Men en ny rapport fra Vejdirektoratet viser det stik modsatte. Uopmærksomhed er stadig den største dræber i trafikken. I 2022 mistede 154 personer livet i trafikken. Det er et lavere tal end de forrige år, på nær fra 2021, hvor corona lagde en dæmper på trafikken generelt.
Hvad dræber i trafikken?
Landevejen er farligst. For høj fart er en medvirkende faktor i 4 ud af 10 dødsulykker. For høj fart er en dermed af de største dræbere i trafikken. Farten kan både være årsag til, at ulykken sker, men farten kan også betyde, at ulykken bliver mere alvorlig, end den ellers ville være.
Hvem dør oftest i bilulykker?
De unge udgør den største gruppe i ulykker/tilskadekomne i trafikken. Hvert år bliver mange danskere dræbt i trafikken. De unge er mest udsat, især mænd mellem 18 og 24 år, som har 2,5 gange større risiko for at blive indblandet i en trafikulykke end resten af befolkningen.
Hvilket år blev der dræbt flest i trafikken?
130 personer mistede livet i trafikken i 2021. Det er det laveste antal, siden man begyndte at føre statistik over trafikdræbte i 1930'erne. I 2016 til 2020 var der mellem 163 og 211 dræbte om året. 2.607 personer kom til skade i trafikken i 2021.
Hvor mange dræbte i trafikken?
Seneste nyhed om Færdselsuheld. I 2022 blev 2.917 dræbte og tilskadekomne registreret af politiet. Det er en lille stigning i forhold til 2021, hvor politiet registrerede 2.737 dræbte og tilskadekomne.
Dræbte to i trafikken
Hvilket køn kører mest galt?
I to ud af tre ulykker, hvor en person er kommet til skade på de danske veje, er en mand involveret i ulykken. Det vil sige, at dobbelt så mange mænd kommer ud for en trafikulykke, selvom de kun færdes en smule mere i trafikken end kvinder. Det viser en undersøgelse fra Vejdirektoratet.
Hvor mange dør på cykel?
På trods af faldet i antallet af dræbte var der ikke færre dræbte i personbil og på cykel i 2020 i forhold til de foregående fem år. Der var 80 dræbte i personbil og 28 dræbte på cykel. Fra 2015-2019 var der i gennemsnit 84 dræbte i personbil og 29 dræbte cyklister om året.
Hvor mange trafikdræbte i 2023?
Vejdirektoratets foreløbige estimat over ulykkestal viser, at 155 personer blev dræbt i trafikken i 2023. Det er på niveau med antallet af dræbte i 2022, som var det laveste antal i alle år, hvor der er ført ulykkesstatistik – på nær 2021, som var præget af corona.
Hvor mange dør i færdselsuheld om året?
Hvert år registrerer politiet ca. 160 dræbte og ca. 1700 alvorligt til skadekomne i trafikken (gennemsnit 2019-2021). View project in full screen.
Hvor sker der flest dødsulykker?
Landzoner er de farligste
Hovedparten af dødsulykkerne sker i landområderne, fordi hastigheden her er højere, så når ulykken rammer, har den ofte fatale konsekvenser. Ifølge Vejdirektoratet skete 116 ud af 164 dødsulykker i 2018 i landzone. 2/3 af dem, der blev dræbt eller kom til skade i landzonerne, var bilister.
Hvem laver flest skader på biler?
Det hænger naturligt sammen med, at det også er de bilmærker, der er rigtig mange af i Danmark. Derfor er det interessant at opgøre skaderne i forhold til antallet af biler af de enkelte bilmærker. Her ligger BMW i top med 181 skader pr. 1.000 biler efterfulgt af Tesla (179), Mercedes (161) og Audi (160).
Hvem kommer i flest bilulykker?
Vejdirektoratets tal viser, at det særligt er gruppen af mænd i alderen 18-24 år, der oftest er involveret i trafikulykker.
Hvor mange børn dør i trafikken?
Hvert år mister omkring 50 børn i al- deren 0-14 år livet som følge af ulykker.
Hvor mange dør i højresvingsulykker?
Fakta. I løbet af de sidste ti år har 236 kvindelige cyklister været involveret i højresvingsulykker mod 149 mænd. Det svarer til, at 61 % af alle de cyklister, der ender i en højresvingsulykke, er kvinder. Ud af alle ulykker er 32 af kvinderne døde i højresvingsulykkerne, mod 27 mænd.
Hvad er forskellen på et uheld og en ulykke?
Den Danske Ordbog (2004) definerer et uheld som en hændelse, der medfører en mindre alvorlig skade på en ting eller en person. En ulykke er en pludselig, utilsigtet begivenhed, som forvolder stor fysisk skade på nogen eller noget, eller som er vanskelig, sørgelig, voldsom eller skæbnesvanger.
Hvor mange ulykker skyldes alkohol?
29 døde i spritulykker
En ulovlig promille øger ifølge danske tal risikoen for at blive indblandet i en ulykke 25 gange. 29 personer blev dræbt, og 305 kom til skade i spiritusulykker i 2020. Det er lidt lavere end gennemsnittet for 2015-2019.
Hvad er straffen for at køre fra et færdselsuheld?
Efter den gældende bestemmelse i færdselslovens § 117 d straffes den, der bliver indblandet i et færdselsuheld, og som undlader at yde hjælp til tilskadekomne, jf. færdselslovens § 9, stk. 1, med bøde. Under skærpende omstændigheder er straffen dog fængsel indtil 1 år.
Hvornår er der flest biler på motorvejen?
Typisk er de danske veje mest trafikeret i morgentimerne og om eftermiddag, hvor flest skal til og fra arbejde, skole og studier. Lokalt kan varigheden af myldretiden svinge meget, om det er i Aalborg eller København.
Hvad tid på dagen er der mest trafik?
Vejdirektoratets beregninger viser blandt andet, at trafikken klumper allermest sammen mandag og tirsdag morgen mellem kl. 07.30 og 08.30. Derudover viser tallene, at der typisk er mere trængsel i morgenmyldretiden end om eftermiddagen.
Hvad tid er der mest trafik?
Risikoen for tæt trafik og kødannelser vil denne dag være størst i tidsrummet mellem kl. 11.00-14.00. For at undgå forsinkelser, anbefaler vi, at man kører uden for de nævnte tidsrum.
Hvor mange biler på danske veje?
I begyndelsen af 2022 kørte der 2,79 mio. personbiler på de danske veje.
Hvor mange dør af at køre uden cykelhjelm?
Der er ca. halvt så mange hovedskader blandt alvorligt tilskadekomne cyklister, der bruger hjelm, end blandt dem, der ikke bruger hjelm. Blandt de alvorligt tilskadekomne cyklister, der havde en hjelm på da trafikulykken skete, fik 16 % en hovedskade.
Hvor mange døde i trafikken i Tyskland?
I 2020 døde der 2724 personer i trafikuheld i Tyskland.
Hvor mange ulykker skyldes mobil?
Der foreligger ikke nyere statistisk baserede undersøgelser af, i hvilket omfang anvendelse af mobil- telefoner er medvirkende årsag til ulykker eller nærulykker. Det er dog sandsynligt, at anvendelse af mobiltelefoner i dag er medvirkende årsag til væsentlig flere ulykker end de ½-1% som ældre undersøgelser indikerer.