Når vi for eksempel tænker igennem, hvad vi skal lave næste dag, uge, måned eller år, hvordan vi skal organisere dagen, ugen eller året og ikke mindst, hvorfor vi vælger det, vi gør, så handler dette om didaktiske overvejelser.
Hvad betyder ordet didaktik?
Ordet didaktik kommer af græsk didaktike (techne) 'undervisningskunst', afledt af didaskein 'lære, belære, undervise'. Undervisningskunst eller undervisningslære.
Hvad er en didaktisk model?
Den didaktiske relationsmodel
Didaktik betyder undervisningslære og drejer sig om alle forhold, der har med undervisning at gøre. Den didaktiske relationsmodel fra Hiim og Hippe kan give dig et grundlag for at opnå en god og optimal undervisning for deltagerne.
Hvad betyder didaktisk kompetence?
Almen didaktisk kompetence
Det handler kort fortalt om, på et teoretisk grundlag, at skabe de bedst mulige rammer for alle elevers læring ved at kunne levere didaktisk forankrede og dermed fagligt kvalificerede svar på spørgsmål angående undervisningens hvorfor, hvad og hvordan: Hvorfor: formål og mål. Hvad: indhold.
Hvad er en didaktisk opgave?
Det er lærerens didaktiske opgave at planlægge, hvilke typer af spørgsmål eleverne skal stilles i de enkelte faser, og hvilken type af aktiviteter der skal foregå, når eleverne søger svar.
Hvad er en didaktisk historie?
Hvad er en didaktisk samtale?
Didaktiske samtaler er tilrettelagte samtaler om undervisningens mål og evaluering af undervisningen, og hvordan undervisningen kan tilrettelægges for at fremme alle elevers læring, udvikling og dannelse.
Hvordan arbejder man didaktisk?
Didaktisk belægsanalyse er en fokuseret samtaleform, hvor man stiller skarpt på begrundelserne (hjemlen og belæg) bag en given påstand, ytring eller mening om undervisningen. Det er netop undervisningen, der er samtalens faglige fælles tredje. Didaktiske belægsanalyse kan foregå mellem lærer og kollega.
Hvad er forskellen mellem pædagogik og didaktik?
Pædagogik handler om opdragelse – først og fremmest om opdragelsen i daginstitution og skole. Pædagogik forstås dels som en teoretisk videnskab om opdragelse, uddannelse og undervisning. Didaktik er især refleksioner over og formulering af formål og mål, valg af indhold, principper og medier.
Hvad er den didaktiske trekant?
En undervisningssituation vil altid være et spændingsfelt mellem lærer, stof og elev, hvilket kaldes den fagdidaktiske trekant. Disse tre elementer kan og vil nødvendigvis betones forskelligt afhængig af tilrettelæggelsen og den faktiske gennemførelsen af lektionen.
Hvorfor bruger man didaktik?
Begrebet didaktik bruges særligt i tysksproget og nordisk pædagogisk tradition. Didaktik som pædagogisk disciplin har til formål at bedre praksis og at fremme teoretisk refleksion. Didaktikken bevæger sig derfor mellem pædagogisk teori på den ene side og praktisk-pædagogisk handling på den anden.
Hvad er et didaktisk læremiddel?
I et didaktisk læremiddel er der en række elementer, som har til formål at gøre læremidlet egnet og nemt at bruge i undervisningen. Det kan for eksempel være lærervejledning, mål, elevaktiviteter og evalueringstiltag.
Hvad er en didaktisk analyse?
Klafkis didaktiske analyse er en pædagogisk model, som ifølge Klafki bør danne udgangspunkt for planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning.
Hvad er didaktik og metodik?
Didaktik er læren om undervisningens mål og indhold. Nogle forskere regner desuden undervisningsmetodik med under begrebet didaktik. I bredere definitioner af begrebet er didaktik synonymt med undervisningslære, dvs. den del af pædagogikken, der beskæftiger sig med bibringelsen af kundskaber.
Hvem har lavet den didaktiske trekant?
Undervisning ifølge den didaktiske trekant
Dens herkomst er noget uklar og tilskrives somme tider Johann Friedrich Herbart (1776-1841), somme tider August Hermann Niemeyer (1754-1828). Gennem tidens løb blev der udviklet mange fortolk- ninger af de tre hjørner og de mulige forbindelseslinjer.
Hvem snakker om didaktik?
Den franske matematikdidaktiker, Guy Brousseau, står bag udviklingen af teorien om didaktiske situationer. Det er en omfattende teori, der indgår som centralt element i den samling af teoridannelser, der omtales som den franske skole i matematikkens didaktik.
Hvad er handlingsorienteret didaktik?
Nøglebegreber i handlingsorienteret didaktik
Den er helhedsorienteret, hvilket betyder, at fagområder og kundskaber læres i relation til en konkret, ofte ikke-skolastisk kontekst.
Er Smtte en didaktisk model?
SMTTE er en didaktisk model, som kan bruges, når der skal igangsættes forandrings- eller udviklingsprocesser i dagtilbuddet som følge af de observationer, man har gjort sig i den pædagogiske praksis. SMTTE består af fem elementer: Sammenhæng, Mål, Tegn, Tiltag og Evaluering.
Hvad er en god klasseleder?
Klasseledelse betyder, at underviseren leder undervisningen. Der sættes klare mål for undervisningen, og underviseren gennemfører lektionen uden forstyrrende uro. Begrebet klasseledelse sætter fokus på dannelse, demokratisk ledelse, elevinddragelse, kritisk dialog og på fællesskabet.
Hvad er forskellen på den didaktiske model og smtte modellen?
SMTTE modellen beskriver derfor bevidste overvejelser i forhold til at planlægge, gennemføre og evaluere læringsaktiviteter med henblik på at opnå noget bestemt. Og det kaldes undervisning. Og undervisning kaldes også for didaktik. Modellen er derfor også en didaktisk model.
Hvad er forskellen på undervisning og læring?
Undervisning har en lærer som hovedaktør, mens læring har den modtagende – eleven – som hovedaktør.
Hvad vil det sige at være pædagogisk?
Ordet pædagogik er afledt af græsk paidagogike (techne) 'opdragelseskunst', afledt af paidagogos, se pædagog. Set under forskellige synsvinkler handler pædagogikken om opdragelse, undervisning og uddannelse, dvs. personlighedens dannelse i vid forstand.
Hvad er et godt pædagogisk læringsmiljø?
Det pædagogiske læringsmiljø er et miljø, hvor der med afsæt i det pædagogiske grundlag arbejdes bevidst og målrettet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbud bygger på et samspil mellem strukturelle parametre som: personalets uddannelse og kompetencer.
Hvor kan man læse didaktik?
Kandidatuddannelsen didaktik-dansk udbydes både i København (Emdrup) og i Aarhus. Du skal for denne kandidatuddannelse vælge, om du vil oprette en ansøgning til København (Emdrup) eller Aarhus.
Hvorfor bruge Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel?
Hiim og Hippe's didaktiske relationsmodel giver et bud på, hvordan den optimale undervisningssituation opnås. Med det skal forstås, at de med modellen har skabt en særdeles god referenceramme for underviseren til anvendelse i forbindelse med planlægning, og ikke mindst til refleksion.
Hvad er stilladsering?
Stilladsering er den proces eller det produkt, der gør eleven i stand til at nå et mål, løse et problem eller færdiggøre en opgave, som eleven ikke ville have været i stand til at gøre uden støtte fra andre personer eller værktøjer (Hu 2006: 34).