Forskellen på rød og blå kølervæske ligger i, at den blå (som udgangspunkt) er til støbejerns-motorer og den røde er til aluminiums-motorer. Disse to motortyper har brug for forskellige additiver i kølervæsken. I virkeligheden er det din bils alder, der er mest afgørende i forhold til påfyldning af kølervæske.
Hvad sker der, hvis man blander rød og blå kølervæske?
Kan man blande to farver kølervæske? Det betyder ikke noget, at du blander to forskellige farver kølervæske. Så længe begge væsker er ethylenglykol baseret. Kært barn har som bekendt mange navne, og ethylenglykol kan derfor have navne som for eksempel 1,2-Ethandiol, ethan-1,2-diol, glycol eller glykol.
Hvad sker der, hvis man bruger forkert kølervæske?
Brug af forkert kølervæske kan give korrosion eller skade din bils varmeveksler. Hvis det er den rigtige kølervæske du har fat i, påfylder du kølervæsken indtil du når maksimum-indikatoren.
Kan man bruge alle slags kølervæske?
Må jeg blande forskellige kølervæsker? Der er ikke nogle regler for, hvorvidt man må blande forskellige typer kølervæske. Det vigtigste er bare, at begge væsker er ethylenglykol-baseret, og at du ikke blander kølervæsker med forskellige additiver.
Hvilken farve kølervæske skal jeg bruge?
Kølervæske baseret på ethylenglycol
Ethylenglykol er den vigtigste ingrediens i almindelige kølervæske. Som fingerregel bruges den blå til støbejernsmotorer og den røde til aluminiumsmotorer.
Rød vs blå frostvæske | HTS Reservedele
Hvad er rød kølervæske?
Rød kølervæske er en avanceret blanding, der ofte har ethylenglycol eller propylenglycol som base og derudover indeholder organiske additiver, som giver en optimal beskyttelse mod korrosion og kavitation. Generelt er en god rød kølervæske designet til at sikre en bedre ydeevne og en længere levetid.
Hvad sker der, hvis man ikke blander kølervæske med vand?
Det anbefales normalt at blande kølervæske med vand i forholdet 50/50 for at opnå den rette balance mellem varmeoverførsel og frostsikring. Når man blander kølervæske med vand, hjælper det med at forhindre overophedning og beskytter motoren mod frostskader.
Hvilken type kølemiddel bruger min bil?
Som tommelfingerregel bruges R134A til biler produceret før 2017, mens R1234YF bruges til biler produceret efter 2017. Dog findes der biler inden 2017 som benytter R1234YF. Vil du være helt sikker på hvilket kølemiddel netop din bil kører med, kontakter du os blot inden du booker dit næste AC serviceeftersyn.
Hvilken kølervæske skal jeg vælge?
En tommelfingerregel er, at er din bil fra før 2000, skal du vælge en blå kølervæske. Er din bil fra efter 2000, skal du vælge en rød kølervæske. Denne typer er tilsat ethylenglykol, og vil typisk være mærket med ”long life”. Det er fordi denne type kølervæske ikke er så hård ved gummi og metaller i denne type motor.
Hvordan kan man se om toppakningen er gået?
- Oliepletter i kølervæsken eller mangel på kølervæske.
- Olie i bilens vand. ...
- Motoren bliver varmere end normalt.
- Vand i bilens udstødning.
- Ujævn motorgang og dårlig acceleration.
- Vand- eller olielækager i motorrummet.
- Kraftig hvid damp fra udstødningen.
Kan man selv fylde kølevæske på?
Selvom du kan finde vejledninger på nettet til, hvordan du selv påfylder kølemiddel på din bil, er det en god idé at lade mekanikeren klare opgaven for dig. Ud over at det er ulovligt, så risikere du at påfylde for meget eller for lidt. Samtidig er der risiko for udslip, hvis du selv forsøger at påfylde kølemidlet.
Hvor ofte skal man skifte kølervæske?
