Det vandrette aspekt vedrører forskellen mellem det 'negative' (fravær af sygdom) og 'positive' (fravær af sygdom og livskvalitet), mens det lodrette aspekt drejer sig om det 'snævre' (omhandler individets livsstil/adfærd) kontra det 'brede' (hvor levevilkår også har indflydelse på livsstil/adfærd).
Hvad er det brede sundhedsbegreb?
Det brede sundhedsbegreb – her handler sundhed både om livsstil og levevilkår. Det indeholder altså både de valg, man selv træffer, men også de muligheder samfundet giver os.
Hvad er det snævre negative sundhedsbegreb?
Det negative henviser til at sundhed udelukkende defineres som fravær af sygdom. Det positive beskriver sundhed som som tilstedeværelsen af velvære og livskvalitet. Den snævre vinkel fokusere på vaner og livsstil hvor den brede fokusere på både livsstil og levekår i analysen af udvikling sundhed. www.social.dk.
Hvad er handlekompetence Bjarne Bruun Jensen?
Handlekompetence kan ifølge Bjarne Bruun Jensen (2017) opdeles i fem delkompetencer, som er indsigt, engagement, visioner, handleerfaringer og kritisk sans. Når læreren skal planlægge tiltag inden for maddannelse og sundhed, kan indholdet tænkes ind i skolens rammer eller setting.
Hvad er sundhed ud fra Bjarne Bruun Jensens definition?
Den ene er beskrevet af WHO og den anden af professor Bjarne Bruun Jensen. Hans model kaldes det brede, positive sundhedsbegreb, og heri indgår flere faktorer i det at opleve sig sund: livsvilkår, livsstil og familiemønstre, og hvilken indflydelse familiens handlekompetence har på at ændre på disse faktorer.
Folkesundhed – Sundhedsbegreber og dets determinanter: Af Natalie Lovesey MD
Hvad er de 4 sundhedsbegreber?
I skal blandt andet have kendskab til de fire sundhedsbegreber: det snævre og negative, det snævre og positive, det brede og negative samt det brede og positive.
Hvorfor kaldes WHO's definition af sundhed for det brede og positive sundhedsbegreb?
Sundhed er et plusord, fordi sundhed er et menneskeligt gode, som betragtes som så efterstræbelsesværdigt, at sundhedsfremmende foranstaltninger, fx forebyggende undersøgelser i form af screening, som udgangspunkt vil blive positivt modtaget og støttet.
Hvem er Bjarne Bruun Jensen?
Chefkonsulent, professor ved Steno Diabetes Center Copenhagen, Fhv. centerchef og professor, Steno Center for Sundhedsfremme, professor, Danmarks Pædagogiske Universitet, adj. professor, Aalborg Uni.
Hvad er sundhedspædagogiske overvejelser?
Sundhedspædagogik handler om at skabe sundhedsmæssig forandring og forbedring inden for livsstil og levevilkår. Forandringer skabes via individuelle eller fælles handlinger, hvori den pågældende patient deltager aktivt med egne forslag og ønsker.
Hvad er en sundhedspædagogisk aktivitet?
Sundhedspædagogiske tiltag eller aktiviteter har til formål at fremme sundheden ved at udvikle borgerens handlekompetence. Sundhedspædagogiske aktiviteter foregår typisk gennem samtale mellem dig og en borger. Samtalen kan være vejledning, undervisning eller instruktion.
Hvilket fokus er der i det brede positive sundhedsbegreb?
Felt 4: Det brede og positive sundhedsbegreb
Sundhedsbegrebet har fokus på kompleksiteten: At sundhed både handler om forebyggelse af sygdom og fremme af fysisk, psykisk og socialt velvære, samt at såvel livsstil som levevilkår spiller en rolle for sundheden.
Hvad er livsstil og livsvilkår?
Livsstil og levevilkår
Levevilkårene refererer til de rammer, vi som mennesker lever og arbejder indenfor; disse rammer kan fx være arbejdsvilkår, vores sociale og økonomiske baggrund samt det lokalmiljø og de fysiske omgivelser vi bor i.
Hvad er forskellen på sundhedsfremme og forebyggelse?
