Vurderingsspørgsmål er også åbne spørgsmål. De spørger ind til jeres eller andres holdninger eller vurderinger. De kan fx starte med "Er det rimeligt, at …" eller "Er der sammenhæng mellem …" Handlingsspørgsmål kan fx starte med "Hvad kan man gøre for at …", "Hvilke muligheder er der …" eller "Hvordan kan vi ændre …".
Hvad er et vurderingsspørgsmål?
Forklaringsspørgsmål (hvordan, hvorfor…) Vurderingsspørgsmål (er det rimeligt, at..., er der sammenhæng mellem…) Handlingsspørgsmål (hvad kan man gøre for at…, hvordan kan vi ændre…, hvilke muligheder…)
Hvad er et Undringsspørgsmål?
Undringsspørgsmål - Hvad er det? Det er spørgsmål som fx er filosofiske, tankevækkende eller etiske. Undringsspørgsmål kan deles op i to grupper. De kan fx bruges som små brainbreaks til eleverne i undervisningen.
Hvordan laver man et analyserende spørgsmål?
Det undersøgende/analyserende niveau
Ved at spørge hvordan og hvorfor gives en detaljeret beskrivelse af og forklaring på resultater/empiri, og der findes eksempler på en struktur eller årsagssammenhæng. På den måde kan erhvervet viden undersøges ved at diskutere resultater og sammenligne disse med teorien.
Hvad er et godt redegørende spørgsmål?
På det redegørende niveau skal du forklare baggrunden for din opgave. Du skal med dine egne ord beskrive og forklare, hvad dit emne går ud på, og hvad der ligger bag. Du skaber ikke noget nyt her, men du genfortæller heller ikke ukritisk.
BESØGER MIN BROR!
Hvordan laver man en vurdering?
- At du tager udgangspunkt i din redegørelse og kildekritiske analyse.
- At du bliver klar over de konkrete årsager, som du skal vurdere på baggrund af.
- At du inddrager eller henviser til din kildekritiske analyse undervejs.
- At du underbygger din vurdering med en faglig argumentation.
Hvilke typer af spørgsmål findes der?
Der er fire forskellige spørgsmålstyper med stigende sværhedsgrad, som I kan bruge: Faktaspørgsmål, forklaringsspørgsmål, vurderingsspørgsmål og handlingsspørgsmål. Der bør være mindst to forskellige typer af spørgsmål i jeres problemformulering. Faktaspørgsmål er spørgsmål, der spørger ind til hvem, hvad eller hvor.
Hvad er forskellen på redegørende og analyserende?
I en redegørelse, går du bare ind og stiller spørgsmål som hvad. I en analyse går du ind og stiller spørgsmål som hvorfor og hvordan. Altså, fx. "hvordan kan jeg se at der menes dét og dét i teksten, og hvorfor?"
Hvad er et Analysespørgsmål?
Centralt i alle universitetsopgaver er analyseafsnittet. Det er her, du skal vise, at du kan arbejde selvstændigt og videnskabeligt med din empiri ud fra de teorier og metoder, du har valgt. Der er selvsagt meget stor forskel på, hvordan analysen skal gribes an på de enkelte studier (f. eks.
Kan en hypotese være et spørgsmål?
Men husk, at en hypotese skal være et udsagn og ikke et spørgsmål.
Hvad er et godt problemformulering?
En problemformulering udformes med et bærende spørgsmål og flere sammenhængende underspørgsmål. Spørgeformen hjælper med til at fastholde, at opgaven er en undersøgelse, der skal besvare et spørgsmål – den er ikke en fortælling, en lærebog eller et katalog over fænomener.
Hvad er en god problemformulering?
Problemformuleringen består typisk af en kort beskrivelse af problemet og et hovedspørgsmål, som besvares i opgaven. En god problemformulering fungerer som et styringsredskab under hele skriveprocessen. Den både afgrænser stofområdet og giver opgaven retning.
Hvad er forskellen på indledning og problemstilling?
Indledningen hjælper med at afgrænse og præcisere
Det er ikke selve problemformuleringen, du skal sætte ind her. En problemstilling er det overordnede spørgsmål til dit emne, din oprindelige undren, mens problemformuleringen er det præcise spørgsmål.
