- Find en svaghed, der ikke er kritisk for stillingen, du søger.
- Erkend, hvor du mangler erfaring, men vend det til noget positivt.
- Fortæl, hvad du glæder dig til at lære.
- Nævn, hvordan du konkret vil løse det, der udfordrer dig.
Hvad kan være ens svagheder?
- "Jeg har tendens til at fokusere på detaljer" ...
- "Jeg har svært ved at give slip på arbejdsopgaver" ...
- "Jeg har svært ved at sige nej" ...
- "Jeg bliver utålmodig, hvis opgaver tager længere tid end beregnet"
Hvad er mine stærke og svage sider?
- Vær ærlig og erkend de steder, hvor du kan blive bedre.
- Vend dine svage sider til noget positivt.
- Hav fokus på, hvad du glæder dig til at lære.
- Vær konkret omkring, hvordan du vil løse dine udfordringer.
Hvad er dine styrker eksempler?
- Kreativitet. Du tænker tit 'Hmm, gad vide, om det kan gøres på en ny eller smartere måde? ...
- Nysgerrighed. Du elsker at stille spørgsmål og fordybe dig. ...
- Dømmekraft. Du er god til at se ting fra flere vinkler. ...
- Videbegær. Du elsker at lære nye ting. ...
- Visdom. ...
- Mod. ...
- Vedholdenhed. ...
- Ærlighed.
Hvorfor vil du arbejde for os svar?
3) Hvorfor vil du arbejde for os? Tal ikke bare om hvad du vil uden at inddrage deres behov. Fortæl dem, at du gerne vil være en del af et specifikt projekt i virksomheden, du ønsker at løse et virksomhedsproblem, du kan bidrage til at nå et specifikt mål for virksomheden.
Jobsamtalen: "Hvad er din største svaghed?"
Hvorfor skal vi vælge dig?
Spørgsmålet om, hvorfor virksomheden skal ansætte dig, giver dig mulighed for at forklare, hvordan du kan blive løsningen på deres problemer. Identificér, hvilke af dine kompetencer virksomheden vil få gavn af, men som de måske ikke har prøvet før, så du fremstår unik og innovativ.
Hvad er min motivation for at søge jobbet?
Hvorfor vil du arbejde for os? Undgå svar som: “Fordi jeg synes (kommunikations-) branchen er spændende”. Svar i stedet, så du viser, at du kan udfylde virksomhedens behov. Nævn gerne to eller tre attraktive faktorer ved jobbet og hold inde med de ting, som du ser som uoverkommelige udfordringer.
Hvad er de 24 styrker?
De 24 styrker og positiv psykologi
De 24 styrker hører til under det overordnede emnefællesskab 'positiv psykologi'. Den positive psykologi blev som begreb dannet af psykolog Martin Seligmann og kan med hans ord defineres som; 'studiet af optimal menneskelig funktion'.
Hvad er personlige styrker?
Dine personlige styrker er dine personlige kompetencer, som psykologen Seligman har identificeret er universelle for alle mennesker, uanset køn, alder og kulturel baggrund. Graden af hver af de 24 personlige styrker vil dog variere fra person til person.
Hvordan vil du beskrive dig selv?
- Fokusér på emnerne uddannelse, karriere og seneste eller mest relevante erfaring i forhold til det pågældende job.
- Lad din fortælling bygge på din ansøgning og CV, uden du refererer dit CV slavisk.
- Fortæl kort om din vej på arbejdsmarkedet.
Hvad er en personlig kompetence?
Kompetencer er det du er god til at gøre i praksis - både fagligt og personligt. For eksempel er det en faglig kompetence at være god til at lave regnskaber, mens det er en personlig kompetence at være loyal. Dine personlige kompetencer er dem, der kendetegner din personlighed og dine menneskelige egenskaber.
Hvad skal man ikke gøre til en jobsamtale?
- Race, hudfarve, religion eller tro.
- Social eller etnisk oprindelse.
- Seksuel orientering.
- Politisk anskuelse.
- Fagforeningsforhold.
Hvordan siger man nej tak til et job?
