Den forvaltningsretlige grundsætning om proportionalitet indebærer, at en offentlig arbejdsgiver som udgangspunkt skal forsøge at løse problemer i forhold til en ansat med det mindst indgribende skridt. Forholdets karakter/indhold. Forholdets betydning i forhold til institutionens drift og opgaveløsningen.
Hvad er de forvaltningsretlige principper?
De forvaltningsretlige principper er regler, som alle forvaltningsmyndigheder er underlagt. Nogle af principperne har betydning for ordregivers muligheder og forpligtelser når der købes ind.
Hvad handler forvaltningsret om?
Forvaltningsret omfatter alle de regler, der regulerer forholdet mellem forvaltningsmyndighederne som fx Familieretshuset, Ankestyrelsen og Patienterstatningen og borgerne, og mellem myndighederne indbyrdes.
Hvad er en forvaltningsretlig afgørelse?
En afgørelse er en myndigheds beslutning om, hvad der er eller skal være ret over for en borger. Det kan for eksempel være en beslutning, der fastslår, om borgeren har ret til eller ikke ret til at få en ydelse. Det kan også være myndighedens beslutning om, at borgerens ydelse ændres.
Hvad er en god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
What Are the Principles of Administrative Law?
Hvad må en sagsbehandler ikke?
a., at sagsbehandlere har pligt til at inddrage alle saglige hensyn i sagen, og at de ikke må inddrage oplysninger, som ikke har relevans for sagsforløbet. F. eks. må sagsbehandleren IKKE inddrage sine personlige holdninger eller tage usaglige hensyn, når forvaltningen udøver skøn ved behandlingen af en sag.
Hvad siger forvaltningsloven?
Hvad er forvaltningsloven? Forvaltningsloven fastsætter regler om inhabilitet, vejledningspligt, repræsentation, aktindsigt til parter, parthøring, begrundelse, klagevejledning og tavshedspligt. Forvaltningslovens regler er blandt andet med til at sikre, at afgørelser bliver truffet på et oplyst og sagligt grundlag.
Hvad er en retlig mangel forvaltningsret?
Retlig mangel er et koncept inden for formueretten, som refererer til det forhold, at overdragelsen af en ting ikke skaffer erhververen den ret til at råde over den, som erhververen efter aftalen havde krav på.
Hvad er forskellen på forvaltningsloven og offentlighedsloven?
Forvaltningsloven indeholder dog videregående regler om aktindsigt end offentlighedsloven. Forvaltningsloven regulerer spørgsmålet om parters adgang til aktindsigt i afgørelsessager, mens offentlighedsloven regulerer spørgsmålet om enhvers adgang til aktindsigt i alle sagstyper.
Kan man altid klage over en afgørelse?
Du har altid mulighed for at klage over afgørelser fra kommunen... Hvis du har fået en egentlig afgørelse fra kommunen, kan du klage over den. Det vil normalt være til Ankestyrelsen. Afgørelsen fra kommunen skal som udgangspunkt være skriftlig, indeholde en begrundelse og en klagevejledning.
Hvad er uskrevne retsgrundsætninger?
Generelt kan retsgrundsætninger betegnes som uskreven ret, fordi de ikke er omfattet af retskildegruppen loven. Nogle vil anse retsgrundsætninger for forholdets natur, andre vil anse dem for et udslag af retspraksis. Retsgrundsætninger kan være dannet på forskellig måde.
Hvornår er en sag tilstrækkeligt oplyst?
Om en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse, beror på sagens karakter og på omstændighederne i sagen i øvrigt. Dette indebærer ikke nødvendigvis, at myndigheden selv skal tilvejebringe oplysningerne.
Hvad betyder at sætte skøn under regel?
“Skøn under regel”
Når der skal træffes skønsmæssige afgørelser må der som hovedregel ikke opstilles regler, som enten begrænser eller udelukker dette skøn. For eksempel må der som hovedregel ikke uden særlig hjemmel alene lægges vægt på ét kriterium hvis det betyder, at andre saglige kriterier udelukkes.
Hvad laver en forvaltning?
Offentlig forvaltning eller offentlig administration er en fællesbetegnelse for det organisationsapparat som forbereder, udreder og iværksætter beslutninger, som er taget af politiske myndigheder. I moderne samfund har den offentlige forvaltning endvidere fået en stadig stigende selvstændig beslutningsmyndighed.
Hvem er en del af den offentlige forvaltning?
Indenrigsområdet, herunder kommunernes og regionernes styrelse, kommunale fællesskaber m.v., kommuners og regioners opgaver, kommunal udligning, bevillinger og generelle tilskud til kommuner og regioner, valglovgivning, folkeregistrering m.v.
Hvad er Saglighedskravet?
Saglighedskravet indebærer, at forvaltningen udelukkende må varetage (lovlige og) saglige hensyn. Begrundelsen skal altså i sig selv være rigtig, således at den sagligt og reelt kan bære afgørelsen.
Hvad bruger man forvaltningsloven til?
Loven indeholder regler om forvaltningsmyndighedernes vejledningspligt over for borgerne, om parters adgang til aktindsigt, partshøring, begrundelse og klagevejledning. Herudover indeholder loven nogle almindelige regler om inhabilitet og om tavshedspligt m.v. for den, der virker inden for den offentlige forvaltning.
Hvem kan få aktindsigt efter forvaltningsloven?
Enhver, der er part i en sag, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, kan efter forvaltningslovens § 9 forlange aktindsigt og at se sagens dokumenter. Anmodningen om aktindsigt skal ikke begrundes, idet det er uden betydning, hvorfor parten ønsker aktindsigt.
Hvem er part efter forvaltningsloven?
om sagens afgørelse får direkte virkning for borgeren, eller om virkningen er afledt. Det er som udgangspunkt kun den, der bliver direkte berørt af en afgørelse, der er part i sagen. Hvor afgørelsen i en sag har direkte konsekvenser for tredjemand, vil den pågældende således kunne anses for part i sagen.
Hvad er offentligretligt grundlag?
På et offentligretligt grundlag: i modsætning til privatretligt grundlag, såsom aftale eller erstatning uden for kontrakt. Med denne definition skulle man tro, at ansættelser i det of- fentlige ikke er afgørelser (da ansættelser hverken er ensidige el- ler på et offentligretligt grundlag).
Kan kommunen ændre en afgørelse?
Kommunen kan træffe en ny afgørelse, som erstatter den tidligere afgørelse, hvis de forvaltningsretlige principper om tilbagekaldelse af gyldige afgørelser er opfyldt. Hvis kommunen gør dette, er der tale om en ny afgørelse, som kan påklages.
Hvornår er der notatpligt?
En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.
Hvad er en forvaltning i kommunen?
Forvaltningen har ansvar for alt fra idræt, kultur og borgerservice til huslejenævn, folkeregister, vielser og afvikling af valg og folkeafstemninger.
Hvad skal der forstås ved en konkret forvaltningsakt?
Forvaltningsakt er en offentlig forvaltningsmyndigheds afgørelse. Den typiske forvaltningsakt er en udtalelse fra en forvaltningsmyndighed, statslig eller kommunal, som over for en borger ensidigt bestemmer, hvad der skal være ret i et konkret foreliggende tilfælde.
Hvad siger forvaltningsloven om tavshedspligt?
Efter § 27 har den, der virker inden for den offentlige forvaltning, tavshedspligt, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, eller når det iøvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.