Der fastsættes en rimelig frist for parten til at afgive en udtalelse, f. eks. 14 dage.
Hvad er notatpligt?
Som medarbejdere i kommunen er vi omfattet af reglerne om notatpligt. Det betyder, at vi har pligt til at notere mundtlige oplysninger i en sag, hvis de har betydning for den afgørelse, vi efterfølgende skal træffe, eller hvis de i øvrigt er væsentlige.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndighederne bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder, at myndigheder bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvornår skal man ikke partshøre?
En myndigheds pligt til at foretage partshøring gælder ikke, når den påtænkte afgørelse vil berøre en videre, ubestemt kreds af personer, virksomheder mv., eller hvis forelæggelsen af oplysningerne eller vurderingerne for parten i øvrigt vil være forbundet med væsentlige vanskeligheder.
Hvad er Hurtighedsprincippet?
Hvad er hurtighedsprincippet? Hurtighedsprincippet er din sikkerhed for, at kommunen ikke trækker sagen unødvendigt. Hvis du oplever, at kommunen trækker en sag i langdrag, kan du derfor med fordel henvise til hurtighedsprincippet. Det vil være forskelligt, hvad der forstås ved “så hurtigt som muligt”.
Sådan overholder du deadlines til tiden | TeamGantt
Hvor hurtigt skal man have aktindsigt?
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvornår gælder officialprincippet?
Officialprincippet betyder, at Skatteforvaltningen skal sikre, at en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse på et korrekt og fyldestgørende grundlag. Skatteforvaltningen skal derfor sørge for, at alle relevante oplysninger fremskaffes og inddrages i sagen.
Kan man undlade partshøring?
Efter § 19, stk. 2, nr. 1, kan partshøring undlades, hvis det efter oplysningerne og sagens beskaffenhed må anses for ubetænkeligt at træffe afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag.
Kan man partshøre mundtligt?
Partshøring kan gennemføres såvel mundtligt som skriftligt. Det vil være tilstrækkeligt hvis en myndig- hed partshører mundtligt, eventuelt telefonisk. Ved mundtlig partshøring skal myndigheden gøre notat om partshøringen, jf. offentlighedslovens § 6.
Hvad kan man få aktindsigt i?
Retten til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning. Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder, kort, rids, film mv.
Hvornår er en sag tilstrækkeligt oplyst?
Om en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse, beror på sagens karakter og på omstændighederne i sagen i øvrigt. Dette indebærer ikke nødvendigvis, at myndigheden selv skal tilvejebringe oplysningerne.
Hvornår er en afgørelse ulovlig?
hvis afgørelsen ikke er blevet bekendtgjort over for adressaten • hvis et evt. krav om skriftlighed ikke er overholdt (i hvert fald ved bebyrdende afgørelser) • efter omstændighederne hvis en bebyrdende afgørelse er uklart formuleret. (Uklarhed i begunstigende afgørelser fortolkes til gunst for adressaten.)
Hvad må en sagsbehandler ikke?
Når vi indhenter oplysninger fra en borger, kan vi ikke kræve, at borgeren skal komme med oplysninger i en bestemt form, f. eks. skemaer, medmindre dette udtrykkeligt er angivet i loven. Vi kan heller ikke kræve, at de oplysninger, vi beder om, forudsætter uddannelse, særlige sprogkundskaber eller lignende.
Er der notatpligt i alle sager?
Notatpligten efter offentlighedslovens § 13 gælder kun i sager, hvor der vil blive truffet afgørelse af en myndighed mv. (afgørelsessager). Det er dog uden betydning for notatpligten, om der i den konkrete sag rent faktisk ender med at blive truffet en realitetsafgørelse, eller om sagen f. eks.
Hvornår skal man journalisere?
5 Hvornår skal journalisering ske? Hvis myndigheden har modtaget eller afsendt et dokument, som den har pligt til at journalisere, skal dokumentet journaliseres, snarest muligt efter det er modtaget eller afsendt. Det følger af offentlighedslovens § 15, stk. 2.
Hvor langt tilbage kan man søge om aktindsigt?
7-dagesfristen for færdigbehandlingen af en aktindsigtsanmodning er ikke absolut, men kan undtagelsesvis udsættes navnlig som følge af sagens omfang eller kompleksitet. Med udtrykket sagens omfang sigtes først og fremmest til antallet af dokumenter, der er omfattet af den enkelte anmodning om aktindsigt.
Er en afvisning en afgørelse?
Afvisning er det forhold, at en domstol pga. formelle mangler træffer afgørelse om, at den ikke kan indlade sig på at behandle en sag.
Hvad er administrativt skøn?
Administrativt skøn. Såfremt afgørelsen beror på et skøn, er det ikke tilstrækkeligt i begrundelsen at henvise til den anvendte lovbestemmelse. Begrundelsen skal derimod tillige angive hvilke konkrete hovedhensyn, der er lagt til grund for den konkrete afgørelse.
Er en agterskrivelse en afgørelse?
Hvad er en agterskrivelse? En agterskrive er et brev, som myndigheden kan vælge at sende til borgeren, inden der træffes afgørelse i en sag. Brevet vil typisk indeholde det forventede resultat af en kommende afgørelse. Hvis kravene ikke er opfyldt, vil agterskrivelsen være ugyldig som afgørelse.
Hvilke rettigheder har man som part?
En part har ret til at lade sig repræsentere eller bistå af en anden person (en bisidder). En part har ret til aktindsigt (partsaktindsigt) i sin egen sag, hvilket kan medføre, at afgørelsen må udsættes. En part kan opnå ret til partsaktindsigt efter meroffentlighedsprincippet.
Hvornår skal naboer høres?
Nabohøring ved byggeri
– Hvis et byggeri overskrider byggeretten og kræver dispensation, skal naboerne altid høres, og deres argumenter skal indgå i afgørelsen. Til gengæld overhører mange kommuner ombudsmandens anbefaling af, at naboerne ALTID bør høres.
Hvad skal der stå i en partshøring?
I en partshøring skal din arbejdsgiver gøre dig bekendt med de oplysninger, som er lagt til grund for den påtænkte afskedigelse. Du skal herefter have mulighed for at kommentere på disse oplysninger, inden din arbejdsgiver eventuelt træffer en endelig afgørelse om din afsked.
Er officialprincippet en retsgrundsætning?
Myndighederne har ansvaret for at oplyse en sag tilstrækkeligt, inden de træffer afgørelse – det er et grundlæggende princip i forvaltningsretten. Princippet kaldes oftest officialprincippet eller undersøgelsesprincippet. Det er ikke lovfæstet, men er udtryk for en almindelig retsgrundsætning.
Hvad er Meroffentlighedsprincippet?
Det betyder at myndighederne kan udlevere oplysninger selv om de ikke skal, så længe tavshedspligt ikke står i vejen. Dette såkaldte meroffentlighedsprincip spiller en væsentlig rolle i mange af aktindsigtssagerne hos ombudsmanden. Princippet om meroffentlighed, der er fastsat i offentlighedsloven § 14, stk.
Hvad er Saglighedsprincippet?
Officialprincippet betyder, at Skatteforvaltningen skal sikre, at en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse på et korrekt og fyldestgørende grundlag. Skatteforvaltningen skal derfor sørge for, at alle relevante oplysninger fremskaffes og inddrages i sagen.