Fortælle, hvad der interesserer dig fagligt og personligt. Ikke gå i detaljer. Have øjenkontakt og smile – Smilende personer opfattes som selvsikre og som nogen, man gerne vil stifte yderligere kontakt med. Stille spørgsmål – Dialogen giver dig mulighed for at give et mere grundigt indtryk af, hvem du er.
Hvad skal en elevatortale indeholde?
Elevatortalen er en kortfattet og konkret præsentation, der helt kort fortæller, hvem du er, hvad du brænder for og hvad du arbejder med. Navnet kommer af, at du skal kunne nå at præsentere dig selv, og hvordan du skaber værdi på kort tid – gerne i løbet af en tur i en elevator.
Hvor lang skal en elevatortale være?
Sådan skriver du din elevatortale. Det vigtigste element i din elevatortale er længden. En god tommelfingerregel er, at dit pitch skal tage mellem 30 og 60 sekunder at præsentere (dvs. 75-100 ord) – eller, cirka den tid det tager at køre en tur med elevator.
Hvad er en elevator samtale?
Elevatortalens navn kommer af, at du skal kunne nå at præsentere dig selv i løbet af en kort tur i elevatoren, altså max 2-3 minutter. Talens formål er at opsummere dig og dine kompetencer med afsæt i det konkrete job, du har søgt og skal til samtale om. Dit elevatorpitch er altså din ultrakorte ”salgstale”.
Hvad skriver man i en præsentation af sig selv?
- Gør din indledning relevant for lytterne. ...
- Sig hvad du gør, ikke hvad din titel er. ...
- Del interessante fakta om, hvorfor du er der. ...
- Vær original og mindeværdig. ...
- Vær følsom og opmærksom. ...
- Før lytterne frem til næste del af samtalen.
The Elevator Speech
Hvordan laver man en god elevatortale?
- Bruge dit normale talesprog.
- Fortælle, hvad der interesserer dig fagligt og personligt.
- Ikke gå i detaljer.
- Have øjenkontakt og smile – Smilende personer opfattes som selvsikre og som nogen, man gerne vil stifte yderligere kontakt med.
Hvordan starter man en god præsentation?
- Brug stilhed. ...
- Tag udgangspunkt i fremtiden eller fortiden. ...
- Brug et relevant citat. ...
- Del noget ekstraordinært. ...
- Fortæl en historie.
Hvad skal jeg fortælle om mig selv?
- Fokusér på emnerne uddannelse, karriere og seneste eller mest relevante erfaring i forhold til det pågældende job.
- Lad din fortælling bygge på din ansøgning og CV, uden du refererer dit CV slavisk.
- Fortæl kort om din vej på arbejdsmarkedet.
Hvordan introducere man sig selv til jobsamtale?
For at lave en personlig præsentation til jobsamtalen, skal du give en kort introduktion af dig selv, efterfulgt af dine mest relevante erfaringer og kompetencer. Relater dine evner til jobbet og vis entusiasme for rollen. Afslut med, hvorfor du er den rette kandidat for virksomheden.
Hvordan følger man op på en jobsamtale?
- Det er altid en god idé at takke den person, du har talt med, for vedkommendes tid.
- Vis din entusiasme for stillingen og din interesse i arbejdet.
- Forsøg at gentage, hvorfor du er kvalificeret og velegnet til jobbet.
Hvordan forbereder man sig bedst til en jobsamtale?
- Research – produkter, kultur og værdier. ...
- Forbered at stille og svare på spørgsmål. ...
- Kend agendaen for samtalen. ...
- Vær bevidst om fremtoning, behov og kommunikation. ...
- Lever mundtlig præcision og naturlig fremtoning.
Hvad skal man spørge om til en jobsamtale?
- Hvordan ser en arbejdsdag typisk ud?
- Hvilke arbejdsopgaver kan jeg blive stillet over for?
- Hvad forventer du af mig som medarbejder?
- Hvad vil være den største udfordring i jobbet?
- Hvilke udviklingsmuligheder vil der være på sigt?
- Hvordan vil du beskrive kulturen i teamet?
Hvad er mine svage sider jobsamtale?
- Find en svaghed, der ikke er kritisk for stillingen, du søger.
- Erkend, hvor du mangler erfaring, men vend det til noget positivt.
- Fortæl, hvad du glæder dig til at lære.
