Når du skriver reflekterende, skal du beskrive den undren og de overvejelser, som dit emne sætter i gang i dig selv. Refleksion som skrivehandling har ikke til formål at overbevise din modtager om et bestemt synspunkt, men at inddrage modtageren i dine tanker om emnet. Refleksionen går dybere, end en diskussion gør.
Hvad forstås ved refleksion?
Refleksion betyder oprindeligt 'at bøje, kaste eller sno tilbage'. Når det drejer sig om en tankeproces, vil det sige at undres, undersøge, tænke sig om. Målet er forståelse, accept eller at se nye muligheder. Følelser og sansninger er lige så vigtig en erkendelsestilgang som tanker !
Hvad betyder refleksion?
At reflektere er det samme som at tænke over, at overveje, at fundere. Så når du reflekterer over noget i dansktimen, gennemtænker du det eller funderer over det. Du prøver at finde begrundelser, betydninger og måske løsninger.
Hvad skal man skrive i en refleksion?
Typisk har refleksionen udgangspunkt i noget konkret. Det konkrete kan være oplevelser eller erindringer, som du har haft. Det bruges til at holde læseren i hånden og tydeliggør, hvordan du kommer til de abstrakte, filosofiske tanker.
Hvad skal en refleksion indeholde?
Kernen i refleksion er at stoppe op for at tænke og at skabe en distance til egne umiddelbare antagelser og handlinger ved at spejle disse i noget uden for situationen og en selv. Det kan være i form af tidligere erfaringer, andres perspektiv eller i form af relevant teoretisk viden.
Fysik: Refleksion og brydning (repetition)
Hvordan reflekterer man i en tekst?
Når du skriver reflekterende, skal du beskrive den undren og de overvejelser, som dit emne sætter i gang i dig selv. Refleksion som skrivehandling har ikke til formål at overbevise din modtager om et bestemt synspunkt, men at inddrage modtageren i dine tanker om emnet. Refleksionen går dybere, end en diskussion gør.
Hvad er didaktisk refleksion?
Overordnet set er didaktiske refleksioner, overvejelser over forholdet mellem undervisning og læring. Det er refleksioner over målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af pædagogisk virksomhed.
Hvad kendetegner en reflekterende tekst?
Når du skriver en reflekterende tekst, bruger du skriftsproget til at undersøge og overveje et særligt emne og din egen holdning til dette emne.
Hvad er et reflekterende spørgsmål?
Intentionen med refleksive spørgsmål, er at give rum for hinandens tanker og forestillinger om et problem eller en løsning. Sænk tempoet og hold gerne stille pauser for at give plads til flere svar og muligheder.
Hvordan reflekterer man i en opgave?
Undgå at lave en redegørelse af tekstens synspunkter. Du skal i stedet bruge teksten som afsæt for dine refleksioner og som en inspiration til at undersøge vinkler på emnet. Stil gerne spørgsmål, men undgå at ophobe spørgsmål, som du ikke udfolder, undersøger eller besvarer.
Hvad er en kritisk refleksion?
Den kritiske refleksion har til formål at vise læseren, at du kan identificere fordele og ulemper i komplekse lærerfaglige problemstillinger, herunder at du kan se fx sag, metode, empiri, teori og praksis fra flere perspektiver og kan forholde dig kritisk til din egen og andres undersøgelser.
Hvad er etiske refleksioner?
Systematisk etisk refleksion er en proces, hvor forskellige værdier, meninger og holdninger kommer til udtryk og medfører læring og udvikling. Den etiske refleksion er en bevidstgørelse, der tydeliggør hvilke værdier og holdninger, der bør præge arbejdet, så etikken og høj faglig kvalitet opretholdes.
Hvordan ser en reflekterende artikel ud?
Formen: Den reflekterende artikel er personligt og åbent så læseren kan tænke med. Den reflekterende artikel blander det almene med det konkrete og indeholder derfor både personlige erfaringer og konkrete eksempler som mere almene betragtninger. En forfatter skal så at sige ”tænke højt” gennem sproget.
