Som tillidsrepræsentant/suppleant er du talsmand for de medarbejdere, du er valgt af. Du har ret til at komme med forslag, henstillinger og klager på vegne af medarbejderne.
Kan man fyre en TR suppleant?
Den særlige regel om afsked på grund af arbejdsmangel gælder kun for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter. Hvad angår suppleanter for tillidsrepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse, som ikke samtidig er tillidsrepræsentanter, kan afskedigelse ske med det overenskomstmæssige varsel.
Hvad vil det sige at være TR?
Tillidsrepræsentanten (TR) er en medarbejder, der er blevet valgt af de andre medarbejdere på arbejdspladsen, til at repræsentere dem over for ledelsen. De kan også være sparringspartnere, når der skal ændres på forhold på arbejdspladsen.
Hvilken rolle har en tillidsrepræsentant?
Du er dine kollegers stemme over for ledelsen. Det er dig, der er med til at forhandle løn- og ansættelsesvilkår med ledelsen og holde øje med at overenskomsten bliver fulgt. Du er DM's ansigt i hverdagen på jeres arbejdsplads, og det er også dig, der støtter dine kolleger, hvis der opstår svære situationer.
Hvor længe skal man have været ansat for at blive tr?
For at blive tillidsrepræsentant, skal du være medlem af en fagforening. Hvis du er ansat i staten, skal du have været ansat i mindst ni måneder for at blive valgt som tillidsrepræsentant. Hvis du er ansat i en kommune eller en region, skal du have været ansat i mindst seks måneder for at blive valgt.
Hvad laver en tillidsrepræsentant?
Hvad får man i løn som TR?
Som tillidsrepræsentant får du din sædvanlige løn. Om du bruger arbejdstiden på de normale arbejdsopgaver eller på arbejdet som tillidsrepræsentant, påvirker ikke din løn.
Hvem kan stille op som TR?
Du og dine kolleger kan vælge en tillidsrepræsentant, hvis der minimum er ansat 5 sygeplejersker på arbejdspladsen. Tillidsrepræsentanten vælges af kollegerne og valgperioden er 4 år. Du skal være medlem af DSR og have været ansat på arbejdspladsen i mindst 6 måneder for at kunne stille op til et TR-valg.
Hvad får en tillidsmand i løn 3f?
Grundvederlaget for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter vil fremover være på 7.500 kroner om året. Og 15.000 kroner for fællestillidsrepræsentanter.
Hvad får man for at være tillidsmand?
Tillidsrepræsentanter får sin almindelige løn, uden fastsatte tillæg, når man arbejder i det private. Er man tillidsrepræsentant i en kommune, region eller for staten vil man få et løntillæg, der vil være fastlagt enten af lov eller overenskomst.
Hvad kan en TR hjælpe med?
- Løn- og tillægsforhandling.
- Konflikter på arbejdspladsen.
- Langtidssygemeldinger.
- Fyring eller advarsler.
- Muligheder for efteruddannelse.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
AMR er valgt af alle ansatte i en afdeling eller et arbejdslederområde, mens TR er valgt inden for et fagligt afgrænset område. Som arbejdsmiljørepræsentant kan du ikke “væltes”, det vil sige tvinges væk fra dit hverv, hvis kollegaerne ønsker det.
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Det vil sige at man som tillidsrepræsentant har mellem 6 og 9 måneders opsigelsesfrist, alt efter hvor lang tid man har været ansat. Hvis du bliver fyret uretmæssigt, dvs. hvis der ikke er tvingende årsager til stede, kan du kræve op til 12-18 måneders løn i godtgørelse.
Kan man vælte en tillidsmand?
Kan en tillidsrepræsentant væltes? Der kan opstå helt særlige situationer, hvor dine kolleger af en eller anden grund bliver så utilfredse med din måde at være tillidsrepræsentant på, og at de ikke længere ønsker, du skal repræsentere dem. I sådanne situationer kan kollegerne vælte dig.
Hvem forhandler vilkår for TR?
TR-vilkår bestemmes af overordnet MED- eller SU-aftale
Din kommune eller region kan også have forhandlet en lokal aftale om TR-vilkår. Du har herudover også ret til en individuel aftale med din arbejdsgiver om dine TR-vilkår.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljø/ sikkerhedsrepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og forringede forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten. Uoverensstemmelser om valg, valgbarhed og beskyttelse afgøres ved fagretslig behandling.
Hvor mange tillidsrepræsentanter skal man have?
Kravet for at have ret til en tillidsrepræsentant er typisk, at der er ansat flere end 5 medarbejdere inden for overenskomstens område. (I nogle overenskomster er kravet om antallet af medarbejdere lidt anderledes).
Hvor længe sidder man som TR?
Tillidsrepræsentanten er valgt demokratisk for en periode af to år. Men er kollegerne utilfredse med ham, så kan de indkalde til et møde, hvor de tager stilling til, om han skal fortsætte, eller man vil vælge en anden.
Hvorfor skal I vælge mig som TR?
Der er mange gode grunde til at blive tillidsrepræsentant – du får mulighed for at gøre en forskel for dine kolleger og dig selv, du styrker din faglige viden, du styrker FOA på arbejdspladsen og du sætter skub på dine karrieremuligheder.
Hvor meget får en tillidsrepræsentant i tillæg?
Løntillæg til tillidsrepræsentanter
Størrelsen på tillægget er ikke aftalt, men da overenskomsten fastsætter en minimumsstørrelse på tillæg, følger det deraf, at TR tildeles et funktionstillæg på mindst kr. 6.100 i årligt grundbeløb. Det kræver altid en lokal forhandling at få et tillæg.
Hvor mange ansatte skal man være for at have en tillidsmand 3F?
Hvem kan vælges? Hvis I er mere end 5 medarbejdere, så har I ret til at vælge en tillidsrepræsentant. Det er medlemmerne af 3F, der kan vælge en tillidsrepræsentant iblandt hinanden. Tillidsrepræsentanten skal helst være fuldtidsansat og have mere end 9 måneders anciennitet i virksomheden.
Kan en leder være tillidsrepræsentant?
Som ledertillidsrepræsentant (LTR) har du samme opgaver som andre tillidsrepræsentanter - nemlig at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold. Herudover er du bindeled mellem lederne, forvaltningen og BUPL Fyn.
Hvad laver en tillidsrepræsentant 3F?
Til dig som er tillidsrepræsentant. Som medlem af 3F får du råd og vejledning, når du er blevet valgt som tillidsrepræsentant. Det er et stort ansvar, og du får en vigtig rolle over for dine kolleger, arbejdsplads og 3F. En vigtig opgave for dig som tillidsrepræsentant er at engagere og involvere dine kolleger.
Er der krav om tillidsrepræsentant?
Jeres forskellige medarbejdergrupper har krav på at vælge en tillidsrepræsentant, hvis de opfylder visse betingelser. Men de har ikke pligt til at vælge en tillidsrepræsentant. En tillidsrepræsentant er organisationens repræsentant på arbejdspladsen.
Hvad laver en tillidsrepræsentant BUPL?
Tillidsrepræsentantens opgaver kan spænde fra alene at sikre, at gældende overenskomster og aftaler bliver overholdt, til selv at have kompetence til at indgå lokale aftaler om lokal løndannelse for personalet på den eller de institutioner, hvor tillidsrepræsentanten er valgt.
Hvad er en lav løn?
I 2021 var medianindkomsten knap 279.000 kr. (2021-data opskrevet til 2023-niveau), og lavindkomstgruppen består derfor af personer med disponible indkomster mindre end ca. 139.000 kr.