Tillidsrepræsentantens opgaver kan spænde fra alene at sikre, at gældende overenskomster og aftaler bliver overholdt, til selv at have kompetence til at indgå lokale aftaler om lokal løndannelse for personalet på den eller de institutioner, hvor tillidsrepræsentanten er valgt.
Hvad laver en tillidsrepræsentant BUPL?
Det er blandt andet tillidsrepræsentantens opgave såvel over for BUPL - forbundet for pædagoger og klubfolk som over for institutionen at gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold. Den samme pligt påhviler ledelsen af institutionen.
Hvad vil det sige at være tillidsrepræsentant?
Tillidsrepræsentanten er talsmand/kvinde for kollegerne, den, der står vagt om overenskomsten, og repræsenterer HK på arbejdspladsen. Da de første tillidsrepræsentanter blev valgt i starten af 1900-tallet, var deres primære opgave at sikre, at overenskomsten blev overholdt, og varetage kollegernes krav og interesser.
Hvad er en tillidsrepræsentant opgaver?
Tillidsrepræsentantens opgaver
En tillidsrepræsentant skal varetage medarbejdernes interesser i forhold til ledelsen og skal bl. a. påse, at aftaler og overenskomster bliver overholdt. Tillidsrepræsentanten skal desuden gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold på arbejdspladsen.
Hvad er en TRS rolle?
Din rolle som TR
Som tillidsrepræsentant er du en nøgleperson på din arbejdsplads. Du varetager medlemmernes interesser og er Danmarks Lærerforenings lokale repræsentant på skolen og skal bl. a. modtage og videregive informationer fra foreningen.
Hvad er en tillidsrepræsentant?
Hvad kan man forvente af en tillidsrepræsentant?
En tillidsrepræsentant er guld værd
Med en tillidsrepræsentant: kan du blive hørt i forhold til vilkårene på arbejdspladsen. får du medindflydelse og medbestemmelse på arbejds- og personaleforhold. kan du få hjælp, hvis du bliver syg eller får problemer på jobbet.
Hvornår har man ret til en tillidsrepræsentant?
De ansatte på en arbejdsplads har ret til at vælge en tillidsrepræsentant, hvis arbejdsgiveren har accepteret en aftale om, at de kan det. Tillidsrepræsentantens opgave er at varetage interesser for den gruppe kolleger, som han repræsenterer, og som har valgt ham.
Hvad får man i løn som tillidsrepræsentant?
Som tillidsrepræsentant får du din sædvanlige løn. Om du bruger arbejdstiden på de normale arbejdsopgaver eller på arbejdet som tillidsrepræsentant, påvirker ikke din løn.
Hvad må en tr?
I kort form er dine opgaver som tillidsrepræsentant at:
Være med til at løse personsager og være en slags forsvarsadvokat for dine kolleger. Det kan fx være, hvis der er samarbejdsproblemer eller hvis en kollega får en advarsel eller står over for en afskedigelse.
Hvad får en tillidsmand i løn 3f?
Grundvederlaget for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter vil fremover være på 7.500 kroner om året. Og 15.000 kroner for fællestillidsrepræsentanter.
Hvem kan blive tillidsrepræsentant?
Du og dine kolleger kan vælge en tillidsrepræsentant, hvis der minimum er ansat 5 sygeplejersker på arbejdspladsen. Tillidsrepræsentanten vælges af kollegerne og valgperioden er 4 år. Du skal være medlem af DSR og have været ansat på arbejdspladsen i mindst 6 måneder for at kunne stille op til et TR-valg.
Hvad skal en tillidsrepræsentant 3F?
Du er 3F på arbejdspladsen, din lokale 3F afdeling vil altid være klar med hjælp, vejledning og sparring. Medvirke til at fremme et godt og roligt samarbejde på virksomheden. Denne pligt gælder også for ledelsen, de skal også medvirke til et godt og roligt samarbejde, Deltage i møder med ledelsen.