Forebyggelsesarbejdet er i høj grad baseret på risikotænkning med et mål om at holde folk raske ved at undgå sygdom, hvorimod sundhedsfremmearbejdet har fokus på begrebet “sund”, hvor sund forstås som en stærk følelse af sammenhæng, dvs. den enkeltes oplevelse af tilværelsen som meningsfuld, begribelig og håndterlig.
Hvad er en handlekompetence?
Handlekompetence
troen på egne ressourcer og egen evne til at gennemføre en handling. For udvikling af handlekompetence er det vigtigt, at deltageren får mulighed for at diskutere, udvikle og dele sine visioner og drømme, da det er forudsætningen for, at man overhovedet har lyst til at skride til handling.
Hvordan defineres sundhedsfremme?
Sundhedsfremme defineres som sundhedsrelaterede aktiviteter, der kan fremme den enkeltes sundhed og folkesundheden ved at skabe rammer og muligheder for at mobilisere borgeres ressourcer og handlekompetencer.
Hvad er sundhedsfremme pædagogik?
Målet med ”Projekt Sundhedsfremmende Pædagogik i Hverdagskulturen” er at undersøge og lære af de tre specialinstitutioners særlige pædagogiske praksisser og erfaringer med at skabe læring, trivsel og udvikling for børn og unge med forskellige udviklingsmæssige handicap.
Hvad er sundhedspædagogik sosu?
Arbejde med et særligt fokus på de beskyttende faktorer for sundhed og trivsel. Etablere et fælles sprog og forståelse om sundhed, trivsel og mestring. Forebygge og opdage sundhedsproblematikker hos målgruppen. Navigere mellem sundhedslov og servicelov.
Hvad er Relationspædagogisk tilgang?
Formidlingsversion: En relationspædagogisk tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på samspillet mellem mennesker. Formålet er at udvikle den enkeltes selvforståelse, selvværd og selvtillid.
Hvad er sundhed af Venka Simovska?
Venka Simovskas forskningsinteresser er kritisk sundhedspædagogik og sundhedsfremme med særligt fokus på læringsprocesser, deltagelse, empowerment og handlekompetence i relation til sundhed samt diskursanalyse relateret til evidens omkring pædagogisk forskning og de epistemologiske uligheder, som opstår i det ...
Hvorfor er forebyggelse og sundhedsfremme vigtigt for vores samfund?
Forebyggelse er nøglen til en sund befolkning i trivsel, mere lighed i sundhed og et bæredygtigt sundhedsvæsen. En styrket forebyggelsesindsats indebærer et fælles ansvar og systematisk samarbejde på tværs af samfundet. Det går på mange måder den forkerte vej med folkesundheden i dag.
Hvad siger WHO om livskvalitet?
WHO definerer livskvalitet på følgende måde: “… menneskers opfattelse af deres livssituation set i sammenhæng med den kultur og de værdisystemer, de lever i, og i forhold til deres mål, forventninger, standarder og bekymringer.
Hvad er forskellen på primær sekundær og tertiær forebyggelse?
At skelne mellem primær, sekundær og tertiær forudsætter netop, at der er defineret en bestemt type problemer, der kan forhindres primært i at opstå, fx sygdom, mens forhindring af konsekvenserne bliver sekundære og tertiære.
Hvad vil det sige at arbejde sundhedsfremmende?
Sundhedsfremme handler om at hjælpe mennesker med at forbedre og vedligeholde deres helbred. Det vil sige at samfundet skaber nogle klare rammer for, hvordan det enkelte individ har de bedste forudsætninger i forhold til at udvikle en sund livsstil eller opretholde en sund krop.
Hvad er sundhedsfremme Vallgårda?
En analyse af begrebet og styringsmetoderneSignild VallgårdaSundhedsfremme defineres forskelligt. Nogle ser det som stort set det samme som forebyg‑gelse, andre mener, at forebyggelse og sundhedsfremme er diametralt forskellige, og at sund‑hedsfremme står for noget nyt og meget bedre end tidligere tiders forebyggelse.
Hvad er Salutogenese og patogenese?
Patogenese er læren om sygdommes opståen og udvikling. Det er dette fokus, der er er herskende her i Vesten, og det er denne logik, der forholder os til, at hvis vi ikke er syge, så er alt godt. Salutogenese derimod er læren om sundhedens opståen og udvikling.