Brug LOPSLAG, når du har brug for at finde ting i en tabel eller et område efter række. Du kan f. eks. slå en pris på en bildel op ved hjælp af varenummeret eller finde et medarbejdernavn baseret på vedkommendes medarbejder-id.
Hvad bruger man lopslag til?
Det kan funktionen LOPSLAG gøre en del hurtigere (på engelsk kaldes den “VLOOKUP”). LOPSLAG søger efter en specifik søgeværdi og returnerer en værdi i samme række. Derfor er LOPSLAG en af de vigtigste funktioner i Excel. I denne guide lærer du at bruge LOPSLAG helt fra bunden i 4 nemme trin!
Hvad er forskellen på Vopslag og lopslag?
Brug VOPSLAG, når sammenligningsværdierne findes i en række øverst i en datatabel, og du vil søge i et bestemt antal rækker. Brug LOPSLAG, når sammenligningsværdierne findes i en kolonne til venstre for de data, du vil finde.
Hvad står L for i lopslag?
Faktisk findes der to opslags-funktioner, LOPSLAG og VOPSLAG. I langt de fleste vil du få brug for LOPSLAG fremfor VOPSLAG. L'et står for Lodret, mens V'et står for Vandret. Så forskellen er altså om du ønsker at finde en værdi vandret eller lodret i et datasæt.
Hvad bruger man VLOOKUP til?
Funktionen LOPSLAG (VLOOKUP)
Funktionen LOPSLAG/VLOOKUP bruges til at slå op i en liste, hvor den værdi der søges efter er placeret i første kolonne. Funktionen har fire argumenter, hvor det fjerde argument er afgørende for, hvordan der søges i listen.
SÅDAN BRUGER DU LOPSLAG I 5 TRIN (VIRKER HVER GANG)
Hvordan virker Xopslag?
XOPSLAG-funktion søger i et område eller en matrix og returnerer derefter et element, der svarer til det første match, den finder. Hvis der ikke findes et match, kan XOPSLAG returnere det nærmeste (omtrentlige) match. *Hvis den udelades, returnerer XOPSLAG tomme celler, som findes i lookup_array.
Hvad er VLOOKUP på dansk?
LOPSLAG, eller VLOOKUP som det hedder på engelsk, er en funktion, der giver brugeren mulighed for at søge efter en bestemt værdi i en tabel og returnere en værdi fra en anden kolonne i samme række.
Hvad er Hlookup?
Dansk oversættelse af Excel-funktioner HLOOKUP er:
Søger efter en værdi i øverste række i en tabel eller matrix. Et matrixområde er fælles om en formel. En matrixkonstant er en gruppe af konstanter, der bruges som et argument.) og returnerer værdien i den samme kolonne eller række, du angiver i tabellen eller matrixen.
Hvad hedder Lopslag på engelsk?
LOPSLAG på engelsk
LOPSLAG kaldes for VLOOKUP (vertical lookup) på engelsk. Funktionen er præcis den samme, og rækkefølgen på de forskellige elementer er også helt ens.
Kan Excel tælle bogstaver?
Hvis du vil tælle tegn i celler, skal du bruge funktionen LÆNGDE. Funktionen tæller, bogstaver, tal, tegn og alle mellemrum. Således er længden af sætningen "Det er 36 grader i dag, så jeg tager til stranden" (uden anførselstegn) 49 tegn: 36 bogstaver, 2 tal, 10 mellemrum, og et komma.
Hvad er matrix Excel?
En matrixformel er en formel, der kan udføre flere beregninger på et eller flere elementer i en matrix. Du kan tænke på en matrix som en række eller kolonne med værdier eller en kombination af rækker og kolonner med værdier. Matrixformler kan returnere enten flere resultater eller et enkelt resultat.
Hvad er Vopslag?
VOPSLAG bruges til at slå vandret op i en liste, modsat LOPSLAG, som er lodret op i en liste. VOPSLAG og LOPSLAG har samme opbygning, så når du først har lært den ene at kende, er det let at benytte den anden. VOPSLAG hedder HLOOKUP, hvis du har en engelsk udgave af Microsoft Excel.
Hvorfor virker mit Lopslag ikke?
Overvej at bruge INDEKS/SAMMENLIGN i stedet. INDEKS og MATCH er gode indstillinger i mange tilfælde, hvor LOPSLAG ikke opfylder dine behov. Den største fordel ved INDEKS/MATCH er, at du kan slå en værdi op i en kolonne på et hvilket som helst sted i opslagstabellen.
Hvordan bruger man hvis funktionen i Excel?
HVIS, funktionen. Funktionen HVIS er en af de mest populære funktioner i Excel, og den gør det muligt at foretage logiske sammenligninger mellem en værdi, og hvad du forventer. Så en HVIS-sætning kan have to resultater. Det første resultat er, hvis din sammenligning er Sand, det andet hvis din sammenligning er Falsk.
Hvis fejl i Excel?
Du kan bruge funktionen HVIS. FEJL til at finde og håndtere fejl i en formel. HVIS. FEJL returnerer en værdi, du angiver, hvis en formel evalueres til en fejl.
Hvordan laver man tegn i Excel?
Placer markøren på det sted i filen, hvor du vil indsætte symbolet. Gå til Indsæt>-symbol. Vælg et symbol, eller vælg Flere symboler. Rul op eller ned for at finde det symbol, du vil indsætte.
Hvordan siger man AE på engelsk?
Æ i andre sprog
På engelsk og fransk behandler man æ som en ligatur. Det vil sige at man ikke opfatter æ som et selvstændigt bogstav, men som en sammensmeltning mellem a og e. Hvis man skal finde æ i engelske og franske ordbøger, skal man altså kigge under bogstaverne ae.
Hvordan siger man le på engelsk?
le [ler|lo] {verbum}
laugh [laughed|laughed] {vb.}
Hvad er sy på engelsk?
sy [syr|syede] {verbum}
sew [sewed|sewn] {vb.}
Hvis i Excel?
HVIS-funktionen gør det muligt at foretage en logisk sammenligning mellem en værdi, og hvad du forventer, ved at teste for en betingelse og returnere et resultat, hvis den betingelse er Sand eller Falsk.
Hvor er funktioner i Excel?
- Excel-funktionens syntaks. I følgende eksempel med funktionen AFRUND, hvor der afrundes et tal i celle A10, illustreres en funktions syntaks. ...
- Angive funktioner i Excel. ...
- Indlejre funktioner i Excel.
Hvordan arbejder man i Excel?
Start en ny projektmappe i Excel til internettet
Klik på Opret, og klik derefter på Excel-projektmappe. Excel til internettet åbner i redigeringstilstand. Tip Der er ingen grund til at gemme dine ændringer. Excel til internettet gemmer automatisk din projektmappe, mens du arbejder på den.
Hvad hedder gange i Excel?
Multiplicere tal i en celle
For at udføre denne opgave skal du bruge den aritmetiske operator * (stjerne). Hvis du f. eks. skriver =5*10 i en celle, viser cellen resultatet 50.
Hvordan ganger man to felter i Excel?
- Skriv et lighedstegn (=) i celle B2.
- Klik på celle A2 for at angive cellen i formlen.
- Angiv en stjerne (*).
- Klik på celle C2 for at angive cellen i formlen.
- Skriv nu et $-symbol foran C og et $-symbol foran 2: $C$2.
- Tryk på Enter.
Kan man søge i Excel?
Tryk på Ctrl+F, eller gå til Hjem > Find & Vælg > Søg. Skriv den tekst eller de tal, du vil søge efter, i Søg efter. Vælg Find alle for at køre søgningen efter alle forekomster.