Et bilag eller appendiks er en samling af det materiale, du gerne vil stille til rådighed for læseren, men som ikke hører hjemme inde i opgaven, fx på grund af materialets omfang. Bilag tæller derfor normalt ikke med i opgivelsen af tegn i din opgave.
Hvad er et bilag i en rapport?
Et bilag (eller appendiks) er et anvendeligt værktøj til at levere yderligere oplysninger til afhandlingen. Du kan benytte bilag for at sikre at din afhandling ikke bliver for lang. Du undgår afbrydelser i teksten i form af en masse tabeller og figurer.
Hvad skal der stå i bilag?
Bilagene skal gives et nummer, for at du kan referere til dine bilag i din opgave. Når du refererer til dine bilag, skal du referere med bilagsnummer (et tal eller bogstav) og sidetal (hvis der er flere sider i det angivne bilag). Eksempelvis (se bilag 2, s. 13).
Hvornår bruger man bilag?
Bilag er fundamentet for din bogføring
Dine bilag er dokumentation for dine registreringer af virksomhedens indtægter og udgifter. De er samtidig dokumentation for, at du har bogført de økonomiske transaktioner i den rigtige periode og med det rigtige beløb. Et bilag dokumenterer både indtægter og udgifter, fx: Tilbud.
Hvordan skriver man bilag ind?
Hvis du henviser til et bilag i din opgave, skriver du blot 'Se Bilag B' i enten parentes- eller fodnoten alt efter, hvilket notesystem du anvender. Bruger du materiale fra elektroniske medier (tv, radio, lydoptagelse, Internettet eller lign.)
HOW TO WRITE AN INDUSTRIAL ATTACHMENT REPORT!
Hvad er bilag?
Et bilag eller appendiks er en samling af det materiale, du gerne vil stille til rådighed for læseren, men som ikke hører hjemme inde i opgaven, fx på grund af materialets omfang. Bilag tæller derfor normalt ikke med i opgivelsen af tegn i din opgave.
Hvad kan et bilag være?
Hver gang du enten køber eller sælger, en vare eller ydelse, fungerer et bilag som dokumentation på, at handlen har fundet sted. Et bilag kan altså være dokumenter såsom: faktura, regning, kvitteringer, kontrakter osv.
Hvad kommer først bilag eller referencer?
Litteraturlisten placeres umiddelbart efter selve opgavebesvarelsen og inden eventuelle bilag. For nærmere retningslinjer om udarbejdelse af litteraturliste se selvstændigt afsnit herom. Bilag til opgavebesvarelsen placeres efter litteraturlisten.
Hvilke slags bilag findes der?
- Debitor faktura: Bilag som laves ifm. fakturering af et salg.
- Kreditnota: Bilag som laves ifm. en faktura som skal krediteres.
- Kredit faktura: Bilag som modtages ifm. køb af varer og ydelser.
- Momsopgørelse: Bilag deres føres ifm. momsopgørelsen.
- Primo saldo: Bilag der føres ifm.
Hvordan ser et bilag ud?
Bilag er kopier af tekster, billeder, statistikker, grafer el. lign. som du bruger i din opgave på en måde, som du gerne vil have, at din læser har mulighed for at få hurtig adgang til. Hvorfor og hvornår giver det mening at have bilag i min opgave?
Hvad skal være i en rapport?
- Indledning med problemformulering.
- Redegørelse for og gennemgang af projektet.
- Konklusion, hvor forfatteren vurderer og perspektiverer resultaterne.
Hvordan vedhæfter man et bilag?
Bilag, der vedhæftes i en anmeldelse, skal være grundigt gennemlæst, så der kun vedhæftes bilag, eller dele af bilag, der er nødvendige for tinglysning af anmeldelsen. Det er anmelders ansvar at sikre, at det relevante ift. tinglysning fremgår, hvis det alene er dele af et bilag, der vedhæftes (ekstrahering).
Kan ikke finde Bilag?
Hvis du har mistet dit bilag, er det som oftest muligt at fremskaffe bilaget ved at henvende dig til den virksomhed der har udstedt fakturaen. Er det af en eller anden årsag ikke muligt, f. eks. hvis bilaget var en bon udstedt i en butik, kan udgiften forsøges dokumenteret på anden vis.
Er Resume og abstrakt det samme?
Et abstract er det, man på dansk vil kalde et resumé.
Hvornår skal bilag være elektronisk?
Hvad er et blåt bilag?
Hvor længe skal man gemme sine bilag?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvordan slutter man en rapport?
I afslutningen skal du:
Sammenfatte de vigtigste pointer og påstande i din opgave. Vurdere værdien af dine resultater. Konkludere: Hvad nåede du frem til? Der skal være en klar sammenhæng mellem spørgsmålene i din problemformulering og konklusionen.
Hvordan man skriver en rapport?
En rapport inkluderer en titel, dit navn, dato, en indholdsfortegnelse med passende sidenumre og overskrifter, et resumé, en introduktion, brødtekst og konklusion. Det er en god idé først at lave et udkast, så du er sikker på, at du skriver rapporten i en logisk rækkefølge, inden du går i gang med selve skrivearbejdet.
Hvad er forord i en rapport?
Forordet angiver hvor, i hvilken periode og i hvilken sammenhæng arbejdet er lavet. Skriv det her hvis rapporten henvender sig til en speciel læserkreds, og sig tak til folk der har hjulpet. Resten af indledningen beskriver og motiverer den opgave der løses af det påtænkte program, uden detaljer.
Hvordan skriver man forord i en rapport?
- Hvem har skrevet (og evt. ...
- Hvorfor er den blevet skrevet – hvad er dens baggrund, og hvem er dens målgruppe?
- Hvordan er den blevet til? (Yderst kort: arbejdsmetodik, afgrænsning, evt. ...
- Hvad er formålet med rapporten? ...
- Eventuel tak til vejledere, faglige hjælpere, økonomiske bidragydere osv.
Hvad skal der være i et forord?
Når et forord bliver skrevet af forfatteren til hele værket kan det indbefatte historien om, hvordan værket blev til, eller hvordan ideen til bogen har udviklet sig, eller det kan inkludere taksigelse og anerkendelser til person, som har hjulpet forfatteren under skriveprocessen.
Hvad er en redegørelse i en rapport?
Din redegørelse er din præsentation af din opgave. Et emne kan som regel ses fra forskellige synsvinkler. På baggrund af den problemstilling, du har valgt, skal du beskrive - gøre rede for - netop den vinkel, du har fokus på.
Hvordan starter en rapport?
1.7 Indledning og problemformulering
Det første selve rapporten starter med er en indledning og en problemformulering. Alle rapporter skal kunne læses umiddelbart ved at se på problemformuleringen og derefter konklusionen.
Hvad er indledning til rapport?
Indledningen introducerer læseren til dit opgaveemne og din behandling af det. Den er vigtig, fordi det er her, din læsers forventninger til opgaven skabes. Vær tydelig og informativ i indledningen. Her introducerer du til det problem, du tager fat på i opgaven, og hvordan du vil løse det.