En historisk problemstilling består af et eller flere spørgsmål. De kan være stillet af din lærer, de kan findes i din historiebog, eller du kan selv have udarbejdet en problemstilling med din lærers hjælp. Problemstillingen spørger til nogle ting i fortiden, som du gerne vil have svar på og undersøge nærmere.
Hvad er en historisk problemstilling?
En historiefaglig problemstilling er centralt for historiefaget og dets eksamen. En problemstilling er grundlæggende set et eller flere spørgsmål til et historisk materiale. Vi opstiller problemstillingerne, fordi vi gerne vil have indsigt i menneskers sociale forhold, samfund, kultur og magt i fortiden og nutiden.
Hvad er en problemstilling eksempel?
En problemstilling er en afgrænset formulering eller spørgsmål, der indkredser den undren, de udfordringer eller de modsætningsforhold, som eleverne arbejder med i relation til deres valgte delemner.
Hvordan laver man en god historiefaglig problemstilling?
Rammen for en historiefaglig problemstilling, der både rammer kilden og den historiske periode uden for, vil derfor ofte være: "Hvordan har konteksten betydning for, at afsenderen skriver, som vedkommende gør?". Med andre ord skal tekst og kontekst mødes i problemstillingen.
Hvordan besvarer man en problemstilling?
- Brug ikke lukkede JA/NEJ spørgsmål. ...
- Undgå for mange underspørgsmål. ...
- Afsluttes med en delkonklusion. ...
- Tag udgangspunkt i flere taksonomiske niveauer. ...
- Spørgsmålene skal være klare og tydelige. ...
- Besvarelse af spørgsmålene er realistisk i forhold til tid og opgavens omfang.
Problemstilling og arbejdsspørgsmål
Hvad skal problemstilling indeholde?
- præcist formuleret, eksempelvis med fagtermer.
- specifik for dit projekt, det vil sige indeholder, hvad du vil undersøge (genstand), og hvordan du vil undersøge (teorier og metoder)
Hvad er forskellen på indledning og problemstilling?
Indledningen hjælper med at afgrænse og præcisere
Det er ikke selve problemformuleringen, du skal sætte ind her. En problemstilling er det overordnede spørgsmål til dit emne, din oprindelige undren, mens problemformuleringen er det præcise spørgsmål.
Hvordan skriver man en historisk problemstilling?
En historisk problemstilling består af et eller flere spørgsmål. De kan være stillet af din lærer, de kan findes i din historiebog, eller du kan selv have udarbejdet en problemstilling med din lærers hjælp. Problemstillingen spørger til nogle ting i fortiden, som du gerne vil have svar på og undersøge nærmere.
Hvordan starter man en god problemformulering?
Problemformuleringer, der spørger efter årsager (hvorfor) og handlemuligheder (hvordan), vil være bedre egnede til at producere viden. Problemformuleringen skal lægge op til en undersøgelse, der holder sig inden for fagenes grænser og gerne har fat i noget, der udgør et problem eller undren.
Hvordan lyder en god problemformulering?
Problemformuleringen består typisk af en kort beskrivelse af problemet og et hovedspørgsmål, som besvares i opgaven. En god problemformulering fungerer som et styringsredskab under hele skriveprocessen. Den både afgrænser stofområdet og giver opgaven retning.
Er en problemformulering et spørgsmål?
En problemformulering er oftest ét spørgsmål, som du undersøger i din opgaven og til sidst besvarer i din konklusion - eventuelt med 2-5 underspørgsmål.
Hvor lang er en problemformulering?
En problemformulering skal være sprogligt præcis og fyldestgørende, og den skal ikke være for lang. En rettesnor er at holde den under 10 linjer. Helt simpelt sagt går dit arbejde med opgaven/projektet ud på at producere viden, der gør det muligt for dit at besvare spørgsmålene i problemformuleringen.
Hvor mange spørgsmål skal der være i en problemformulering?
Hvordan skal problemformuleringen se ud? Problemformuleringen består af ét hovedspørgsmål, Når du skal formulere et hovedspørgsmål, kan du gøre det som en påstand, en undren eller et paradoks. Lav en række spørgsmål over forhold, der kunne være interessante indenfor emnet (noget du undrer dig over).
