For eksempel kan fodnoter bruges til at præcisere en pointe, give baggrundsinformation eller kreditere en kilde, der ikke er direkte citeret eller henvist til i hovedteksten. De er også nyttige til at undgå forstyrrelser i hovedtekstens flow, især når der er brug for lange citater eller forklaringer.
Hvad bruger man fodnoter til?
Fodnoter bruges også til at angive kilder til teksten. Fodnoter bliver indsat i sidefoden på dit Word-dokument. Hvis teksten til fodnoter bliver for omfattende, kan du overveje at indsætte en slutnote i stedet. Så bliver teksten placeret til slut i dokumentet.
Hvornår bruger man en fodnote?
Fodnoter. Når du skriver større skriftlige opgaver, er det et ufravigeligt krav, at du sætter fodnoter, når du gengiver oplysninger, som du ikke selv har produceret, men hentet fra din primær- og sekundærlitteratur.
Hvad betyder en fodnote?
1. (kort) anmærkning til en tekst med en henvisning, en forklaring, et forbehold el. lign.; står nederst på en side med et henvisningstegn foran SPROGBRUG især i videnskabelige afhandlinger og politiske dokumenter el. lign.
Hvad er forskellen på fodnoter og slutnoter?
Fodnoter vises som regel nederst på siden, mens slutnoter vises sidst i dokumentet. Et tal eller symbol på fodnoten eller slutnoten stemmer overens med et referencetegn i dokumentet.
Hvad er eksempler på fodnoter?
Hvorfor laver man fodnoter?
Fodnote eller slutnote bruges almindeligvis i forbindelse med dokumenter og bibliografiske og forklarende henvisninger samt citater fra notable kilder. Man kan ikke bruge begge formater i samme dokument, enten bruges fodnoter eller slutnoter.
Hvad skal der stå i en fodnote?
Fodnoten placerer du umiddelbart efter det ord, afsnit eller citat, der kræver henvisning eller uddybning. I fodnoten skriver du hvilken bog, internetside eller lignende, du henviser til, og hvilke sider, du mere specifikt har brugt. De uddybende oplysninger findes i litteraturlisten.
Hvordan laver man en korrekt fodnote?
Fodnoter står nederst på den side, hvor der henvises til dem, mens slutnoter står i slutningen af et dokument, kapitel eller afsnit. Noter placeres nederst på samme side som referencen. Noter placeret i slutningen af dokumentet. Under den tekst, de henviser til, som regel med mindre skriftstørrelse.
Hvordan bruger man samme fodnote?
- Klik på Udskriftslayout i menuen Vis.
- Klik på det sted i dokumentet, hvor referencen skal placeres.
- Klik på Krydshenvisning i menuen Indsæt.
- Klik på fodnote på listen Referencetype.
- Gør et af følgende. ...
- Klik på den note, du vil henvise til, i feltet Til følgende fodnote.
Hvor skal en fodnote placeres?
Fodnoter placeres nederst på siden, hvorimod slutnoter placeres sammen på en side i slutningen af dokumentet. En fodnote eller en slutnote består af to dele – bemærk referencemærke og den tilhørende notetekst. Fodnoter og slutnoter adskiller sig fra citater, som er parentetiske referencer indlejret i teksten.
Er fodnoter før eller efter punktum?
Fodnoten sættes altid efter punktum, komma eller et andet tegn, den står op ad, medmindre den henviser til et specifikt led i sætningen.
Hvordan citerer man korrekt?
Et citat er en nøjagtig gengivelse af forfatterens ord. Der er flere måder at markere et citat på. Ved et kort citat d.v.s. max 3 linjer anføres citatet med anførselstegn + teksthenvisning i parantes. Ved et længere citat indrykkes teksten + teksthenvisning i parentes til sidst.
Hvordan henviser man til samme fodnote?
Hvis den umiddelbart følgende henvisning/fodnote refererer til samme værk og samme side som den forrige, kan du i den næste fodnote nøjes med at skrive ibid (fra latin: ibidem=sammesteds). Og hvis henvisningen er til samme værk, men til en anden side, skriver du: ibid, s.
Hvornår skal man bruge kildehenvisninger?
Man skal kildehenvise, når man citerer, parafraserer eller refererer et andet værk – det være sig andres teorier, værker, begreber, undersøgelser, empiri eller argumenter. Ved direkte citater skal man henvise til kildens forfatter(e), årstal og sidetal.
Hvad er forskellen på en litteraturliste og en kildeliste?
Litteraturlisten kaldes også kildelisten eller referencelisten, og skal placeres i slutningen af din afhandling før eventuelle bilag. APA-standarden angiver specifikke regler for hvordan du bør angive kilder og også for hvordan din litteraturliste bør se ud.
Hvordan laver man reference i Word?
Gå til Referencer > Indsæt citat, og vælg den kilde, du citerer. Hvis du vil tilføje detaljer, f. eks. sidetal, hvis du citerer en bog, skal du markere Citatindstillinger og derefter Rediger citat.
Hvordan laver man en litteraturliste i Word?
- På fanen Referencer vælger du knappen Administrer kilder. ...
- Klik på Ny.
- Vælg kildetype på rullelisten Kildetype. ...
- Indtast oplysninger om kilden (navn på forfatter m.v.). ...
- Vælg knappen OK.
Hvordan laver man en kommentar i Word?
- Markér den tekst, du vil skrive en kommentar til, eller klik i slutningen af teksten.
- Klik på Ny kommentar under fanen Gennemse.
- Skriv din kommentar. Word viser din kommentar i en boble i dokumentets margen.
Hvordan skal fodnoter se ud SRP?
fodnoter (nederst på siden – din skriveprogram bør have en fodnotefunktion – se i vejledningen øverst til højre - fx Paulsen 2004 s.
Hvor meget må citater fylde?
Citater skal være forholdsvis korte. De må ikke fylde mere end det, man selv skriver. Man kan nøjes med at fremhæve en række ord og ikke citere teksten i sin helhed. Tre- fire citater pr side er et passende omfang.
Hvordan henviser man til en bog?
- forfatternavn(e)
- titel.
- udgivelsessted.
- udgivelsesår.
Kan man referere til forelæsning?
Det følger af dette, at henvisninger til, hvad en underviser må have sagt til en forelæsning, ikke kan regnes som egentlig dokumentation. Forelæsningsnoter, som en tilhører har taget, er ikke offentligt tilgængelig information. De skal helst undgås som henvisning også i en intern opgave.
Hvad er fodnotepolitikken?
Politikken blev døbt "fodnotepolitikken" fordi regeringen, meget mod sin vilje, måtte repræsentere folketingsflertallets synspunkter på NATO-møderne, og Danmarks politik blev flettet ind i de generelle bestemmelser som fodnoter, der undtog Danmark fra beslutninger.
Hvornår skal man skrive i kursiv?
Hvordan laver man citater? Når man citerer noget fra en tekst, skal det altid sættes i citationstegn (altså i ”…” ). Citaterne skal ikke sættes i kursiv/skråskrift, medmindre det, der citeres, står i kursiv/skråskrift i teksten. Kursiv/skråskrift bruges nemlig til at fremhæve og understrege ord.
Hvor langt må et citat være?
Citatet må ikke være længere end nødvendigt, for at formålet kan opnås. Der kan ikke opstilles en generel regel for, hvor langt et lovligt citat må være – det afhænger af en konkret vurdering. Man kan se på, hvor meget citatet udgør af den tekst, som man citerer fra, og af den tekst, som citatet indgår i.