- Nævn, hvordan du konkret vil løse det, der udfordrer dig.
Hvad er mine gode sider?
- “Jeg har sans for detaljer og udsmykning” En af mine stærke sider er, at jeg har sans for detaljer og udsmykning. ...
- “Jeg er god til at håndtere forandringer” En af mine styrker er, at jeg er god til at håndtere forandringer. ...
- “Jeg er god til at have overblikket”
Hvorfor skal vi vælge dig?
Spørgsmålet om, hvorfor virksomheden skal ansætte dig, giver dig mulighed for at forklare, hvordan du kan blive løsningen på deres problemer. Identificér, hvilke af dine kompetencer virksomheden vil få gavn af, men som de måske ikke har prøvet før, så du fremstår unik og innovativ.
Hvad skal man ikke gøre til en jobsamtale?
- Race, hudfarve, religion eller tro.
- Social eller etnisk oprindelse.
- Seksuel orientering.
- Politisk anskuelse.
- Fagforeningsforhold.
Hvad taler man om til 2 samtale?
Til anden samtale skal du ofte tale med den chef, du kommer til at arbejde sammen med og en eller to medarbejdere. Her har I mulighed for at lære hinanden bedre at kende, og du kan spørge mere ind til jobbet og stillingen. Det er også til anden samtale, at I kan tale mere konkret om løn og ansættelsesvilkår.
Hvilke spørgsmål stiller man til 2 jobsamtale?
- Hvordan er jeres team opbygget og hvordan ser en typisk arbejdsuge ud for jer?
- Hvilke on-boarding og uddannelse tilbyder I jeres fremtidige medarbejdere?
- Hvilke egenskaber mangler der i jeres team, som I håber at en ny (...) kan bidrage med?
Hvordan laver man en flot præsentation?
- Begynde med en fængende eller følelsesvækkende historie.
- Præsentere det problem, du forsøger at løse.
- Forklare den unikke løsning, du er kommet frem til.
- Være effektiv, engagerende og nem at huske.
- Gøre brug af visuelle virkemidler, der understøtter dit budskab.
Hvad gør en fremlæggelse god?
Ved fremlæggelsen af projektopgaven er det vigtigt, at eleverne er opmærksomme på, at deres opgave er at formidle et budskab til en målgruppe. De skal være velforberedte, og hvis det er en gruppe, skal de på forhånd have aftalt, hvem der siger hvad. Det er vigtigt, at alle i gruppen siger nogenlunde lige meget.
Hvordan holder man et godt oplæg?
- Hvordan holder man et godt oplæg?
- Forberedelse, forberedelse, forberedelse! Forberedelse er nøgleordet, når det gælder det gode oplæg. ...
- Vær obs på, hvad kropssproget siger. ...
- Håndtér nervøsiteten før og under oplægget. ...
- Tag hånd om kroppen – bare generelt.
Hvorfor vil jeg gerne arbejde hos jer?
Det kan være en god idé at give et eksempel på, hvad der har motiveret dig til at søge stillingen. Måske har du set en interessant artikel om virksomheden, eller også har du haft et godt møde med en af medarbejderne. Dette kan give en god fornemmelse af, hvorfor du søger netop denne stilling.
Hvor ser du dig selv om 5 år svar?
“Om fem år vil jeg gerne være i en stilling, hvor jeg ved mere om mine længerevarende karriereønsker som designer. Jeg vil have erfaring med at arbejde for et designbureau og vide mere om branchen generelt. Jeg vil have vokset mine tekniske færdigheder og lært, hvordan man tager feedback fra kunder og integrerer den.
Hvad er dine styrker eksempler?
- Kreativitet. Du tænker tit 'Hmm, gad vide, om det kan gøres på en ny eller smartere måde? ...
- Nysgerrighed. Du elsker at stille spørgsmål og fordybe dig. ...
- Dømmekraft. Du er god til at se ting fra flere vinkler. ...
- Videbegær. Du elsker at lære nye ting. ...
- Visdom. ...
- Mod. ...
- Vedholdenhed. ...
- Ærlighed.
Hvorfor vil du gerne arbejde hos os svar?
“Hvorfor vil du arbejde her hos os?” Her skal du gerne demonstrere, at du kan løse de opgaver, der er stillet i jobopslaget. Nævn gerne at du er meget interesseret i (og motiveret for) at arbejde med at løse netop de opgaver.