Kan man fyre en tillidsrepræsentant?
Du er den sidste der bliver opsagt
Som tillidsvalgt er du i princippet den sidste, der bliver afskediget inden for dit område. Du kan kun opsiges, hvis der er det, man kalder tvingende årsager.
Hvad skal en tillidsmand?
Du skal både kunne være talerør og formidler, lønforhandler, bisidder, omsorgsperson, støtte for kolleger ved advarsler og afskedigelser og forhandler ved besparelser og nedskæringer. Her finder du gode råd til nogle af de vigtigste situationer, opgaver og roller, du har som tillidsrepræsentant: TR og klubarbejde.
Kan man stoppe som tillidsrepræsentant?
På det pædagogiske område:
Som tillidsvalgt på det pædagogiske område har du krav på et opsigelsesvarsel på op til 3 måneder – ud over dit normale opsigelsesvarsel. Det vil sige at man som tillidsrepræsentant har mellem 6 og 9 måneders opsigelsesfrist, alt efter hvor lang tid, man har været ansat.
Hvornår skal man have en tillidsrepræsentant BUPL?
Er I mindst 5 pædagoger og 5 pædagogmedhjælpere på arbejdspladsen kan I altså vælge to ITR: En for BUPL og en for FOA. Ethvert medlem af fagforeningen, som har været ansat hos arbejdsgiveren i mindst 6 måneder kan vælges som ITR eller suppleant. 6-måneders kravet gælder dog ikke nyoprettede institutioner.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
Kan man vælte en tillidsrepræsentant?
Kan en tillidsrepræsentant væltes? Der kan opstå helt særlige situationer, hvor dine kolleger af en eller anden grund bliver så utilfredse med din måde at være tillidsrepræsentant på, og at de ikke længere ønsker, du skal repræsentere dem. I sådanne situationer kan kollegerne vælte dig.
Hvem forhandler løn for TR?
Hvem kan forhandle løn? Offentlige ansatte har normalt ikke selv retten til at forhandle deres egen løn. Det er dig som tillidsrepræsentant, der har forhandlingsretten. Tillidsrepræsentanten har fået uddelegeret retten fra Djøf.
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Usaglig fyring af tillidsmand koster 500.000 kroner - Fagforbund: “Det er vi meget tilfredse med” Arbejdsgiver fyrede en arbejdsmiljørepræsentant for påstået tyveri af sit eget opsigelsesbrev. Men det var ikke tyveri, fastslår faglig voldgift.
Hvem repræsenterer en tillidsrepræsentant?
Det kan mellem de lokale afdelinger (sektioner og klubber) og ledelsen aftales, at der for medarbejdergrupperne vælges en fællestillidsrepræsentant, dvs. en tillidsrepræsentant, der repræsenterer en medarbejdergruppe med flere tillidsrepræsentanter.
Kan man fyre en tillidsrepræsentant suppleant?
Den særlige regel om afsked på grund af arbejdsmangel gælder kun for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter. Hvad angår suppleanter for tillidsrepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse, som ikke samtidig er tillidsrepræsentanter, kan afskedigelse ske med det overenskomstmæssige varsel.
Hvor mange ansatte skal man være for at have en tillidsmand 3F?
Hvem kan vælges? Hvis I er mere end 5 medarbejdere, så har I ret til at vælge en tillidsrepræsentant. Det er medlemmerne af 3F, der kan vælge en tillidsrepræsentant iblandt hinanden. Tillidsrepræsentanten skal helst være fuldtidsansat og have mere end 9 måneders anciennitet i virksomheden.
Hvor lang opsigelse har en tillidsmand?
Afskedigelse. Opsigelsesvarslet for en tjenestemandsansat tillidsrepræsentant er 6 måneder til udgangen af en måned. Hvis tillidsrepræsentanten afskediges på grund af stillingsnedlæggelse, bortfalder det forlængede varsel, og varslet er 3 måneder til udgangen af en måned, jf. TL § 28.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.