Hvordan laver man en god problemstilling?
- Brug ikke lukkede JA/NEJ spørgsmål. ...
- Undgå for mange underspørgsmål. ...
- Afsluttes med en delkonklusion. ...
- Tag udgangspunkt i flere taksonomiske niveauer. ...
- Spørgsmålene skal være klare og tydelige. ...
- Besvarelse af spørgsmålene er realistisk i forhold til tid og opgavens omfang.
Hvad skal der stå i en problemstilling?
- hvad du har iagttaget inden for dit emne.
- at finde et eller flere spørgsmål du vil besvare.
- hvilke pointer du tror, du vil komme frem til.
- at skrive dine spørgsmål ned og inddele dem i hoved- og underspørgsmål.
Hvad er en god projektopgave?
En projektopgave er en tværfaglig opgave, hvor du bruger forskellige fags indhold og metoder. Du skal prøve at tænke ind, hvilke fag, der kan være med til at gøre dit projekt bedre. Husk projektopgaven er ikke emnearbejde!
Hvad er et analytisk fokus?
Når du skal skrive en fortolkning, skal du huske dit analytiske fokus fra indledningen. Du skal kort beskrive og samle op på, hvad du er kommet frem til i analysen. Altså: Hvad har du fundet frem til i din analyse? Og hvordan kan det fortolkes frem til at konkludere noget om tekstens tema og budskab?
Hvilke punkter skal der være i en analyse?
- Genre.
- Komposition.
- Synsvinkel.
- Personer.
- Miljø
- Symboler / sproglige virkemidler.
- Tema/temaer.
- Tekstens holdning til de emner/temaer, som den behandler.
Hvad er analyse og Fortolkningspunkter?
Analyse og fortolkning er modsatrettede bevægelser, idet du i analysen bevæger dig ned i en tekst, skiller den ad og gør adskilte iagttagelser, mens du i fortolkningen forholder dig til, hvordan dine iagttagelser hænger sammen i din overordnede konklusion.
Hvad er de 3 taksonomiske niveauer?
Når du skal skrive en større opgave i DHO forventes det, at du bygger den taksonomisk op, hvilket vil sige, at der er forskellige taksonomiske niveauer i opgaveformuleringen: Redegørelse. Analyse. Diskussion /vurdering.
Hvilken metode er en redegørelse?
I opgaver i Historie skal du ofte benytte den metode, der hedder at redegøre/at beskrive. Det kan være, du skal redegøre for en historisk periode, beskrive et historisk emne eller gøre rede for indholdet af en kilde. Metoden 'redegørelse' handler om at forstå indholdet af en tekst eller et emne og gengive det ...
Hvordan laver man gode arbejdsspørgsmål?
- Videns- og dataspørgsmål: Hvad er...?, Hvem er...?, Hvor er...?, Hvilke...
- Forklarings- og forståelsesspørgsmål: Hvorfor...?, Hvordan kan det være...?
- Holdnings- og vurderingsspørgsmål: Hvorfor er det rimeligt, at...?, Hvorfor er det godt/dårligt...?
Hvad er et ledende spørgsmål?
Ledende spørgsmål kan karakteriseres som spørgsmål, der bevidst eller ubevidst af intervieweren er formuleret på en måde, der i større eller mindre grad lægger op til ét bestemt svar.
Hvad er et åbent spørgsmål?
Åbne spørgsmål er, som navnet antyder, åbne og giver mulighed for righoldige og spontane svar. Eksempelvis ”Hvad opfatter du som religion?”. Lukkede spørgsmål er giver ikke mulighed for samme bredde i svaret, og det er ofte den slags spørgsmål, der bruges i surveys, fordi det er lettere at kode efterfølgende.
Hvordan kan man lave et spørgeskema?
- Brug formatering. ...
- Send hyppige spørgeundersøgelser. ...
- Vær kortfattet i dine spørgsmål. ...
- Få hjælp fra andre. ...
- Hold dig til detaljerne. ...
- Vær præcis i dine svarmuligheder i spørgeundersøgelsen. ...
- Hold spørgsmålene relevante. ...
- Vær forsigtig med ja/nej-spørgsmål.