Over tid nedbrydes disse additiver og kan medføre skadelig korrosion i kølesystemet. For at undgå dette anbefales det at udskifte kølervæsken mindst en gang om året. Selvom det er muligt at udføre udskiftningen af kølervæsken selv, anbefales det at overlade opgaven til dit lokale værksted.
Hvad er G12 kølervæske?
Langtidsholdbar rød kølervæske G12/G12+ baseret på rene monoethylenglycol- og anti-korrosionsadditiver til beskyttelse af radiatoren, åbne og lukkede kredsløb. Kølervæsken beskytter mod frysning om vinteren, helt ned til -26°C og afkøler om sommeren.
Hvorfor taber min bil kølervæske?
En af de mest almindelige årsager til en frostvæske-lækage.
Et hul eller en revne i køleren kan få kølevæsken til at løbe ud, og det kan også få motoren til at overophede. Hvis du tror, at du måske har et hul eller en revne i din køler, bør du tage din bil til en mekaniker og få det tjekket.
Hvorfor er min kølervæske brun?
Når kølervæsken bliver brun som kaffe eller te, er det et tegn på, at den er forurenet og skal udskiftes.
Hvad er G13 kølervæske?
Grøn kølervæske kaldes også G13 og er en nyere type kølervæske, i hvilken tidligere standarder er forfinede og optimerede. De tilsatte additiver er avancerede og giver optimal beskyttelse mod korrosion og lav toksicitet. Derudover er den kompatibel med mange forskellige moderne køretøjer.
Hvad hedder den blå kølervæske?
Den blå kølervæske kaldes også ethylenglycol, og det gør den, da blandingen hovedsageligt består af vand og netop ethylenglycol. Denne type frostsikring af din bils kølesystem er en ældre type, som tit indeholder basiskorrosionsinhibitorer, som beskytter din bils kølesystem mod korrosion.
Hvad koster det at skifte en toppakning?
Hvad koster det at få skiftet en toppakning
En professionel udskiftning typisk koster mellem 2.000 og 4.750 kr, med et gennemsnit på omkring 3.000 kr. Det er bedst at få et tilbud fra et anerkendt autoværksted, der specialiserer sig i din bilmodel, for at få en mere præcis pris.
Hvordan tjekker jeg kølervæske?
Du kan tjekke, om din bil har den korrekte mængde kølervæske på ved at finde beholderen i motoren og se, om væskeniveauet ligger på det anbefalede niveau. Der vil oftest være en indikator for den maksimale og minimale mængde. Tjek bilens instruktionsbog, hvis du er i tvivl.
Hvordan ved man, hvilken kølervæske man skal bruge?
Du kan altid se, hvilken kølervæske du skal bruge i instruktionsbogen til din bil.
Hvilket kølemiddel er bedst?
Propan er et såkaldt brandbart kølemiddel – det vil sige, at det let kan brænde. Propan er en lugtfri gas modsat ammoniak, men ammoniak har til gengæld den højeste energieffektivitet på hele kølemiddelmarkedet.
Hvad er forskellen på R134a og R1234yf?
R134a erstattes af kølemidlet R1234yf, men R134a er stadig det mest udbredte kølemiddel i den eksisterende bilpark. R134a vil derfor være på markedet i mange år fremover. For at undgå at F-gasser som R134a bliver udledt til atmosfæren har Danmark og EU strenge regler for handel, opbevaring og brug af dem.
Kan en bil løbe tør for kølervæske?
Hvad sker der, hvis du løber tør for kølervæske? At køre med for lidt kølervæske kan i værste tilfælde føre til overophedning af din motor, hvilket kan beskadige motoren alvorligt og i værste fald medføre ulykker og store skader på din bil.
Hvor ofte skal man fylde kølevæske på?
Derfor er det en god idé at udskifte bilens kølervæske en gang om året, så du er sikker på, at tilsætningsstofferne i væsken virker efter hensigten. Du kan udskifte kølervæsken selv. Vi anbefaler dog, at du overlader opgaven til dit værksted.
Kan kølervæske blive for gammel?
Jo selvfølgelig skal den det, men da det er longlife er intervallet 10 år. Den nedbrydes over en årrække, så noget nyt kølervæske er absolut af fortrække.