Forskellen på bogføring og regnskab Du kan se forskellen på de to ting her: Bogføring: Registrering af de enkelte transaktioner og bilag, som vedrører din virksomhed. Regnskab: En samlet rapportering til årligt brug, men kan også være relevant på kvartals- eller månedsbasis.
Hvad skal bogføring indeholde?
De to grundelementer i dit regnskab
Dit regnskab består af to hoveddele: indtægter og udgifter. For hver krone du tjener, skal der være en postering. Dette giver dig et overblik over din virksomheds økonomi. Hver gang du betaler for noget, skal det også registreres.
Hvad består et regnskab af?
Et regnskab er et overblik over en virksomhed eller forenings økonomiske status. Et regnskab består af en resultatopgørelse og balance. Overordnet set er et regnskab blot kolonner og tal, der siger noget om driften og strømmen af penge i en virksomhed.
Hvornår skal man bogføre?
Ifølge Bogføringslovens kapitel 3, § 7 står der: “virksomheder skal registrere alle transaktioner nøjagtigt, og snarest muligt efter at de forhold, der danner grundlag for registreringerne, foreligger”. Med andre ord betyder det, at du bør bogføre bilag og fakturaer hurtigst muligt – når du kan overskue det.
Hvordan laver man bogføring?
Når du skal bogføre, er det en god idé at bruge et bogføringsprogram. Bogføringsprogrammerne kan som regel både bruges til at lave bogføring, moms- og skatteregnskab, til at skrive fakturaer til kunderne, lave lagerstyring og meget mere. På nettet kan du finde bogføringsprogrammer, der passer til dit behov.
Bogføring vs regnskab - Hvad er forskellen?
Hvad er en bogføring?
Bogføring er en systematisk registrering af alle økonomiske transaktioner i din virksomhed, fx bilag, fakturaer og pengestrømme. Din bogføring danner grundlag for, at det regnskabsmæssige resultat kan opgøres ved udgangen af dit regnskabsår.
Kan man selv bogføre?
Hvis du bogfører selv, kan du spare penge på bogholderi- eller revisoromkostninger. Det kan være en god idé for mindre virksomheder eller selvstændige, der ønsker at reducere deres udgifter. Ved at bogføre selv kan du have mere fleksibilitet i forhold til hvornår du arbejder med bogføringen.
Er bogføring svært?
Det er ikke nemt, det er ikke ligetil – men det er ikke umuligt. Det er bare vigtigt, at man inden gør sig nogle overvejelser – for i dette korte indlæg har vi ikke talt om fx vigtigheden af at kende til momsloven – og heller ikke alle de forskellige regnskabssystemer, du kan vælge.
Hvorfor er det vigtigt at bogføre?
Bogføring er vigtig, da det giver dig et overblik over din virksomheds økonomiske situation og danner grundlaget for, at det regnskabsmæssige resultat kan opgøres ved udgangen af et regnskabsår. Helt konkret betyder det, at for hver gang du køber eller sælger noget, skal du huske at bogføre det.
Hvordan bogfører jeg moms?
- Gå til Bogføring og vælg Kassekladde.
- Vælg hvilken dato, transaktionen optræder på dit kontoudtog.
- I Konto vælger du 7210 - Afregnet moms.
- Hvis du har betalt moms, skriver du beløbet i Debet.
- Hvis du har fået en tilbagebetaling af moms, skriver du beløbet i Kredit.
Er overskud og resultat det samme?
Et overskud betegner et positivt resultat, når virksomhedens omkostninger er trukket fra virksomhedens omsætning.
Kan man selv lave regnskab?
Ja, du kan sagtens selv lave dit eget årsregnskab.
Hvad kaldes resultat før skat?
Denne post kan også hedde 'Finansielle indtægter' og 'Finansielle udgifter'. 'Bank- og finansomkostninger' dækker over eventuelle gebyrer i banken og andre tab i den forbindelse. 'Bank- og finansomkostningerne' bliver trukket fra 'Nettoresultatet', som blev fundet lige før, og det resultat hedder 'Resultat før skat'.
Hvornår er det debet og kredit?
Debet er et udtryk man bruger, når man sætter penge ind på en konto. Modsat er kredit et udtryk for, når penge forlader kontoen. Det vil sige, at skal man tage penge fra en konto, skal man kreditere beløbet ved en debetkonto og debitere ved en kreditkonto.
Hvor ofte skal der bogføres?
Man skal bogføre så ofte, at man kan overskue sin virksomhed. Det siger sig selv at har man kun et bilag om måneden, kan det nok gå kun at bogføre en gang i kvartalet. Men har man 1.000 bilag om måneden skal man nok bogføre om ikke dagligt, så ugenligt.
Hvordan bogføres et underskud?
Det afhænger af om det er et underskud eller overskud i regnskabet. Underskud: Bogføres kredit i resultatopgørelsen og debet i balancen. Og omvendt overskud: Debet i resultatopgørelsen og kredit i balancen. Så hvis din virksomhed har overskud øger du faktisk virksomhedens gæld til dig :-).
Hvem skal bogføre?
Hvis din virksomhed er regnskabspligtig efter årsregnskabsloven, skal I bogføre digitalt. Det samme gælder andre virksomheder, foreninger m.v., hvis jeres nettoomsætning fra erhvervsdrift i to år overstiger 300.000 kr.
Hvad er god bogføringsskik?
Inden for bogføringsloven er der et begreb, der hedder god bogføringsskik. Det begreb omfatter, at virksomheder skal opbevare deres regnskab og bilag sikkert og dermed sørge for, at det ikke kan udsættes for misbrug. Det kræves derudover, at alt bogføring er sket korrekt, så der ingen fejl og mangler finder sted.
Hvor meget tjener en bogholder i timen?
De fleste bogholdere har en fast timepris i omegnen af 400 kr. - 500 kr. Dog er der også flere bogholdere som tilbyder en “pris pr. bilag” løsning.
Hvordan bogfører man enkeltmandsvirksomhed?
Som ejer af en enkeltmandsvirksomhed skal du ikke bogføre betalingen af din skat og løn som udgift, men i stedet bogføre det som et mellemværende mellem dig og virksomheden. Det anbefales, at du laver en privat hævning af hele lønnen, og du selv laver indbetalingen til SKAT.
Er debet plus eller minus?
Som tommelfingerregel er kredit den negative side i balancen, mens debet er den positive. Det er dog ikke blot et spørgsmål om plus eller minus – det hele afhænger af situationen, men de to skal altid følges ad i par. For alle debetposteringer skal der ligeledes findes en kreditpostering på samme beløb.
Hvordan laver jeg en faktura?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Din virksomheds (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE-nummer.
- Din kundes navn og adresse.
- En beskrivelse af varens art, mængde (omfang) og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato).
Hvorfor står årets resultat i minus?
Hvis du har minus på din resultatopgørelse, så har du altså i virkeligheden overskud. Hele dit regnskab er grundlæggende baseret på bilag. Et bilag kan defineres som en regning, kvittering eller faktura for enten en indtægt eller en udgift i din forretning.