Porteføljestrategi handler om at have sandsynligheden og statistikken på sin side for at få godt afkast på lang sigt og samtidig lav risiko for store fald på kort sigt. Investtechs grafiske porteføljeanalyse er et visuelt værktøj, der kan bruges til at forstå porteføljens risikoaspekter.
Hvad er en portefølje analyse?
En portefølje er en analyse af virksomhedens forskellige produktgrupper (SBU'er – Strategic Business Unit). Analysen har til formål at være platform for en strategisk planlægning, der er tilpasset den enkelte produktgruppes særlige situation og behov.
Hvad er en virksomheds portefølje?
Ordet portefølje dækker typisk en beholdning af værdipapirer (obligationer, aktier, pantebreve m.m.). I andre sammenhænge bruges ordet fx om en ministers sagsområder, en virksomheds kundesammensætning og et forsikringsselskabs beholdning af policer.
Hvad betyder SBU er?
En strategic business unit, også på dansk kaldet en strategisk forretningsenhed, populært kendt som SBU, er en fuldt funktionel egenskab/produktgruppe i en virksomhed, der har sin egen vision og retning. Den fungerer ofte som en strategisk forretningsenhed, og som en separat enhed.
Hvad er SBU afsætning?
Et forretningsområde benævnes en SBU (strategic business unit). En SBU er en selvstændig forretningsenhed i virksomheden/koncernen, og kan karakteriseres ved: Egen strategi og målsætning. Egen ledelse og økonomisk ansvar.
9 Most Popular Investment Portfolio Strategies
Hvad bruges Porteføljemodeller til?
En virksomhed kan have flere forretningsområder, der udvikler sig i forskellige retninger. For at få overblik over de forskellige forretningsområder bruges porteføljemodeller. Ud fra modellerne fastlægges virksomhedens porteføljestrategi.
Hvad kan man bruge Boston modellen til?
Boston Modellen er et effektivt værktøj til at skabe overblik over din virksomheds produktportefølje, så du herefter har mulighed for at afgøre, hvordan jeres ressourcer benyttes bedst muligt med henblik på profitmaksimering. Modellen inddeler virksomhedens produkter i fire felter, som er udgjort af en y– og x-akse.
Hvad kan Boston modellen kritiseres for?
Kritik af Bostonmodellen
Risiko for at rentable produkter høstes eller udfases Produkter med lav markedsvækst og lav markeds- andel bør ikke altid høstes eller udfases.
Hvad er relativ markedsandel?
Relativ markedsandel: Din andel af det samlede marked divideret med din største konkurrents samlede markedsandel. Du kan også dividere din omsætning med din største konkurrents omsætning. En højere andel af markedet angiver større kontrol heraf og derved også bedre konkurrencedygtighed og profitmulighed.
Er Boston modellen intern eller ekstern?
Man benytter som sagt boston modellen i forbindelse med undersøgelser af virksomhedens interne situation, som typisk vil munde ud i en SWOT-analyse. Man ser nærmere på de enkelte produktgrupper eller SBU'er som virksomheden indeholder.
Hvilke vækststrategier findes der?
- Mersalg eller krydssalg. En oplagt mulighed for at fremme din vækststrategi kan være mersalg eller krydssalg. ...
- Nye markeder. ...
- Prissætning. ...
- Bedre retention. ...
- Øg kundetilfredshed. ...
- Markedspenetrering. ...
- Markedsudvikling. ...
- Produktudvikling.
Hvor mange aktier i en portefølje?
Der har været flere studier der viser, at med en rimelig formue er den ideelle mængde et sted mellem 8-12 aktier, og maksimalt 20. Ved mere end 20 aktier bliver beskyttelsen mod enkelte prisudsving kun minimalt bedre, og derfor er der ingen grund til at eje flere end det. Selv hvis du har en meget stor formue.
Hvordan finder jeg en markedsandel?