Hvad er refleksiv praksis?
Den refleksive proces handler om at tage ejerskab for sin egen professionsudøvelse. Egne værdier og personlighed bringes dermed i spil, og det er gennem refleksion over egen praksis, at den personlige dømmekraft og evne til at handle profes- sionelt udvikles.
Er ordet refleksion et fremmedord?
Ordet refleksion kommer af latin reflexio 'tilbagebøjning', afledn. af reflectere, se reflekser. David Hume skelner mellem refleksionsidéer, dvs. begreber, og de sanseindtryk, som refleksionsidéerne ved bevidsthedens aktivitet er dannet af eller er genspejlinger af.
Hvad er Karl Tomms Spørgsmålstyper?
Karl Tomms spørgetyper er en metode under den Systemisk Anerkendende Tilgang. Spørgsmålene bidrager til, at vi sammen skaber udviklende refleksive dialoger. Spørgsmålene åbner op for refleksioner og tanker, du måske ikke tidligere har gjort dig. Og det er i dette krydsfelt, vi kan udfordre hinanden.
Hvad er et reflekterende essay?
Det reflekterende: Her reflekterer forfatteren over emnet. Der tænkes over emnet og det belyses fra flere vinkler. Emnet vendes og drejes og undersøges grundigt. Forfatteren forsøger at få “styr” på emnet – at begribe og forklare det.
Hvad er et hypotetisk spørgsmål?
Hypotetiske spørgsmål: • Hvad ville der ske, hvis …? Hvilken betydning tror du, det ville få, at …? Hvordan ville du opdage det? Hvem i dine omgivelser ville først opdage, hvis problemet forsvandt?
Hvordan skriver man en god indledning til en reflekterende artikel?
Indledningen kan bruge et af de konkrete billedskabende eksempler som afsæt, eller den kan lægge ud med en abstrakt refleksion. Modtagerens nysgerrighed skal vækkes. Du skal forestille dig, at modtageren ikke kender til materialerne.
Hvordan er en reflekterende artikel bygget op?
En reflekterende artikel indeholder følgende elementer:
Indledningen skal pege ind i emnet og den vinkel, du lægger på det i din artikel. Hovedafsnit: Sørg for at præsentere og indarbejde tekstmaterialet samt tekstens væsentligste vinkler på emnet. Indarbejd både konkrete eksempler og abstrakte refleksioner.
Hvad er den didaktiske trekant?
Afhængigt af tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen betones de tre elementer forskelligt. Den didaktiske trekant illustrerer, at man som lærer skal tænke tre dimensioner ind i sin undervisning, nemlig undervisningen som repræsentation, undervisningen som undersøgelse og undervisning som samspil.
Hvad betyder ordet didaktik?
Didaktik er læren om undervisningens mål og indhold. Nogle forskere regner desuden undervisningsmetodik med under begrebet didaktik. I bredere definitioner af begrebet er didaktik synonymt med undervisningslære, dvs. den del af pædagogikken, der beskæftiger sig med bibringelsen af kundskaber.
Hvordan lærer man at reflektere?
- Taknemmeligheds notater, som i høj grad øger din følelse af lykke!
- Feedback-runder med dig selv i fokus (hvad går godt, hvad kunne være bedre, osv...)
- "Notater", der får dig til at reflektere ... ...
- Motiverende og reflekterende spørgsmål til dig selv.
Hvad er dansk faglige begreber?
De danskfaglige begreber kan inddeles i forskellige kategorier som fx grammatiske begreber, stilistiske begreber og retoriske begreber. Grammatiske begreber omfatter blandt andet ordklasser, sætningsled og grammatisk struktur. Disse begreber hjælper med at identificere teksters sproglige opbygning og struktur.
Hvad er forskellen på et essay og en reflekterende artikel?
Begrebet 'essay' stammer egentlig fra latin 'exagium' som bl. a. betyder 'undersøgelse'. Den reflekterende artikel handler er i samme genre, for den handler også om at undersøge, overveje eller reflektere over et emne eller en problemstilling.