En referencestandard beskriver, hvordan du refererer til kilder i din opgave eller i artikler, og hvordan du udarbejder en litteraturliste – herunder hvilke oplysninger, der skal med og hvordan de skal præsenteres.
Hvad er APA metoden?
APA-standarden (eller APA Style) udgør en systematik for akademiske opgaver, der skal sikre ensartethed i måden, man skriver videnskabeligt på. Referencesystemet blev udviklet i USA i 1920'erne, oprindeligt som en norm inden for datidens litteratur om psykologi.
Hvordan refererer man i APA?
Når du indsætter referencer løbende i din brødtekst, kalder APA det for in-text referencer. I APA angiver man sine in-text referencer ud fra formen forfatter-årstal, hvilket betyder, at forfatterens efternavn og udgivelsesåret for teksten noteres som reference i teksten med brug af en parentes.
Hvad er forskellen på APA 6 og 7?
American Psychological Association står bag denne referencestandard, som benyttes inden for alle fagområder. I efteråret 2019 lancerede APA 7. udgave af referencestandarden. Referencefunktionen i Word kan dog indtil videre kun angive referencer efter APA6, og derfor vejleder biblioteket fortsat i denne udgave af APA.
Er bibliografi og litteraturliste det samme?
Du skal have en litteraturliste (bibliografi) over de tekster, du baserer din opgave på. Litteraturlisten er en alfabetisk liste over benyttet litteratur, der gør det muligt for læseren selv at finde frem til tek- sterne.
APA 7. udgave: Opret et APA-format papir på 6 minutter | Scribbr 🎓
Hvordan laver man APA standard?
Med APA-standarden laver man – for hver ny kilde i litteraturlisten – hængende indryk i alle linjer efter den første. Det gør man for at isolere forfatternavnet, så det fremhæves grafisk. Indrykket skal være 1,27 cm. APA er et internationalt anerkendt referencesystem for akademiske opgaver.
Hvordan skal en litteraturliste se ud?
Tekstens forfatter, tekstens titel, årstal, her fra Bogens forfatter, bogens titel, sidetal, udgivelsessted/forlag, årstal. Ved tekster fra internettet: Ved internetkilder skal du på helt samme måde som ved bøger, angive forfatter, titel, årstal, udgiver/hjemmeside, samt dato for hvornår du sidst har besøgt kilden.
Hvad står APA for?
APA er en forkortelse for American Psychological Association. I videnskabelige kredse kendes APA som et udbredt referencesystem til akademiske opgaver. Systemet giver retningslinjer for udformningen af opgavetekniske elementer, særligt kildehenvisningen og litteraturlisten.
Hvordan refererer man til en PDF fil?
Du skal så vidt muligt indsætte den URL (link), som peger direkte ned til materialet, du vil henvise til. Så henviser du til en PDF, der er tilgængelig via en webside, skal du henvise til PDF'ens URL. Den finder du ved at højreklikke på PDF'en og vælge kopier link.
Hvordan henviser man til flere forfattere?
Eksempel: 2 forfattere
Tre, fire eller fem forfattere I den første henvisning i teksten skal du angive alle forfattere. I de efterfølgende henvisninger skal du kun angive førsteforfatter efterfulgt af 'et al. '.
Hvordan markeres et citat på mere end 40 ord?
- er længere end 40 ord (APA) eller over 3-4 linjer (MLA).
- markeres med linjeskift før og efter citatet samt indryk. ...
- som regel ikke behøver fremhæves yderligere, men hvis du vælger dette, fx med mindre linjeafstand eller anden skriftstørrelse, skal det være konsekvent gennem hele din opgave.
Hvordan laver man en litteraturliste i Word?
- På fanen Dokumentelementer under Referencer skal du klikke på Administrer.
- Klik på ...
- Klik på Ny.
- Vælg kildetype på genvejsmenuen Kildetype.
- Udfyld så mange af felterne, du ønsker. ...
- Klik på OK, når du er færdig. ...
- Gentag trin 3-6 for at tilføje flere kilder.
- Klik på Luk.