Du må altid sige nej til et job. Har du ikke lyst til at gøre det til samtalen, kan du altid bede om tid til at tænke over det, inden du takker ja. Derefter kan du gøre det over telefon eller på mail. Er du på dagpenge, må du dog kun takke nej, hvis jobbet ikke er relevant, og du fortsat er aktivt jobsøgende.
Hvad skal jeg svare til jobsamtale?
De gode svar i jobsamtalen
Hvorfor har du søgt denne stilling? (= din motivation) Hvad kender du til vores firma? (= din research) Beskriv kort dit sidste job? (= din erfaring) Hvad er dine svage/stærke sider? (= dine kompetencer)
Hvor ser du dig selv om 5 år jobsamtale?
“Om fem år vil jeg gerne være i en stilling, hvor jeg ved mere om mine længerevarende karriereønsker som designer. Jeg vil have erfaring med at arbejde for et designbureau og vide mere om branchen generelt. Jeg vil have vokset mine tekniske færdigheder og lært, hvordan man tager feedback fra kunder og integrerer den.
Hvad bliver man spurgt om til 2 samtale?
Til 2. samtale vil arbejdsgiveren typisk stille mere uddybende spørgsmål end de gjorde til den første jobsamtale. Her vil I tale om hvordan du skal indgå i teamet, vilkår, arbejdstid og løn. Her forventningsafstemmer I, og på den måde kan du blive mere sikker på, om dette er dit drømmejob.
Hvad er din svaghed?
- Find en svaghed, der ikke er kritisk for stillingen, du søger.
- Erkend, hvor du mangler erfaring, men vend det til noget positivt.
- Fortæl, hvad du glæder dig til at lære.
- Nævn, hvordan du konkret vil løse det, der udfordrer dig.
Hvilke styrker?
- Nysgerrighed og interesse for verden - Nysgerrighed.
- Videbegær - Videbegærlighed.
- Dømmekraft, kritisk tænkning og åbenhed - Åbenhed.
- Kreativitet, opfindsomhed og originalitet – Kreativitet og opfindsomhed.
- Social begavelse - Social intelligens.
- Perspektiv (visdom) – Visdom – Perspektiv.
- Tapperhed og mod - Mod.
Hvad er indre styrker?
Hvad er Indre Styrke? Indre Styrke er et trivselsprogram til udskolingen, der opbygger elevernes selvværd, selvtillid og mentale sundhed. Indre Styrke fokuserer på at skabe bedre relationer og stærke fællesskaber, hvor alle individer er opmærksomme på deres egen indre styrke – både børn og voksne.
Hvorfor arbejde med styrker?
Forskning viser, at hvis du kan bruge de styrker, der kendetegner dig allermest i dit job, så trives du bedre, er mere produktiv og faktisk også en mere hjælpsom kollega.
Hvor bruger man psykologi?
Som færdiguddannet kan du blive ansat i bl. a. private eller offentlige virksomheder, hvor du fx kan arbejde med marginaliserede grupper, personale- og organisationsudvikling samt undervisning, rådgivning og udviklings- og samarbejdsprocesser.
Hvordan bruger man styrkekort?
Du kan fx bede de unge om at vælge tre kort med styrker, de besidder. Bed dem tænke over, hvorfor de valgte netop de styrker og lad deltagerne fortælle om deres styrker. Du kan efterfølgende spørge ind til i hvilke situationer, styrkerne viser sig, og om det er styrker, de altid har haft.
Hvad er personlig motivation?
Din personlige motivation handler om, hvorfor og hvordan du personligt kunne se dig selv som en del af virksomheden.
Hvad kan du som andre ikke kan?
Hvad kan du, som andre ikke kan
Det er jo ikke nok at sige, at man er dygtig – for det er de andre også. Først og fremmest skal du på forhånd sætte dig grundigt ind i, hvad det er for en virksomhed, du skal til jobsamtale hos. Fortæl dem, hvad de får ud af at ansætte netop dig.
Hvad siger dine kollegaer om dig?
Her skal du give en kort salgstale af dig selv, hvor du opsummerer dine konkrete styrker i forhold til jobbet. Overvej desuden hvad intervieweren har vægtet i samtalen og responder på dette, så du overbeviser vedkommende om at du besidder de evner, jobbet kræver. Men svar så kort og præcist som muligt.