Din rolle som TR Som tillidsrepræsentant er du en nøgleperson på din arbejdsplads. Du varetager medlemmernes interesser og er Danmarks Lærerforenings lokale repræsentant på skolen og skal bl. a. modtage og videregive informationer fra foreningen.
Hvad er en TRs opgave?
TRs opgave er: at skabe dialog om medlemmernes interesser, være talsmand for kollegerne og kan overfor ledelsen forelægge forslag, henstillinger og klager fra kollegerne samt optage forhandling om lokale spørgsmål.
Hvilken rolle har en tillidsrepræsentant?
Som tillidsrepræsentant har du forskellige roller i forskellige situationer. Du skal både kunne være talerør og formidler, lønforhandler, bisidder, omsorgsperson, støtte for kolleger ved advarsler og afskedigelser og forhandler ved besparelser og nedskæringer.
Hvad kan man forvente af en tillidsrepræsentant?
En tillidsrepræsentant er guld værd
Med en tillidsrepræsentant: kan du blive hørt i forhold til vilkårene på arbejdspladsen. får du medindflydelse og medbestemmelse på arbejds- og personaleforhold. kan du få hjælp, hvis du bliver syg eller får problemer på jobbet.
Hvad får man i løn som TR?
Som tillidsrepræsentant får du din sædvanlige løn. Om du bruger arbejdstiden på de normale arbejdsopgaver eller på arbejdet som tillidsrepræsentant, påvirker ikke din løn.
Hvad er diætistens rolle?
Kan man fyre en TR suppleant?
Den særlige regel om afsked på grund af arbejdsmangel gælder kun for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter. Hvad angår suppleanter for tillidsrepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse, som ikke samtidig er tillidsrepræsentanter, kan afskedigelse ske med det overenskomstmæssige varsel.
Hvem kan blive tillidsrepræsentant?
Du og dine kolleger kan vælge en tillidsrepræsentant, hvis der minimum er ansat 5 sygeplejersker på arbejdspladsen. Tillidsrepræsentanten vælges af kollegerne og valgperioden er 4 år. Du skal være medlem af DSR og have været ansat på arbejdspladsen i mindst 6 måneder for at kunne stille op til et TR-valg.
Hvad får en tillidsmand i løn 3f?
Grundvederlaget for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter vil fremover være på 7.500 kroner om året. Og 15.000 kroner for fællestillidsrepræsentanter.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
Hvad kræver det at blive tr?
For at blive tillidsrepræsentant, skal du være medlem af en fagforening. Hvis du er ansat i staten, skal du have været ansat i mindst ni måneder for at blive valgt som tillidsrepræsentant. Hvis du er ansat i en kommune eller en region, skal du have været ansat i mindst seks måneder for at blive valgt.
Hvem forhandler løn for TR?
Hvem kan forhandle løn? Offentlige ansatte har normalt ikke selv retten til at forhandle deres egen løn. Det er dig som tillidsrepræsentant, der har forhandlingsretten. Tillidsrepræsentanten har fået uddelegeret retten fra Djøf.
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Men det er ikke altid, at ledelser overholder reglerne, og derfor alligevel fyrer en tillidsrepræsentant uretmæssigt. Kan dette bevises af fagforeningen, så skal ledelsen betale en betydelig erstatning til tillidsrepræsentanten. Ofte mellem 6 og 9 måneders løn.
Kan man stoppe som tillidsrepræsentant?
Du er den sidste der bliver opsagt. Som tillidsvalgt er du i princippet den sidste, der bliver afskediget inden for dit område. Du kan kun opsiges, hvis der er det, man kalder tvingende årsager.
Hvilke rettigheder har en TR suppleant?
Der er aftalt, at TR-suppleanter, som indtræder i TR-funktion under TR's fravær har ret til honorering i samme omfang og på samme vis som den TR pågældende erstatter. Der skal være tale om mindst 15 kalenderdage i sammenhæng , ved ferie dog mindst 22 dage.
Hvor længe skal man være ansat for at blive tillidsrepræsentant?
Valg af tillidsrepræsentant
eks., at du skal have arbejdet mindst ni måneder i de seneste to år på virksomheden for at kunne vælges. Overenskomsten indeholder også regler for, hvor mange ansatte I skal være for at vælge en tillidsrepræsentant.
Hvem repræsenterer en tillidsmand?
Tillidsrepræsentanten repræsenterer medarbejderne og forbundene i faglige spørgsmål. De forelægger forslag, henstillinger og klager fra medarbejderne. Tillidsrepræsentanten har pligt til at fremme et roligt og godt samarbejde mellem virksomheden og medarbejderne.
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Kan man være TR og AMR på samme tid?
Det er muligt at den samme person kan vælges som både tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Det kræver dog, at der gennemføres to separate valg, hvor valgreglerne for henholdsvis TR og AMiR følges. De to valg skal foregå hver for sig. Man kan således ikke besætte begge funktioner ved kun ét valg.
Hvad laver en TR i SL?
Din TR kan hjælpe og rådgive dig i mange forskellige situationer, og være en faglig og fortrolig støtte i dit arbejdsliv. Udover at yde støtte og rådgivning om faglighed og arbejdsforhold er din TR også med til at forhandle løn, vilkår og aftaler om fx længden på en vagt.
Hvor mange ansatte skal man være for at have en tillidsmand 3F?
Hvem kan vælges? Hvis I er mere end 5 medarbejdere, så har I ret til at vælge en tillidsrepræsentant. Det er medlemmerne af 3F, der kan vælge en tillidsrepræsentant iblandt hinanden. Tillidsrepræsentanten skal helst være fuldtidsansat og have mere end 9 måneders anciennitet i virksomheden.
Kan man fyre en tillidsmand?
Som tillidsvalgt kan du dog ikke blive afskediget, uden der først har fundet en forhandling mellem arbejdsgiver og FOA sted.
Hvorfor skal I vælge mig som TR?
Der er mange gode grunde til at blive tillidsrepræsentant – du får mulighed for at gøre en forskel for dine kolleger og dig selv, du styrker din faglige viden, du styrker FOA på arbejdspladsen og du sætter skub på dine karrieremuligheder. Som TR har du valgt at arbejde for dine kollegers arbejdsvilkår.
Hvad laver en tillidsrepræsentant 3F?
Til dig som er tillidsrepræsentant. Som medlem af 3F får du råd og vejledning, når du er blevet valgt som tillidsrepræsentant. Det er et stort ansvar, og du får en vigtig rolle over for dine kolleger, arbejdsplads og 3F. En vigtig opgave for dig som tillidsrepræsentant er at engagere og involvere dine kolleger.
Kan en leder være tillidsrepræsentant?
Som ledertillidsrepræsentant (LTR) har du samme opgaver som andre tillidsrepræsentanter - nemlig at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold. Herudover er du bindeled mellem lederne, forvaltningen og BUPL Fyn.
Hvad får man i tillæg som tillidsrepræsentant?
Tillidsrepræsentanter får sin almindelige løn, uden fastsatte tillæg, når man arbejder i det private. Er man tillidsrepræsentant i en kommune, region eller for staten vil man få et løntillæg, der vil være fastlagt enten af lov eller overenskomst.