I diskussionen stiller man forskellige synspunkter op over for hinanden. I en akademisk opgave vil det fx være forskellige faglige eller videnskabelige positioner eller holdninger, der stilles over for hinanden. Det kan også være forskellige forståelser af dette eller hint, der udlægges.
Hvad er en diskussion i en akademisk opgave?
Diskussion. I opgavens diskussion skal du på en og samme tid kritisere og forsvare din egen undersøgelse både fagligt og metodisk. Du skal altså forholde dig til opgavens svage punkter og samtidig gøre det klart, hvorfor den stadig er pålidelig. Det styrker samlet set argumentationen i din opgave.
Hvad kendetegner en diskussion?
En diskussion handler i bund og grund om at argumentere for en bestemt holdning. Pointen ved en diskussion er blot, at du ikke kun skal fremsætte din egen holdning, men samtidig påtage dig andres holdninger.
Hvad skal der stå i en diskussion?
En diskussion er en struktureret debat af et spørgsmål – noget man skal tage stilling til/besvare. Og ja, du skal altså diskutere med dig selv. Det vigtigste i en diskussion er, at du argumenterer, dvs. at du begrunder alle dine påstande med fagligt og logisk belæg.
Hvad vil det sige at skrive akademisk?
Akademisk skrivning skal følge de krav til indhold og form, der gælder for uddannelsessystemets længere opgaver: bachelorprojekter, specialer og ph. d. -afhandlinger. En akademisk opgave tager afsæt i en problemformulering, der klart og entydigt beskriver, hvad "problemet" er, og hvad man vil undersøge.
DHO diskussion og konklusion
Hvad skal en akademisk opgave indeholde?
- Abstract.
- Indledning.
- Problemformulering.
- Metode.
- Redegørelse og teori.
- Analyse.
- Diskussion.
- Konklusion.
Hvad er en akademisk analyse?
Et møde mellem genstand og redskab: En analyse er et møde mellem på den ene side en genstand (tekst, udsagn, observation, kilde, case, artefakt eller lignende form for empiri) og på den anden side et redskab fra dit fag (teori, begreber og metode).
Hvordan skriver man en god diskussion?
Når du skriver diskuterende, så handler det i stedet om at skabe et overblik over et emne. Det gør du ved at fremhæve forskellige synspunkter på emnet og dets problemstillinger. Du skal altså vise begge sider af en sag, og her er det vigtigt, at du ikke tager personligt stilling, men fremlægger synspunkterne neutralt.
Hvad er forskellen på en vurdering og en diskussion?
Forskellen på en diskussion og vurdering er hårfin, og de kan godt være en del af hinanden. Som tommelfingerregel er en diskussion mere objektiv end en vurdering, som har en tydeligere selvstændig stillingtagen.
Hvordan skriver man en god diskussion og vurdering?
Sådan skriver du en god diskussion eller vurdering
I en diskussion eller vurdering skal du se emnet og dit eget arbejde oppefra. Formålet er altid at overveje og eventuelt nuancere arbejdet. På den måde kan du vise en høj grad af selvstændighed. Du skal skrive din diskussion eller vurdering med en faglig stemme.
Hvordan skriver man en indledning til en diskussion?
En indledning introducerer opgavens formål (problemformuleringen) og leder læseren videre i opgaven. En indledning motiverer emnet, dvs. den fortæller, hvorfor det pågældende emne overhovedet er relevant at undersøge. En indledning skal præcist præsentere opgavens centrale fokus.
Hvordan skriver man en diskuterende tekst?
- Præsentér konteksten.
- Gennemgå de centrale synspunkter fra teksten/teksterne.
- Inddrag evt. supplerende synspunkter, som du selv formulerer.
- Inddrag konkrete eksempler til at illustrere synspunkterne.
- Skab overgang til det debatterende afsnit.
Hvordan starter man en diskussion SRO?
I din diskussion skal du starte med at præsentere forskellige holdninger/synspunkter til en given problemstilling. Igen er det opgaveformuleringen, som sætter rammen for diskussionen. De forskellige synspunkter/holdninger vil ofte fremgå at dit materiale.
Hvad kommer først diskussion eller konklusion?
Diskussionen bør lægge naturligt op til konklusionen. Konklusionen afslutter din opgave.
Hvad er et Diskussionsspørgsmål?
Hvad går diskussionsopgaver ud på? I diskussionsopgaver skal du diskutere et emne. Det vil sige, at du skal fremføre forskellige synspunkter på emnet og give faglige argumenter for og imod hvert synspunkt. Du får typisk et eller to bilag, som din diskussion skal tage udgangspunkt i.
Hvor lang skal en diskussion være i SOP?
Længden på et SOP skal være 15-20 normalsider. En normalside er 2400 anslag incl. mellemrum. I sidetallet tæller forsiden, indholdsfortegnelse, noter, litteraturliste, figurer, tabeller og bilag ikke med.
Hvad er de 3 taksonomiske niveauer?
det redegørende (beskrivende) niveau. det analytiske (undersøgende) niveau. det vurderende (diskuterende) niveau.
Hvordan laver man en diskussion analyse?
- At du viser, at du kan fortolke og forstå den viden, du er kommet frem til i din analyse.
- At du overbeviser din læser om, at den måde du forstår resultaterne af din analyse på, er fagligt acceptabelt.
Hvordan laver man en god konklusion?
- At det er tydeligt at du svarer på din problemformulering.
- At du ikke inddrager ny viden som ikke tidligere er redegjort for i opgaven.
- At opgavens hovedpunkter og vigtigste resultater fremtræder – samt en vurdering af de metoder der har været brugt.
Hvordan starter man en vurdering?
- At du tager udgangspunkt i din redegørelse og kildekritiske analyse.
- At du bliver klar over de konkrete årsager, som du skal vurdere på baggrund af.
- At du inddrager eller henviser til din kildekritiske analyse undervejs.
- At du underbygger din vurdering med en faglig argumentation.
Hvordan starter man en diskussion i en debatterende artikel?
I debatten argumenterer du selv for dit synspunkt om emnet. Og det er helt centralt for en debatterende artikel, at du markerer dit eget synspunkt. Her skal du argumentere grundigt og overbevisende for dit synspunkt. Desuden kan du med fordel understøtte din argumentation ved at anvende retoriske virkemidler.
Hvordan lyder en god problemformulering?
Når du skal skrive en problemformulering, bør du overveje:
hvad du har iagttaget inden for dit emne. at finde et eller flere spørgsmål du vil besvare. hvilke pointer du tror, du vil komme frem til. at skrive dine spørgsmål ned og inddele dem i hoved- og underspørgsmål.
Hvad er en akademisk grad?
Akademiske grader, det formelle udtryk for en højere læreanstalts anerkendelse af en persons videnskabelige indsats, i Danmark ph. d. -grad og doktorgrad. Desuden kan højere læreanstalter tildele særligt fremragende personer en grad som æresdoktor.
Hvad er et akademisk sprog?
Akademisk sprog er sagligt
på, hvordan man opnår et skriftligt udtryk, der både undgår den løse konversationsstil og den stive embedsmandsjargon. I en akademisk opgave bør man undgå at bruge talesprog, dvs. vage formuleringer, ustrukturerede sætninger, indholdsløse vendinger, klicheer, gentagelser og lignende.
Er diskussion og perspektivering det samme?
✅ Perspektivering. Perspektivering er endnu et af de flyvske begreber, du ofte vil støde på, når du skriver større skriftlige opgaver. Perspektivering nævnes ofte i sammenhæng med diskussion, og den er det sidste punkt inden den samlede konklusion.