betyder 'direkte' eller 'åbenlyst' - i modsætning til implicit, der betyder 'indirekte' eller 'skjult, men underforstået'. betyder 'indirekte' eller 'skjult, men underforstået' - i modsætning til eksplicit, der betyder 'direkte' eller 'åbenlyst'.
Hvad er en eksplicit?
Eksplicit betyder udtrykkelig, tydelig, klar, fastslået. Det modsatte af eksplicit er implicit.
Hvad betyder en implicit?
Implicit betyder, at noget er indbefattet uden udtrykkeligt at være nævnt. At noget er underforstået. En del af indholdet i en tekst kan være implicit, altså være underforstået. Implicit er det modsatte af eksplicit.
Hvad er en eksplicit fortæller?
Eksplicit (åbenlys) fortæller.
Er direkte tilstede som 'jeg' (eller sjældnere 'vi') i teksten og kommenterer og vurderer fx det fortalte. Fortælleren giver sig selv til kende og er en person (evt. personer), der deltager i handlingen enten direkte eller gennem vurderinger, fortællemæssig eller tidslig distance.
Hvad er eksplicit viden?
Eksplicit viden nødvendiggør undersøgelser og skaber dermed forståelse for emnerne. Eksplicit viden udgør bevis og dokumentation, der kan gemmes til brug langt ind i fremtiden. Det vil sige at jo mere viden der gøres eksplicit allerede fra begyndelsen af projektet, des større er sandsynligheden for success.
Implicit and Explicit
Hvad er eksplicit læring?
Ved en eksplicit undervisning forstår jeg i denne sammenhæng den undervisning som er konkret, og som direkte viser eller forklarer hvad eleverne skal gøre, hvordan de skal gøre, og hvorfor de skal gøre det.
Hvad er implicit læring?
Hvor 'implicit læring' drejer sig om læringssituationer, der ikke kræver, at man er bevidst om det, der læres, betegner 'tavs viden' erhvervede færdigheder og viden, vi ikke har bevidsthed om, for at kunne udvise disse færdigheder og denne viden.
Hvad er en 3 persons fortæller?
Her bliver historien fortalt af en, der står udenfor handlingen. Det er heller ikke forfatteren, men i stedet en “tredje person”, som forfatteren lader fortælle historien. Man kan kende denne fortæller ved, at hovedpersonen bliver omtalt som “han”/”hun” eller nævnes ved navn.
Hvilke typer fortællere er der?
Normalt bruger en forfatter en af tre forskellige fortællertyper: alvidende fortæller, førstepersons- eller jeg-fortæller og personbunden fortæller. Der findes også en fjerde type, som dog ikke bruges særlig tit: den upålidelige fortæller.
Hvilken fortæller er fluen på væggen?
Ved objektiv synsvinkel ser vi begivenhederne og personernes handlinger, som om vi er ”fluen på væggen”. Vi iagttager det, der sker, udefra. Det er den mest almindelige synsvinkel i film. Ved subjektiv synsvinkel ser vi begivenhederne gennem øjnene på en af personerne.
Hvad er implicit kommunikation?
Implicit kommunikation handler i denne forbindelse ikke om et kommunikere et 'noget', der kan løsrives fra det kommunikerende medie, men om en selvforklarende kommunikation i den enkelte genstand eller visuelle udtryk.
Hvad er en implicit afsender?
Den der har produceret og/eller som er ansvarlig for en kommunikationsenhed, kaldes kommunikationsenhedens afsender. Når man skal karakterisere afsenderen kan man bygge på iagttagelser i kommunikationsenheden. Den karakteristik af afsenderen som fremkommer på denne måde, kaldes den implicitte afsender.
Hvad er implicit differentiation?
implicit differentation bruges når man har et kompleks udtryk hvor det ikke er simpelt at stille den ene variabel op som fnktion af den anden.
Hvad er forskellen mellem den eksplicitte og den implicitte hukommelse?
Den eksplicitte hukommelse kan vi ganske enkelt forklare som et lager for den viden, vi kan blive bevidste om, mens den implicitte hukommelse indeholder en mere ubevidst form for viden, som ikke på samme måde kan gøres til genstand for bevidstheden, og som heller ikke behøver det, for at vi kan gøre brug af den.
Er en novelle jeg fortæller?
En jegfortæller er som regel en person i novellen, som selv deltager i handlingen. I sjældne tilfælde kan du møde en jegfortæller, som ikke deltager aktivt i handlingen, men i stedet bare observerer og/eller kommenterer. Jegfortællere er meget almindelige i noveller i gymnasiet.
Hvad er en 4 persons fortæller?
Det betyder, at fortællingen fortælles ud fra en persons synspunkt. Vi kender ikke de andres synspunkter – andet end gennem deres handlinger og eventuelle replikker, der registreres gennem den ydre synsvinkel.
Hvad er en alvidende 3 personsfortæller?
Den alvidende tredjepersonsfortæller er både indlevende og distanceret. Fortælleren i ”Skyggen” er en alvidende tredjepersonsfortæller, hvilket er meget typisk for H.C. Andersens eventyr. Det betyder, at fortælleren har adgang til personernes tanker og følelser og samtidig kan beskrive dem udefra.
Hvad er en 2 persons fortæller?
Du-fortæller (2. personsfortæller): En du-fortæller henvender sig direkte til læseren for at få læseren til at identificere sig med du-personen i fortællingen. Eller for at vise, hvordan jeg'ets syn på sig selv er præget af andres syn på det. Du-fortæller er ret sjælden.
Hvad er fortæller og synsvinkel?
Fortælleren i historien har at gøre med synsvinklen på den måde, at synsvinklen er fra hvilken fortællers øjne vi ser historien. Altså betyder det at historiens synspunkt refererer til den fortæller, der oplever historien. Vi kan i historie opleve flere slags fortællere.
Hvad hedder det når forfatteren henvender sig til læseren?
Læserhenvendelse handler om, at afsenderen i en tekst henvender sig direkte til læseren. Foregår det mundtligt, som fx i en politisk tale, kaldes det direkte tiltale; her er det talens tilhørere, afsenderen henvender sig direkte til.
Hvad er de 4 læringsstile?
- Auditiv – at lære ved at lytte.
- Visuel – at lære ved at se.
- Taktil – at lære ved at røre.
- Kinæstetisk – at lære ved at gøre.
Hvad er Vygotskys syn på læring?
Ifølge Lev Vygotsky (1979, s. 90-91) vil en læring, der er tilrettelagt på den rigtige måde, sætte processer i gang, der fører til udvikling. Vygotskys pointe er, at læring trækker udvikling med sig.
Hvilke former for læring findes der?
De fire læringstyper består af følgende typer: Kumulativ læring, assimilation, akkommodation og transformation.
Hvad er forskellen på læring og indlæring?
Indlæring forbindes med noget nogen, ofte en lærer, skal sørge for at nogen, ofte en elev, lærer. Læring kan defineres som 'en forskel i tilegnelse af færdigheder, og kundskaber, erhvervelse af færdigheder, adfærds- og holdningsændringer og følelsesreaktioner i relation liv og nødvendighed'.
Hvad er forskellen på undervisning og læring?
Undervisningsministeren (Ulla Tørnæs): Undervisning og læring er grundlæggende to sider af samme sag. Undervisning har en lærer som hovedaktør, mens læring har den modtagende – eleven – som hovedaktør.