For at finde ud af en virksomheds markedsandel, divideres virksomhedens omsætning i et givent marked med det samlede marked for produktet. For eksempel udgør Apple en markedsandel på 18,7% af det globale smartphone-marked. Det betyder, at Apple-produkter udgør 18,7% af de samlede smartphone-salg.
Hvad er forskellen på portfolio og portefølje?
Portfolio anvendes som nævnt også hyppigt om 'værdipapirbeholdning', og her er det altså synonym til portefølje. Men det bruges også, omend mindre hyppigt, om 'samling af arbejder', både i kunstneriske og pædagogiske sammenhænge (og måske også i andre), og her finder man ikke portefølje.
Hvad er en efficient portefølje?
Markowitz
Markowitz definerede herefter den efficiente rand, som er de porteføljekombinationer, der har de bedste forhold mellem forventet afkast og risiko. I CAPM modellen kan markedsporteføljen herefter findes som tangentporteføljen.
Hvordan får man større markedsandel?
En virksomhed kan øge sin markedsandel ved at tilbyde sine kunder innovativ teknologi, styrke kundeloyalitet, ansætte talentfulde medarbejdere og erhverve konkurrenter.
Hvad er en stor markedsandel?
Markedsandel, definition
Andel i procent af det totale salg af et givet produkt, brand, serviceydelse eller vare. En markedsandel refererer til forholdet mellem afsætningen af en virksomheds vare og den samlede omsætning af varen på et givet geografisk marked som f. eks. et land.
Hvad karakteriserer en malkeko i Boston BCG modellen?
Malkeko/Cash Cow
Når virksomhederne har en malkeko, drejer det sig for virksomhederne om at "høste" så megen omsætning ud af markedet som muligt, da "Koen" giver likviditet til virksomheden, og alt i alt er virksomheden afhængig af sin strategi, da det kan være fordelagtigt at holde produktet på markedet.
Hvordan kan man måle en virksomheds succes?
Når en virksomhed skal måle sin succes, er det interessant at betragte virksomhedens overskud og andre økonomiske nøgletal og sammenholde disse med konkurrenternes tal. De fleste virksomheder arbejder på flere markeder og med flere produktgrupper. Dermed møder virksomheden også en række forskellige konkurrenter.
Hvad er en Markedsfølger?
Markedsfølgeren ønsker ligesom en markedsleder at bibeholde sin nuværende plads, men så heller ikke mere end det. Man ønsker herigennem ikke at benytte sig af en række offensive strategier for at optage større markedsandele, men blot at vedligeholde den nuværende størrelse på denne.
Hvordan analysere man et marked?
- Hvordan er den typiske kunde (alder, køn, bopæl, stillingsbetegnelse, mm.)?
- Hvorfor vil de købe dit eller lignende produkter?
- Hvor ofte køber de dit eller lignende produkter?
- Hvor mange af dine eller lignende produkter køber de?
- Hvor mange kunder er der i alt på markedet?
Hvad er unoterede porteføljeaktier?
Ved skattefri porteføljeaktier forstås unoterede aktier, som ejes af et selskab m.v., der ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i porteføljeselskabet, jf. den foreslåede bestemmelse i § 4 C, stk. 1, og som ikke er datterselskabsaktier eller koncernselskabsaktier, jf.
Hvor mange aktier er godt at have?
Som tommelfingerregel skal du have 10-15 forskellige aktier i din portefølje fordelt på tværs af sektorer, regioner og lande. Hvis du ikke har råd til at købe så mange forskellige aktier, eller hvis du har svært ved at udvælge dem, kan investeringsforeninger være et godt alternativ.
Hvornår er det rigtige tidspunkt at investere i aktier?
En mindreårig kan ikke selv handle aktier og andre værdipapirer. Børn og unge under 18 år kan ikke selv åbne et aktiedepot for eksempelvis at investere deres lommepenge i aktier.