En distributionsstrategi er en strategi til formidling af varer eller tjenester til slutbrugeren. Implementering af den mest effektive distributionsmetode til din virksomhed er nøglen til at opnå salg og bevare kundeloyalitet.
Hvilke distributionsformer er der?
- selektiv distribution.
- eneforhandling.
- simpel distribution.
- flerleddet distribution (grossister og distributører)
- agentur.
- franchise.
- kommission.
- koncession.
Hvad er en selektiv distributionsstrategi?
Selektiv distribution
En distributionsform, hvor en virksomhed selekterer i sit valg af salgskanal. Denne distributionsform er bevidst valgt af virksomheden, da det gør det nemmere at styre forbrugernes brand awareness og målrette varerne til slutbrugeren.
Hvilke opgaver har en distributør i distributionskanalen?
En distributør kan tilføre værdi: De kan sammensætte det rigtige sortiment til det næste led i distributionskæden. De kan bryde store kvanti i små kvanti. De kan skaffe information om markedet.
Hvad er en distributions kanal?
En måde, hvorpå en virksomhed når ud til slutbrugeren med sine varer eller serviceydelser. Distributionskanaler er en del af en virksomheds forretningsmodel og indebærer bl. a. sælgere, forhandlere, agenter, distributører, OEM-salg, messer, egen detailhandel, franchising, online salg.
Marketingstrategi for distributionskanaler – casestudie (Starbucks)
Hvilke distributionskanaler findes der?
- Egne sælgere. ...
- Forhandler eller agent. ...
- Distributør. ...
- Værdiskabende mellemhandler. ...
- OEM-salg (Original Equipment Manufacturer) ...
- Systemintegratorer og hovedentreprenører. ...
- Markedssalg og messer. ...
- Egne butikker.
Hvorfor er distribution vigtigt?
Effektiv distribution er afgørende for en virksomheds succes, da det sikrer, at produkter er tilgængelige for forbrugerne, når og hvor de ønsker det, og på en måde, der opretholder produktets kvalitet og tilfredsstiller kundens behov.
Hvad er henholdsvis en distributionskanal og en distributionskæde?
En distributionskanal kan være detailhandel, hvor produktet efterfølgende ender hos det næste led, som er konsumenten. For at forklare disse led, så er der tale om en distributionskæde. Det er alle de mellemled, som produktet passerer mellem producenten og slutbrugeren.
Hvad bruger man de 4 P er til?
De 4 P'er står for Product, Price, Place og Promotion og er elementer, man som virksomhed kan undersøge, hvis man skal lægge en forretningsstrategi. For servicevirksomheder vil det kunne betale sig at anvende den udvidede model 'de 7 P'er', som også beskæftiger sig med People, Physical evidence og Proces.
Hvad indgår i distributionskæden?
Definition af Distributionskæde
En proces der beskriver en vares vej fra råvareproducent til forbruger. Distributionskæden består typisk af følgende led: Råvareproducent, produktionsvirksomhed, engrosvirksomhed, detailvirksomhed og forbruger.
Hvad er en vækststrategi?
En vækststrategi er en strategi, som skal sikre vækst i en virksomhed og kan både bære præg af kortsigtede og langsigtede elementer. Uden en god vækststrategi vil enhver virksomhed sakke bagud i forhold til konkurrenterne, og det kan i sidste ende betyde, at man bliver helt udkonkurreret og må forlade markedet.
Hvad er en direkte distribution?
Der er tale om direkte distribution, når producenten sælger direkte til forbrugeren, og der ikke er mellemhandlere imellem producent og endelig forbruger. Fordelen for producentvirksomheden er, at der ikke kommer mellemled ind, der fordyrer varen over for forbrugeren.
Hvad er grossistens rolle i distributionskæden?
I distributionskæden kan varen passere gennem grossister og detaillister, inden varen når slutbrugeren. Disse mellemhandlere løser en række opgaver for producenten. Mellemhandleren køber varer i store partier, som sælges videre i mindre partier eller som enkelte varer. De sørger for den fysiske distribution af varerne.
Hvad er forskellen på direkte og indirekte distribution?
Virksomheden skelner traditionelt mellem direkte distribution (dvs. direkte salg til forbruger uden anvendelse af mellemhandlere) og indirekte distribution (hvor der distribueres via en eller flere mellemhandlere).
Hvad er eksklusiv distribution?
Eksklusiv distribution:
Her har virksomheden valgt kun at forhandles hos én enkel forhandler eller meget få. Her tales der om meget luksuriøse produkter normalt. Et eksempel kunne være Rolex hvis vi taler ure, eller lamborghini i bil verdenen.
Hvad er intensiv distribution?
Virksomhedens produkter placeres i så mange butikker som muligt, Målet med intensiv distribution er at få så mange til at sælge dit produkt som muligt. Produkter som er intensiv distribution, kræver typisk ikke en involveret købsbeslutning, hvor kunden undersøger, inden der foretages et køb.
Hvad er de 4 C er?
De 4 C'er står for clarity, color, carat og cut: Clarity - Klarheden på diamanten. Diamanter har oftest indeslutninger/små fejl, der findes helt naturligt i stenen.
Hvad er de 3 service P er?
These are personnel, physical evidence and processes.
Hvilke Prisstrategier er der?
De tre mest gængse prisstrategier som virksomheder anvender er: cost-based, konkurrencebaseret og value-based prissætning. Ofte er mange prisstrategier udarbejdet på baggrund af mavefornemmelser eller forældede modeller såsom cost-plus prisfastsættelsen.
Hvad er afgørende for om en virksomhed vælger direkte eller indirekte distribution?
Virksomhedens strategi og risikoprofil kan have indflydelse på om den direkte eller den indirekte distribution vælges. Virksomhedens brand strategi kan derudover være afgørende for om en intensiv, selektiv eller eksklusiv distribution er bedst egnet til varen og til det nye marked.
Hvad kaldes varens vej fra produktionsvirksomhed til forbruger?
En vares vej fra råvareproducent til forbruger kaldes for en distributionskæde , og den omfatter ofte følgende elementer: Råvareproducent. Produktionsvirksomhed. Engrosvirksomhed.
Hvad er en Kanaltype?
Valg af kanaltype handler om at definere typen af kanaler, som kanalkaptajnen ønsker, at produkterne skal distribueres i. Det er fx beslutningen om, hvorvidt et givet produkt skal sælges på nettet, i fysiske butikker, på messer, via personligt salg og/eller fx showrooms.
Hvad er fordelen ved en grossist?
Større mængder – Engrosvirksomheder køber og sælger varer i store mængder, hvilket gør det muligt for producenter at sælge deres produkter i bulk og opnå stordriftsfordele. Mellemliggende rolle – Engrosvirksomheder er et mellemled mellem producenter og detailhandlere/slutbrugere.
Hvad gør en grossist?
En grossist (eller grosserer) er en person eller virksomhed der handler "en gros", dvs. handler med store mængder varer, modsat en købmand der handler med små mængder varer. Grossister fungerer som bindeled/distributør mellem et antal producenter og et antal aftagere, eksempelvis købmænd.
Hvor mange grossister er der i Danmark?
Hvor mange grossister er der i Danmark? Der er ca. 15.000 grossister i Danmark.