Hvordan henviser man til en hjemmeside APA?
APA-standarden har specifikke regler for hvordan du bør henvise til en internetartikel. Husk at angive hele URL'en (www.scribbr.dk/APA-standard-kildehenvisninger) i stedet for blot at angive startsiden. Hvis du ikke henviser til en artikel men til et billede, en video el.
Er Harvard og APA det samme?
APA-standarden er den mest brugte standard for, hvordan der skal laves referencer og litteraturlister inden for psykologien. Vancouver- og Harvard-standarderne er to hyppigt brugte, men noget forskellige standarder for, hvordan der skal laves referencer og litteraturlister inden for sundhedsvidenskaberne.
Hvornår skal man bruge kildehenvisninger?
Hvornår skal man kildehenvise? Man skal kildehenvise, når man citerer, parafraserer eller refererer et andet værk – det være sig andres teorier, værker, begreber, undersøgelser, empiri eller argumenter. Ved direkte citater skal man henvise til kildens forfatter(e), årstal og sidetal.
Hvordan refererer man til en bog?
- forfatternavn(e)
- titel.
- udgivelsessted.
- udgivelsesår.
Hvordan referere man til en tekst?
Hvis du nævner din kildes navn i teksten, fx “Bisgaard påpeger, at…”, er det kun nødvendigt at anføre årstal: (2017). Bruger du samme kilde to gange i træk, kan du vælge blot at skrive (ibid.). Henvisning til flere kilder: Hvis du henviser til flere kilder samtidigt: (Efternavn Årstal; Efternavn Årstal).
Hvad kalder man det når der er referencer til en tekst i en anden tekst?
Intertekstualitet betegner det forhold, at et værk eller en ytring direkte eller indirekte refererer til et andet. Intertekstualitet eller intertekstuel reference skal både forstås som de tekster et værk er skrevet over, refererer til, går i dialog med eller på anden måde står i relation til.
Hvad er et Fornavns initialer?
Forfatternavne skrives med efternavn(e) først, mens fornavne og mellemnavne forkortes til initialer (begyndelsesbogstav) - så Niels Kr. Rasmussen bliver til "Rasmussen NK".
Hvad er forskellen på kildeliste og litteraturliste?
Litteraturlisten kaldes også kildelisten eller referencelisten, og skal placeres i slutningen af din afhandling før eventuelle bilag. APA-standarden angiver specifikke regler for hvordan du bør angive kilder og også for hvordan din litteraturliste bør se ud.
Hvordan laver man en henvisning?
Henvisninger skal laves som enten fodnoter eller indsættes i parentes. Du skal gøre det på enten den ene eller den anden måde i hele din opgave. De skal placeres efter citater, i forbindelse med gengivelse af indhold, ved anvendelse af figurer eller statistikker, ved tal, som du har hentet fra andre kilder, mm.
Hvordan skriver man Ibid?
Hvis man i brødteksten fortløbende refererer til sider fra samme værk, kan man nøjes med et 'ibid. '; et 'ibid. ' uden yderligere oplysninger vil sige fra samme side i samme værk som det sidst anførte; 'ibid. ' med sidetal (ibid., 213) vil sige 'side 213 fra sidst anførte værk'.
Hvornår skrives et al?
Et al. kommer af latin: af et (og) samt alius (anden). Udtrykket bruges i litteraturhenvisninger og som udgangspunkt ikke i litteraturlister og angiver, at et værk har tre eller flere forfattere.
Hvor skal en fodnote placeres?
Fodnoter placeres sædvanligvis nederst på samme side som den tekst, til hvilken fodnoten henviser. Når du bruger fodnoter, bør du formulere dig kort og præcist. Litteraturlisten placeres umiddelbart efter selve opgavebesvarelsen og inden eventuelle bilag.
Hvad skal der stå i en fodnote?
Det lille 1-tal er fodnoten, og informationen indsættes nederst på siden som fodnote (se nederst på siden). Her følger man anvisningen ovenfor: I parentesen eller fodnoten skriver man forfatterens efternavn, årstallet på udgivelsen af teksten og sidetallet.