Hvordan laver man en god problemformulering til SRP?
- Trin 1: Skriv en indledning, som afgrænser dit emne.
- Trin 2: Stil et præcist spørgsmål.
- Trin 3: Beskriv hvordan du vil besvare spørgsmålet.
- Trin 4: Skriv kort om metoder og materialer.
- Længde af problemformuleringen.
- Tjekliste til den gode problemformulering.
Hvad er en redegørende problemstilling?
I det redegørende afsnit vil du aldrig skulle skrive ”jeg” for eksempel. Det handler om at få præsenteret den viden, som din opgave bygger på. Det betyder også, at du skal sortere i dine kilder og kun præsentere det, der er relevant for din opgave og besvarelsen af din problemformulering.
Hvad kommer først problemstilling eller problemformulering?
Problemstillinger optræder i en synopsis og er underordnet problemformuleringen. Problemstillingerne er nødvendige for at få nuancerne frem i en samlet konklusion. Problemstillingerne formuleres som spørgsmål og er opbygget efter de taksonomiske niveauer.
Hvordan stiller man en problemstilling op?
- Stil et hovedspørgsmål som er centralt for dit emne.
- Stil evt. underspørgsmål.
- Byg spørgsmålene op på noget, der undrer dig.
- Undgå spørgsmål der kun kan besvares med ja eller nej.
Hvordan starter man en god indledning?
Du bør starte dit indledning med en sætning, et udsagn eller et eksempel, der fanger læseren. Noget, der viser læseren, at hér findes værdifuld viden, som han bare må læse mere om. Det vil altså sige, at du skal starte med din hook. Du er aldrig den eneste, der skriver om dit emne, og derfor skal din vinkel være unik.
Hvad er en problemformulering projektopgave?
En problemformulering er en kort forklaring af jeres delemne og nogle spørgsmål, som I gerne vil svare på i jeres projektopgave. Spørgsmålene skal handle om, hvad der undrer jer. Problemformuleringen skal laves, før I går i gang med projektet.
Hvordan skriver man en god historie opgave?
Udover at introducere læseren for emnet, fanger den gode introduktion også læserens opmærksomhed. Vær gerne kreativ i indledningen, og forsøg med forskellige metoder at inddrage læseren i emnet. Det kan være, at du kan referere til en aktuel situation eller debat, der gør dit historiske emne relevant.
Hvordan kan kilden belyse problemstillingen?
I analysen af kilderne tager du stilling til, i hvilken grad kilderne kan bruges til at belyse din problemstilling – og om nogle af de valgte kilder alligevel må kasseres. I denne fase af arbejdet må du gøre din problemstilling mere præcis, eller måske ændre lidt i problemstillingen.
Hvordan læser man op til historie eksamen?
Historieeksamen er en mundtlig eksamen. Der er 90 minutters forberedelsestid og herefter 30 minutters eksamination. Du starter med at trække et eksamenssæt på tre til fire normalsider. Eksamenssættet skal bestå af ukendt materiale og ofte vil det bestå af forskellige materialetyper i forskellige sværhedsgrader.
Hvad er en Problembaggrund?
Problembaggrund/problemstilling
Problembaggrunden/problemstillingen er det, der danner grundlag for din problemformulering. Typisk vil det være opgaven der er givet på forhånd, men det er ikke en god problembaggrund.
Hvordan ser en god indledning ud?
En god indledning skal gøre tre ting: Vække interesse for opgaven, så din læser får lyst til at læse den. Præsentere dit emne og din vinkel, så din læser får en idé om, hvad din opgave kommer til at handle om. Præsentere teksterne, som du skriver om i opgaven.
Er resume og indledning det samme?
Det kan måske virke skørt, at du i både resumé og indledning samt metodeafsnit skal skrive om opgavens formål og din brug af metoder, men den store forskel ligger i, at du i resuméet skal skrive, hvad du er nået frem til i din konklusion. Det skriver du jo ikke i en indledning.