- Brug LOPSLAG til at søge én række eller kolonne eller flere rækker og kolonner (f. eks. en tabel). ...
- Hvis du bruger Microsoft 365, skal du bruge XOPSLAG – det er ikke kun hurtigere, det giver dig også mulighed for at søge i en hvilken som helst retning (op, ned, venstre, højre).
Hvad er Lopslag i Excel?
I sin simpleste form lyder funktionen LOPSLAG: =LOPSLAG(Det, du vil slå op, hvor du vil søge efter det, kolonnenummeret i det område, der indeholder den værdi, der skal returneres, returnerer et omtrentligt eller nøjagtigt match – angivet som 1/SAND eller 0/FALSK).
Hvad er forskellen på Vopslag og lopslag?
Brug VOPSLAG, når sammenligningsværdierne findes i en række øverst i en datatabel, og du vil søge i et bestemt antal rækker. Brug LOPSLAG, når sammenligningsværdierne findes i en kolonne til venstre for de data, du vil finde.
Hvad står L for i lopslag?
Faktisk findes der to opslags-funktioner, LOPSLAG og VOPSLAG. I langt de fleste vil du få brug for LOPSLAG fremfor VOPSLAG. L'et står for Lodret, mens V'et står for Vandret. Så forskellen er altså om du ønsker at finde en værdi vandret eller lodret i et datasæt.
Hvad bruger man VLOOKUP til?
Funktionen LOPSLAG (VLOOKUP)
Funktionen LOPSLAG/VLOOKUP bruges til at slå op i en liste, hvor den værdi der søges efter er placeret i første kolonne. Funktionen har fire argumenter, hvor det fjerde argument er afgørende for, hvordan der søges i listen.
Sådan bruger du LOPSLAG i Excel (VLOOKUP)
Hvordan virker lopslag?
Hvad er Lopslag i Excel (Vlookup)
Funktionen LOPSLAG i Excel søger lodret i en liste. Funktionen søger efter et kriterie (tal eller tekst) i den første kolonne fra venstre. Hvis der findes et resultat, returnerer funktionen en værdi fra den samme række, men fra den kolonne i listen, du har bedt om.
Hvordan virker Xopslag?
XOPSLAG-funktion søger i et område eller en matrix og returnerer derefter et element, der svarer til det første match, den finder. Hvis der ikke findes et match, kan XOPSLAG returnere det nærmeste (omtrentlige) match. *Hvis den udelades, returnerer XOPSLAG tomme celler, som findes i lookup_array.
Hvad er Hlookup?
Dansk oversættelse af Excel-funktioner HLOOKUP er:
Søger efter en værdi i øverste række i en tabel eller matrix. Et matrixområde er fælles om en formel. En matrixkonstant er en gruppe af konstanter, der bruges som et argument.) og returnerer værdien i den samme kolonne eller række, du angiver i tabellen eller matrixen.
Kan Excel tælle bogstaver?
Hvis du vil tælle tegn i celler, skal du bruge funktionen LÆNGDE. Funktionen tæller, bogstaver, tal, tegn og alle mellemrum. Således er længden af sætningen "Det er 36 grader i dag, så jeg tager til stranden" (uden anførselstegn) 49 tegn: 36 bogstaver, 2 tal, 10 mellemrum, og et komma.
Hvorfor virker mit Lopslag ikke?
Overvej at bruge INDEKS/SAMMENLIGN i stedet. INDEKS og MATCH er gode indstillinger i mange tilfælde, hvor LOPSLAG ikke opfylder dine behov. Den største fordel ved INDEKS/MATCH er, at du kan slå en værdi op i en kolonne på et hvilket som helst sted i opslagstabellen.
Hvad er VLOOKUP på dansk?
LOPSLAG, eller VLOOKUP som det hedder på engelsk, er en funktion, der giver brugeren mulighed for at søge efter en bestemt værdi i en tabel og returnere en værdi fra en anden kolonne i samme række.
Hvordan lægger man en række sammen i Excel?
