Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvad betyder det at være AMR?
Din arbejdsmiljørepræsentant er valgt af alle jer kolleger på arbejdspladsen uanset fagligt tilhørsforhold. Det er en vigtig påmindelse om, at arbejdspladsens arbejdsmiljø skal tænkes i en helhed.
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Hvilke pligter og ansvar er der for arbejdsmiljørepræsentanten?
Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, herunder: Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse. Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.
AMR - Hvad nu..?
Hvad er Arbejdsmiljørepræsentantens AMR opgaver?
Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne. Det er en meget bred definition, som kan fortolkes på mange forskellige måder. Det sker mange steder i lokalaftaler på arbejdspladsen.
Kan man blive fyret hvis man er AMR?
Du er beskyttet mod afskedigelse
Som AMR er du eksempelvis omfattet af den samme beskyttelse som en tillidsrepræsentant. Grunden til du har denne særlige beskyttelse er at du er medarbejdernes repræsentant og derfor skal kunne formidle deres budskaber og holdninger uden risiko for at blive fyret.
Hvad skal man vide som AMR?
- 1 DU SKAL HAVE DEN FORNØDNE TID. Som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) har du ret til at bruge den fornødne tid på at gøre dit arbejde. ...
- 2 DU HAR RET TIL UDDANNELSE. ...
- 3 DET ER VIGTIGT, AT DU HOLDER DIN VIDEN AJOUR.
Hvor mange timer skal en AMR have?
Tid til AMR-arbejdet
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge.
Hvilke rettigheder har en arbejdsmiljørepræsentant?
Dine rettigheder
Er du nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant, har du ret og pligt til at gennemføre en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse senest tre måneder efter, du er blevet valgt. Derudover har du i dit første år som arbejdsmiljørepræsentant ret til to dages supplerende arbejdsmiljøuddannelse.
Er AMR lovpligtig?
Uddannelsen er obligatorisk, hvilket betyder, at du skal deltage.
Kan Amr sige op?
Hvis du er AMR
Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, er der særlige regler. De gælder dog kun, hvis din arbejdsgiver siger dig op – altså ikke hvis du selv siger op. Bliver du opsagt som AMR, skal din arbejdsgiver give dig dit almindelige opsigelsesvarsel + 2 måneder ekstra.
Hvor lang opsigelse har en AMR?
Bestemmelsen i arbejdsmiljølovens § 10, stk. 2, giver arbejdsmiljørepræsentanter beskyttelse mod opsigelse på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område. Det betyder, at overenskomstens regler for opsigelse af tillidsrepræsentanter er gældende.
Kan alle blive AMR?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Hvad er AMR møde?
AMR står for arbejdsmiljørepræsentant. Arbejdsmiljørepræsentanten vælges (modsat tillidsrepræsentanten) af alle medarbejdere - dvs. fagforeningstilhørsforhold. En AMR er arbejder på at forebygge og løse problemer med arbejdsmiljøet - det fysiske såvel som det psykiske.
Hvordan vælger man en arbejdsmiljørepræsentant?
De ansatte på virksomheden skal vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter, som skal repræsentere dem i AMO. Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle de ansatte i det område, han eller hun dækker. Arbejdsmiljørepræsentanten er med i arbejdsmiljøorganisationen og deltager blandt andet ved runderinger og tilsyn.
Kan en leder være AMR?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvem repræsenterer AMR?
Som AMR repræsenterer du alle de kolleger der hører under din gruppe. Som medarbejdernes repræsentant er det din opgave at bære problemstillinger ind i arbejdsmiljøgruppen. Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du alle de kolleger, som hører under den arbejdsmiljøgruppe, du er en del af.
Kan man være TR og AMR på samme tid?
Det er muligt at den samme person kan vælges som både tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Det kræver dog, at der gennemføres to separate valg, hvor valgreglerne for henholdsvis TR og AMiR følges. De to valg skal foregå hver for sig. Man kan således ikke besætte begge funktioner ved kun ét valg.
Hvad laver en AMR BUPL?
Arbejdsmiljørepræsentanten udgør sammen med lederen den lokale arbejdsmiljøgruppe. I skal sammen arbejde for at forebygge og udvikle arbejdsmiljøet. Derudover er der mange udfordringer, som også er en opgave for tillidsrepræsentanten, for eksempel i forhold til samarbejde om det psykisk arbejdsmiljø i institutionen.
Hvilke 3 faktorer bestemmer dit fysiske arbejdsmiljø?
- Indeklima.
- Støj og belysning.
- Indretning af kontor.
- Korrekt udstyr og maskineri.
Hvilke opgaver har arbejdsmiljøorganisationen AMO på en arbejdsplads?
- Kontrollere, at arbejdsforholdene er forsvarlige. ...
- Kontrollere, at arbejdsgiverens oplæring og instruktion er tilstrækkelig. ...
- Deltage i undersøgelse af ulykker, sundhedsskader m.v. ...
- Orientere arbejdsgiver om arbejdsulykker. ...
- Understøtte, at arbejdet udføres fuldt forsvarligt.
Hvordan bliver man AMR?
Man skal vælge en arbejdsmiljørepræsentant (AMR) når der er beskæftiget 10 eller flere ansatte. Alle beskæftigede lønmodtagere, der har mere end 10 timers arbejde ugentligt, tæller med. Arbejdsmiljørepræsentanten (AMR) vælges for to år ad gangen, med mindre ledelse og ansatte har aftalt en fireårig periode.
Hvad skal man sige hvis man bliver fyret?
Hvis du er blevet sagt op, kan du vælge selv at sige op i opsigelsesperioden, for eksempel hvis du har fået nyt job. Det hedder at kontraopsige. Hvis du kontraopsiger, skal du være opmærksom på, at du kan miste visse fordele, du måske har forhandlet dig til i forbindelse med din fyring.
Hvor mange ansatte før AMR?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant.