Dine personlige kompetencer er dem, der kendetegner din personlighed og dine menneskelige egenskaber. Personlige kompetencer har betydning for, hvordan du løser en opgave, og hvordan du arbejder sammen med andre. Dine faglige kompetencer, er det du har lært gennem din uddannelse, tidligere jobs eller andre erfaringer.
Hvad betyder kompetencer?
En kompetence er en persons evne til eller færdighed i at udføre handlinger. I uddannelsesmæssig sammenhæng taler man om formelle eller faglige kompetencer (se fx gymnasial kompetence). Kompetencer erhverves ikke alene i uddannelsesmæssig sammenhæng.
Hvilke former for kompetencer findes der?
Tre typer af kompetencer
Kompetencer er altså den enkeltes viden, færdigheder og erfaringer omsat til konkret handling – det er det, vi gør. Når man taler om kompetencer, skelnes der typisk mellem faglige, personlige og organisatoriske kompetencer.
Hvad er færdigheder og kompetencer?
Viden er noget man har, til forskel fra ”færdighed”, der betegner noget, man kan, og ”kompetence”, der betegner noget, man gør. For at kunne aflæse elevens viden, kan man enten bede eleven om at gentage, redegøre for eller forklare noget, eller man kan aflæse viden i elevens færdigheder og kompetencer.
Hvordan skriver man sine kompetencer?
- Tip 1. Kend forskel på personlige og faglige kompetencer. ...
- Tip 2. Drop de lange kompetencelister i dit CV. ...
- Tip 3. Prøv ”ikke testen” om dine kernekompetencer i CV'et. ...
- Tip 4. Kompetencer kan typisk bedst formidles som en anekdote eller en historie i dit CV.
HVAD ER DINE KUNDER? (Det BEDSTE SVAR på dette SVÆRE interviewspørgsmål!)
Hvordan beskriver jeg mine IT kompetencer?
Vi anbefaler at undlade det første kompetenceniveau (kendskab), når du skal præsentere dine IT-færdigheder i et CV. Det modsiger sig selv at skrive, at du har en digital færdighed eller kompetence inden for noget, som du kun har kendskab til. Det samme gælder dine IT-kompetencer, som er på brugerniveau.
Er samarbejde en kompetence?
Samarbejde er et vilkår for alle arbejdspladser. For når flere forskellige kompetencer og perspektiver mødes i en gruppe, fører det oftest til bedre løsninger af opgaver. Det gode samarbejde skal ikke tages for givet, men kræver opmærksomhed, dialog og udvikling.
Hvad er gode sociale kompetencer?
Det er først og fremmest 1) færdigheder mht. at skabe sociale kontakter og kunne håndtere sociale situationer, 2) kundskab om kulturer, grupper etc. og evne til at leve sig ind i andres perspektiv (se empati) samt 3) mening på et personligt plan som tilknytning, involvering og selvværd.
Hvad er en faglig profil?
Faglig profil
De videnskabelige selskaber har for alle specialer beskrevet en faglig profil. Den faglige profil består ideelt af to dele: dels en generel del, som beskriver specialets hovedarbejdsområder, arbejdsmetoder, evt. fagområder, generelle vagtforhold etc.
Hvad er gode samarbejdsevner?
Det er meget bredt hvad der kan definere gode samarbejdsevner, men der er nogle universelle retningslinjer. F. eks. er det vigtigt at være god til at lytte til andres tanker og idéer, og ikke skyde dem ned med det samme, selv hvis man er uenig.
Hvad er mine ressourcer?
Hvad er mine ressourcer? Ressourcer kan være mange ting, lige fra personlighedstræk til faglig formåen, personlige relationer, steder, aktiviteter mm. Med andre ord er ressourcer de aspekter ved os selv og ved vores liv (både arbejdsliv og privatliv), som giver os en følelse af velvære, kompetence, tryghed og styrke.
Hvad er faglige kompetencer sosu?
Faglige kompetencer
Viser ansvar for oprydning og rengøring. Kan selvstændig observere, vurdere, udføre og evaluere den elementære sygepleje. Kan efter oplæring i grundlæggende sygepleje opgaver udføre samt være medansvarlig for disse. Kan vurdere og videregive konkrete observationer til relevante samarbejdsparter.
Hvad er personlige og sociale kompetencer?
I barnets alsidige personlige udvikling er fokus på det, der er individuelt – barnets følelser, forståelse af sig selv og måder at forholde sig til sin omverden på, og i sociale kompetencer er fokus på det sociale – hvor- dan barnet etablerer fællesskaber, udtrykker sig og indgår i relationer med andre.
Hvilke kompetencer har en pædagog?
En pædagog skal kunne udvise nærvær, nænsomhed og handlekraft. En pædagog skal kunne igangsætte aktiviteter. En pædagog skal kunne iagttage, beskrive og reflektere kritisk. En pædagog skal kunne leve sig ind i andre menneskers levevilkår og handle ud fra et helhedsperspektiv.
Er kommunikation en kompetence?
Kommunikative kompetencer handler ikke om at kunne bruge sproget i sig selv. Det handler i stedet om at kunne bruge det socialt i samvær og udvekslinger med andre. Dette kræver en række færdigheder, som børn skal lære i det sproglige samvær med andre.
Hvad er kommunikativ kompetence?
Den sproglige del af den kommunikative kompetence dækker alle de såkaldte fire færdigheder: lytte, læse, tale og skrive. Det er vigtigt at understrege dette, da en meget almindelig misforståelse er, at kommunikativ kompetence kun refererer til evnen til at tale. Kommunikativ kompetence er både produktiv og receptiv.
Hvad er et kompetencekort?
Kompetencekort er et læringsredskab
Kompetencekortene synliggør, hvilke færdigheder, hvilken viden og hvilke kompetencer de studerende skal erhverve med udgangspunkt i konkrete patientforløb.
Hvordan beskriver man sin motivation?
- Giv et eksempel på, hvad der har motiveret dig.
- Forklar, hvorfor du søger denne specifikke stilling.
- Fortæl, hvorfor du finder virksomheden interessant.
- Forklar din motivation for at søge stillingen ud fra dine evner.
Hvor langt skal man gå tilbage i et CV?
Erhvervserfaring
Typisk er de seneste 10 år de mest relevante, men hvor langt du skal gå tilbage afhænger af, hvor mange stillinger du har haft, og om de er relevante for den stilling, du søger. Her er det også vigtigt, at du skriver, hvad du har haft af opgaver og ansvar i de forskellige stillinger.
Hvad er dine styrker eksempler?
- Øje for detaljer: Måske er du god til at lægge mærke til små ting, som andre overser. ...
- Tilpasningsdygtig: En anden styrke kan være din evne til at håndtere ændringer smidigt. ...
- Organiseret: Hvis du er god til at planlægge og prioritere dit arbejde, er det en værdifuld egenskab.
Hvordan vil dine kolleger beskrive dig?
Fortæl om, hvordan du har fået ting gennemført, hvilke resultater du tidligere har skabt. Fremhæv dine evner, interesser og særlig erfaring. Sig at du er overbevist om, at du vil kunne gøre en positiv forskel for virksomheden, og du vil være med til at skabe overskud, trivsel og resultater.
Hvad er udmærkelser i et CV?
En udmærkelse er en anerkendelse på baggrund af en særlig indsats eller resultat, man har skabt. Det kan være i forbindelse med forskning, uddannelse, resultater på en arbejdsplads eller noget helt andet. Udmærkelser kan støtte op om et godt CV og bidrager til din troværdighed angående dine hårde færdigheder.
Hvad kan jeg tilbyde en arbejdsplads?
Når du søger uopfordret, har du også mulighed for at tilbyde arbejdsgiveren en periode med virksomhedspraktik eller eventuelt ansættelse med løntilskud. Det kan fx være nyttigt, hvis du søger job inden for et område, som du ikke har arbejdet inden for før.