Markér en celle ud for de tal, du vil lægge sammen, klik på AutoSum under fanen Hjem, og tryk på Enter for at færdiggøre processen. Når du klikker på Autosum, angives der automatisk en formel (der bruger funktionen TOTAL) til at lægge tallene sammen.
Hvordan markere man en hel række i Excel?
Markér en eller flere rækker og kolonner
Eller klik på en vilkårlig celle i kolonnen, og tryk derefter tryk på Ctrl+mellemrum. Vælg rækkenummeret for at markere hele rækken. Eller klik på en vilkårlig celle i rækken, og tryk derefter tryk på Skift+mellemrum.
Hvordan bruger man hvis funktionen i Excel?
HVIS, funktionen. Funktionen HVIS er en af de mest populære funktioner i Excel, og den gør det muligt at foretage logiske sammenligninger mellem en værdi, og hvad du forventer. Så en HVIS-sætning kan have to resultater. Det første resultat er, hvis din sammenligning er Sand, det andet hvis din sammenligning er Falsk.
Hvis fejl i Excel?
Du kan bruge funktionen HVIS. FEJL til at finde og håndtere fejl i en formel. HVIS. FEJL returnerer en værdi, du angiver, hvis en formel evalueres til en fejl.
Hvordan laver man tegn i Excel?
Placer markøren på det sted i filen, hvor du vil indsætte symbolet. Gå til Indsæt>-symbol. Vælg et symbol, eller vælg Flere symboler. Rul op eller ned for at finde det symbol, du vil indsætte.
Hvad hedder gange i Excel?
Multiplicere tal i en celle
For at udføre denne opgave skal du bruge den aritmetiske operator * (stjerne). Hvis du f. eks. skriver =5*10 i en celle, viser cellen resultatet 50.
Hvad får man hvis man skriver middel i Excel?
Returnerer gennemsnittet (den aritmetiske middelværdi) af argumenterne. Hvis f. eks. område A1:A20 indeholder tal, vil formlen =MIDDEL(A1:A20) returnere gennemsnittet af disse tal.
Hvorfor skriver Excel E?
Formatet Videnskabelig viser et tal i eksponentiel notation, hvor en del af tallet erstattes med E+n,hvor E (eksponent) multiplicerer det foregående tal med 10 til n'potens. Et videnskabelig format med 2 decimaler viser f. eks. 12345678901 som 1,23E+10, hvilket er 1,23 gange 10 til den 10.
Hvad er Vopslag?
VOPSLAG bruges til at slå vandret op i en liste, modsat LOPSLAG, som er lodret op i en liste. VOPSLAG og LOPSLAG har samme opbygning, så når du først har lært den ene at kende, er det let at benytte den anden. VOPSLAG hedder HLOOKUP, hvis du har en engelsk udgave af Microsoft Excel.
Hvad hedder Lopslag på engelsk?
LOPSLAG på engelsk
LOPSLAG kaldes for VLOOKUP (vertical lookup) på engelsk. Funktionen er præcis den samme, og rækkefølgen på de forskellige elementer er også helt ens.
Hvor er funktioner i Excel?
- Excel-funktionens syntaks. I følgende eksempel med funktionen AFRUND, hvor der afrundes et tal i celle A10, illustreres en funktions syntaks. ...
- Angive funktioner i Excel. ...
- Indlejre funktioner i Excel.
Hvordan fryser man ruder i Excel?
Vælg Vis > Frys ruder > Frys ruder.
Hvordan laver man flere linjer i en celle i Excel?
Hvis du vil starte en ny linje med tekst eller tilføje afstand mellem linjer eller afsnit med tekst i en regnearkscelle, skal du trykke på Ctrl+Alternativ+Retur for at indsætte et linjeskift. Dobbeltklik på den celle, hvor du vil indsætte et linjeskift.
Hvordan laver man flere linjer i Excel?
Excel 2013
eks. vil indsætte tre nye rækker, skal du markere tre rækker. Højreklik på de markerede celler, og klik derefter på Indsæt. De nye, tomme rækker vises i regnearket.