav til, hvordan en litteraturliste skal være opbygget.