Ordet didaktik stammer fra det græske didaskein, der betyder noget med at undervise og at lære. Ordet curriculum kommer fra latin, hvor det betyder et løb eller en løbebane - jfr. det stadig brugte 'curriculum vitae' for ens professionelle levnedsløb eller livsbane.
Hvad er didaktik?
Didaktik er læren om undervisningens mål og indhold. Nogle forskere regner desuden undervisningsmetodik med under begrebet didaktik. I bredere definitioner af begrebet er didaktik synonymt med undervisningslære, dvs. den del af pædagogikken, der beskæftiger sig med bibringelsen af kundskaber.
Hvad er forskellen mellem pædagogik og didaktik?
Pædagogik handler om opdragelse – først og fremmest om opdragelsen i daginstitution og skole. Pædagogik forstås dels som en teoretisk videnskab om opdragelse, uddannelse og undervisning. Didaktik er især refleksioner over og formulering af formål og mål, valg af indhold, principper og medier.
Hvad betyder det at arbejde didaktisk?
Didaktik handler om, hvad der skal undervises i, hvorfor der skal undervises, og hvordan der skal undervises. Didaktikken beskæftiger sig derfor både med læren om undervisningsmetoder og læren om undervisningens indhold.
Hvad er en didaktisk model?
Den didaktiske relationsmodel
Didaktik betyder undervisningslære og drejer sig om alle forhold, der har med undervisning at gøre. Den didaktiske relationsmodel fra Hiim og Hippe kan give dig et grundlag for at opnå en god og optimal undervisning for deltagerne.
Engaging Pre-K Learners By Following Their Interests
Hvordan arbejder man didaktisk?
Didaktisk belægsanalyse er en fokuseret samtaleform, hvor man stiller skarpt på begrundelserne (hjemlen og belæg) bag en given påstand, ytring eller mening om undervisningen. Det er netop undervisningen, der er samtalens faglige fælles tredje. Didaktiske belægsanalyse kan foregå mellem lærer og kollega.
Hvad er didaktisk kompetence?
Almen didaktisk kompetence
Det handler kort fortalt om, på et teoretisk grundlag, at skabe de bedst mulige rammer for alle elevers læring ved at kunne levere didaktisk forankrede og dermed fagligt kvalificerede svar på spørgsmål angående undervisningens hvorfor, hvad og hvordan: Hvorfor: formål og mål. Hvad: indhold.
Hvorfor bruger man didaktik?
Begrebet didaktik bruges særligt i tysksproget og nordisk pædagogisk tradition. Didaktik som pædagogisk disciplin har til formål at bedre praksis og at fremme teoretisk refleksion. Didaktikken bevæger sig derfor mellem pædagogisk teori på den ene side og praktisk-pædagogisk handling på den anden.
Hvad er den didaktiske trekant?
En undervisningssituation vil altid være et spændingsfelt mellem lærer, stof og elev, hvilket kaldes den fagdidaktiske trekant. Disse tre elementer kan og vil nødvendigvis betones forskelligt afhængig af tilrettelæggelsen og den faktiske gennemførelsen af lektionen.
Hvad er en didaktisk samtale?
Didaktiske samtaler er tilrettelagte samtaler om undervisningens mål og evaluering af undervisningen, og hvordan undervisningen kan tilrettelægges for at fremme alle elevers læring, udvikling og dannelse.
Hvad er en didaktisk overvejelse?
Overordnet set er didaktiske refleksioner, overvejelser over forholdet mellem undervisning og læring. Det er refleksioner over målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af pædagogisk virksomhed.
Hvem har lavet den didaktiske trekant?
Undervisning ifølge den didaktiske trekant
Dens herkomst er noget uklar og tilskrives somme tider Johann Friedrich Herbart (1776-1841), somme tider August Hermann Niemeyer (1754-1828). Gennem tidens løb blev der udviklet mange fortolk- ninger af de tre hjørner og de mulige forbindelseslinjer.
Hvad er Curriculumteori?
Ordet curriculum kommer af latin 'løb, løbebane', af currere 'løbe'. Principielle overvejelser vedrørende læreindholdets udvælgelse, sekvensering og formidling udskilles i reglen under betegnelsen curriculumteori. Se også didaktik.
Hvem snakker om didaktik?
Den franske matematikdidaktiker, Guy Brousseau, står bag udviklingen af teorien om didaktiske situationer. Det er en omfattende teori, der indgår som centralt element i den samling af teoridannelser, der omtales som den franske skole i matematikkens didaktik.
Hvad er et didaktisk læremiddel?
I et didaktisk læremiddel er der en række elementer, som har til formål at gøre læremidlet egnet og nemt at bruge i undervisningen. Det kan for eksempel være lærervejledning, mål, elevaktiviteter og evalueringstiltag.
Hvor kan man læse didaktik?
Kandidatuddannelsen didaktik-dansk udbydes både i København (Emdrup) og i Aarhus. Du skal for denne kandidatuddannelse vælge, om du vil oprette en ansøgning til København (Emdrup) eller Aarhus.
Er Smtte en didaktisk model?
SMTTE er en didaktisk model, som kan bruges, når der skal igangsættes forandrings- eller udviklingsprocesser i dagtilbuddet som følge af de observationer, man har gjort sig i den pædagogiske praksis. SMTTE består af fem elementer: Sammenhæng, Mål, Tegn, Tiltag og Evaluering.
Hvad er forskellen på den didaktiske model og smtte modellen?
__________________________________________________________________________ SMTTE-modellen: SMTTE-modellen er en pædagogisk og didaktisk model, der adskiller sig fra de andre didaktiske planlægnings- og refleksionsmodeller, idet at SMTTE-modellen særligt er designet til at igangsætte forandrings- eller ...
Hvad er en god klasseleder?
Klasseledelse betyder, at underviseren leder undervisningen. Der sættes klare mål for undervisningen, og underviseren gennemfører lektionen uden forstyrrende uro. Begrebet klasseledelse sætter fokus på dannelse, demokratisk ledelse, elevinddragelse, kritisk dialog og på fællesskabet.
Hvad er handlingsorienteret didaktik?
Nøglebegreber i handlingsorienteret didaktik
Den er helhedsorienteret, hvilket betyder, at fagområder og kundskaber læres i relation til en konkret, ofte ikke-skolastisk kontekst.
Hvad er forskellen på undervisning og læring?
Undervisning har en lærer som hovedaktør, mens læring har den modtagende – eleven – som hovedaktør.
Hvad er didaktisk rationalitet?
Her vægtes målet om 'didaktisk rationalitet', som kort sagt udgør en ud- dannelsesinstitution i udvikling, hvor lærerne både formår og samtidig gives tid til at argumentere for valg og fravalg.
Hvad er en faglig kompetence?
Hvad er faglige kompetencer? Faglige kompetencer er de specifikke færdigheder, viden og erfaring, der gør dig kvalificeret til at udføre en bestemt arbejdsopgave professionelt. De inkluderer evnen til at anvende teoretisk viden i praksis, løse problemstillinger og tilpasse sig forskellige arbejdssituationer.
Hvilke pædagogiske metoder findes der?
- Low Arousal og ikke-konfronterende pædagogik. Vi tror på, at børn, der kan opføre sig ordentligt, gør det. ...
- Miljøterapi. ...
- Neuropædagogik.
- Struktureret pædagogik.
- Totalkommunikation.
Hvad er stilladsering?
Stilladsering er den proces eller det produkt, der gør eleven i stand til at nå et mål, løse et problem eller færdiggøre en opgave, som eleven ikke ville have været i stand til at gøre uden støtte fra andre personer eller værktøjer (Hu 2006: 34).