En litteraturliste eller en bibliografi er en ordnet fortegnelse over den litteratur og de kilder, du bruger i opgaven. Formålet med litteraturlisten er at give læseren let adgang til kilderne og mulighed for kritisk at efterprøve dine argumenter.
Hvad skal indgå i en litteraturliste?
Om at lave litteraturlister
En litteraturliste er en samlet liste over materiale, du har brugt i din opgave, fx bøger, artikler, musik og links. Du skal derfor kun medtage de kilder, som du faktisk refererer til i din opgave.
Hvad er forskellen på kildeliste og litteraturliste?
Litteraturlisten kaldes også kildelisten eller referencelisten, og skal placeres i slutningen af din afhandling før eventuelle bilag. APA-standarden angiver specifikke regler for hvordan du bør angive kilder og også for hvordan din litteraturliste bør se ud.
Hvordan laver man indryk i litteraturliste?
- Vælg den tekst, hvor du vil lave hængende indrykning.
- Gå til startsiden > dialogboksstarteren Afsnit. > Indrykning og afstand.
- Under afsnittet Hængende vælg speciel. Du kan justere dybden af indrykningen ved hjælp af feltet.
- Vælg OK.
Hvad er en kildeliste?
En kildeliste/litteraturliste er dermed en liste over dine kilder. Det er vigtigt at inddrage kilder i dine opgaver, hvis du bruger informationer, som du ikke vidste i forvejen, eller som du ikke har haft om i undervisningen. På den måde kan din lærer se, hvor du har din viden fra.
Ancient Aliens Documentary | Anunnaki | Däniken & Sitchin
Er bibliografi og litteraturliste det samme?
Du skal have en litteraturliste (bibliografi) over de tekster, du baserer din opgave på. Litteraturlisten er en alfabetisk liste over benyttet litteratur, der gør det muligt for læseren selv at finde frem til tek- sterne.
Hvordan henviser man til litteraturliste?
Hvis der henvises til artikler i opslagsværker, der er forsynet med forfatterangivelse, anføres disse i litteraturlisten som normale artikler, dvs. med forfatternavn, årstal, artiklens titel i anførselstegn, in: opslagsværkets titel, forlag, by, sidetal.
Kan man lave litteraturliste i Word?
Du har muligheden for at få Word til at oprette en litteraturliste ud fra dine fodnoter ved at bruge funktionerne i ”Citater og bibliografi”.
Hvad kommer først litteraturliste eller bilag?
Litteraturlisten placeres umiddelbart efter selve opgavebesvarelsen og inden eventuelle bilag. For nærmere retningslinjer om udarbejdelse af litteraturliste se selvstændigt afsnit herom. Bilag til opgavebesvarelsen placeres efter litteraturlisten.
Hvordan laver man en kildeliste?
- “Titel”
- Kunstnerens navn.
- Forlag / selskab.
- Evt. udgivelse (fx navn på samling eller album)
- Evt. årstal for udgivelsen.
Hvad skal man have med i en kildeliste?
Man skal kildehenvise, når man citerer, parafraserer eller refererer et andet værk – det være sig andres teorier, værker, begreber, undersøgelser, empiri eller argumenter. Ved direkte citater skal man henvise til kildens forfatter(e), årstal og sidetal.
Er litteraturliste med i indholdsfortegnelse?
Indholdsfortegnelsen. står forrest i opgaven. oplister alle opgavens kapitler, afsnit, litteraturliste og evt. bilag.
Hvordan laver man en kildeliste i Docs?
Så opretter du litteraturlisten ved at klikke på “Citations” i menuen "Tools". Nederst i den sidebar, som åbner med din kildeliste, klikker du på “Insert bibliography”. Docs vil nu lave en litteraturliste til dig. Listen bliver lavet som tekst, så du kan sagtens rette i den efterfølgende.
Hvad er Harvard metode?
Reglerne siger, at der altid skal være mindst én litteraturhenvisning i teksten for hvert dokument, der optræder i litteraturlisten. Metoden der bruges benævnes Harvard-metoden (eller navn-år metoden), og er den mest benyttede metode inden for naturvidenskaberne (Dahl 2005).
Hvad betyder SD i litteraturliste?
Standardafvigelsen er defineret som kvadratroden af variansen, σ2, og udgør sammen med middelværdien, μ, de to vigtigste karakteristika ved en fordeling. I videnskabelig litteratur benyttes også ofte betegnelsen SD, der er en forkortelse af eng. standard deviation.
Hvordan refererer man korrekt?
Første gang du angiver en reference i teksten, skal du selvfølgelig medtage forfatter, årstal og evt. sidetal. I de efterfølgende referencer af samme kilde kan du nøjes med at angive årstal + evt. sidetal i parentes, hvis du har anført forfatteren narrativt tidligere i samme afsnit.
Hvad er forskellen mellem appendix og bilag?
Du kan benytte bilag for at sikre at din afhandling ikke bliver for lang. Du undgår afbrydelser i teksten i form af en masse tabeller og figurer. Appendiks tilføjer således også yderligere baggrundsinformation til dit emne.
Hvornår bruger man bilag?
Bilag er fundamentet for din bogføring
Dine bilag er dokumentation for dine registreringer af virksomhedens indtægter og udgifter. De er samtidig dokumentation for, at du har bogført de økonomiske transaktioner i den rigtige periode og med det rigtige beløb. Et bilag dokumenterer både indtægter og udgifter, fx: Tilbud.
Er der sidetal på bilag?
Bilag skal altid nummereres, og du skal henvise til numrene i opgaven.
Hvordan virker Litteraturlisteautomaten?
Om Litteraturlisteautomaten
Du behøver ikke vide noget om, hvordan de forskellige typer af kilder skal opstilles på forhånd. Du vælger blot en kildetype fra venstremenuen og udfylder de tilknyttede felter. Automaten klarer resten og sorterer litteraturlisten alfabetisk, når du kopierer den over i din opgave.
Hvornår skal man lave en reference?
Du skal henvise, når du bruger andres viden
Men hovedreglen er, at du skal henvise, hver gang du bruger andres viden. I akademiske opgaver, som de store opgaver i gymnasiet eller HF, skal du altid bygge din egen viden oven på viden, som allerede findes. Så lav hellere for mange end for få henvisninger.
Hvornår skal man lave en fodnote?
Fodnoter. Når du skriver større skriftlige opgaver, er det et ufravigeligt krav, at du sætter fodnoter, når du gengiver oplysninger, som du ikke selv har produceret, men hentet fra din primær- og sekundærlitteratur.
Hvordan skriver man en bog som kilde?
For en bog: Forfatterens navn, bogens udgivelsesår, bogens titel (i kursiv), forlagets navn. For eksempel: JEWITT, C. 2006.
Hvad skal censor hvis der mangler Kildelister og du kan se at eleven har benyttet ressourcer fra bl a internettet?
Nej, eleven skal ikke angive en kildeliste, hvis eleven ikke har anvendt internettet under prøven. Eleven vil ikke blive bedømt på sine informations- og kildekritiske kompetencer, hvis internettet ikke er anvendt og det vel og mærke drejer sig om en opgave, hvor der ikke er krav om anvendelse af internet.
Kan man bruge Zotero i Google Docs?
Zotero er et gratis referenceværktøj, der er kompatibelt med Google Chrome og Mozilla Firefox. Det kan bruges på både Windows, Mac og Linux. Zotero kan anvendes som tilføjelsesprogram til Google Docs og Microsoft Word.