Vitaliseringspsykologi beskæftiger sig med menneskets psykologiske behov for mening, autonomi, tilhør og mestring.
Hvad er de psykologiske behov?
De psykologiske grundbehov er en del af menneskets konstitution på samme måde, som det er tilfældet med de biologiske behov (for mad, drikke, ly og sex, fx). De psykologiske behov er med til at forme retningerne i de motivationer, mennesker forvalter deres livsengagementer med.
Hvem er Deci og Ryan?
Deci og Richard M. Ryan, der over flere årtier, og med et støt voksende følge af studerende og forskere i programmer verden over, har udviklet de centrale termer inden for teorien. Denne er nu organiseret i seks såkaldte miniteorier, der hver for sig er anvendelige på en lang række samfundsområder.
Hvad er Samhørighedsbehov?
Samhørighedsbehov handler om at føle sig som en del af et fællesskab. Elever der føler sig trygge, og føler at de befinder sig i et samhørighedsforhold med læreren og deres klassekammerater har en større tendens til at internalisere viden end dem som ikke oplever dette.
Hvorfor er autonomi vigtigt?
Balance mellem Autonomi og Ansvar
Frihed til valg: Autonomi giver medarbejdere friheden til at vælge, hvordan de vil udføre deres opgaver, og hvilke beslutninger de vil træffe i forhold til deres arbejde. Dette kan fremme en kultur af innovation og kreativitet.
Selvbestemmelsesteori: 3 grundlæggende behov, der driver vores adfærd
Hvad er autonomi psykologi?
Autonomi. Autonomi handler om, at vi oplever, at vores regulering af selvet kommer udefra eller indefra og om at den er i overensstemmelse med egne værdier og interesser. Den centrale og den vigtige del i autonomi, handler om, at vi selv har kontrol over styringen – hvilket ikke er det samme som uafhængighed.
Hvad er personlig autonomi?
Autonomi betyder selvbestemmelse eller snarere retten til at træffe egne beslutninger. Paternalisme betyder formynderi, dvs. andres forvaltning af beslutninger, der angår en selv.
Hvad betyder Relationskompetent?
Han definerer relationskompetence som: "Færdigheder, kundskaber og holdninger, som etablerer, udvikler, vedligeholder og reparerer relationer mellem mennesker". "Relationskompetence er måske noget af det vigtigste vi udvikler i vores liv.
Hvad er receptiv rettethed?
Læreren har en generel og specifik viden om børn og læreprocesser. Receptiv rettethed - at læreren registrerer signalerne fra eleverne og fra undervisningens indhold og fra sig selv - det er krævende, fordi læreren skal have hele sit sanseapparat kørende, for eksempel for at komme konflikter i forkøbet.
Hvad er en god klasserumsledelse?
Klasseledelse betyder, at underviseren leder undervisningen. Der sættes klare mål for undervisningen, og underviseren gennemfører lektionen uden forstyrrende uro. Begrebet klasseledelse sætter fokus på dannelse, demokratisk ledelse, elevinddragelse, kritisk dialog og på fællesskabet.
Hvordan får man indre motivation?
- 1: At have fælles mål, der giver mening. ...
- 2: At sætte sine styrker i spil. ...
- 3: At få feedback og anerkendelse. ...
- 4: At føle samhørighed i sin gruppe. ...
- 5: At glæde sig – også på arbejde.
Hvordan skaber man indre motivation?
- Selvbestemmelse, at du selv bestemmer, hvornår og hvordan du skal løse en opgave. ...
- Faktor er, at du mestrer opgaven, altså at du i 90-95% af tiden, ved hvordan opgaven skal løses.
Hvad er ydre og indre motivation?
Indre motivation er drevet af lyst, nysgerrighed og interesse for selve handlingen. Du er indre motiveret, når du nyder at udføre opgaven, at opgaven i sig selv er en belønning, fx at træne til Copenhagen Marathon. Ydre motivation er drevet af belønning eller straf, der kommer udefra.
Hvad er et Egobehov?
Egobehov. Når behovene i de tre første trin er opfyldt, begynder vores eget ego at spille en større rolle i vores motivation. På dette stadium søger vi andres respekt og påskønnelse. Vi har et behov for at udrette ting, for derefter at blive anerkendt for vores indsats.
Hvilke behov er basale behov?
Det nederste niveau i behovspyramiden rummer de basale behov som indtagelse af føde, vand og luft, men også behov for søvn, fysisk bevægelse, udtømning af affaldsstoffer og sex. Sex indgår dog kun i forplantningsøjemed, ikke som en nydelse.
Hvad er klasseledelse Ole Løw?
Hvad er klasseledelse? Begrebet klasseledelse udspringer af det amerikanske 'Classroom management', og har vundet indpas i Danmark i takt med det stigende fokus på demokrati og dialog. ”Classroom management bygger i sin oprindelse på en behavioristisk og adfærdspsykologisk tankegang.
Hvad er relations arbejde?
Hvad er relationsarbejde? På sin enkleste form beskrives relationsarbejde som den proces, hvorigennem en person opbygger, vedligeholder og styrker relationer til de borgere personen er i kontakt med via sit arbejde. Det kan fx være i en pædagogisk, terapeutisk, plejemæssig eller uddannelsesmæssig sammenhæng.
Hvad er Afstemmere?
“Afstemmere er kendetegn ved interaktionel adfærd – mimik, gestik, tonefald og ordvalg – der kan lede til afstemninger, og derfor er passende i intensitet. Når læreren udtrykker afstemmere, oplever eleverne , at læreren har dem på sinde og vil dem det bedste.
Hvordan danner man gode relationer?
- Gå ind i relationer med en positiv attitude – vær ikke forudindtaget og dømmende.
- Stil mange åbne hv-spørgsmål – vær god til at folde samtalen ud.
- Vis respekt for forskellighed – gode relationer handler ikke om, at I skal være ens.
Hvad er Relationsmotivation?
Relationsmotivation er den motivation og lyst til læring, eleverne oplever via forskellige former for relationer med andre elever og lærere. Interessen for elevernes individuelle relationer og faglige forhold er faktorer der bevirker, at eleverne oplever motivation via relationen.
Hvad er Omsorgsetiske handlinger?
Omsorgsetiske handlinger
Ønsket om at indgå i omsorgsfulde relationer giver os et etisk ideal, som har stærk betydning for, hvordan vi møder andre mennesker. Lærerens omsorgsetiske handlinger fremmer elevernes mulighed for at være i verden på måder, hvor de kan og vil møde den omsorgsfuldt.
Hvad er autonom motivation?
Selvbestemmelse. Selvbestemmelse, også kaldet autonomi, er centralt for den indre motivation. Det er alt afgørende, at mennesket føler, at det handler ud fra egne interesser og værdier. Selvbestemmelse handler altså om at udføre en handling af egen fri vilje.
Hvad er det modsatte af autonomi?
Heteronomi, (af gr., egl. fremmed lovgivning, hetero- + -nomi), inden for filosofi det at et individs handlinger og væremåde bestemmes udefra og ikke af viljen alene; det modsatte af autonomi.
Hvad er forskellen på autonomi og selvbestemmelse?
Autonomi refererer til medarbejdernes selvbestemmelse. Autonome medarbejdere tager med andre ord selv beslutnin- ger uden på forhånd at bede om lov til at gøre det – og uden at de bagefter nødvendigvis føler et stærkt behov for at fortælle ledelsen om det.