Patienterstatningen behandler ikke klager, men afgør kun, om man er berettiget til erstatning. Hvis man vil klage over den behandling, man har modtaget, kan man henvende sig til Styrelsen for Patientklager eller patientvejlederne i sin region.
Hvad er forskellen på Patientklagenævnet og Patienterstatningen?
Klager over sundhedsfaglig behandling skal indsendes til Styrelsen for Patientklager. Hvis du mener, at du er påført en skade som følge af behandling, undersøgelse eller pleje i sundhedsvæsenet eller som følge af bivirkninger til medicin, kan du søge erstatning. Krav om erstatning skal anmeldes til Patienterstatningen.
Hvad laver Styrelsen for Patientklager?
Styrelsen for Patientklager er samlet indgang for dig, der ønsker at klage over den faglige behandling i det danske sundhedsvæsen. Hvis du ikke fået behandling til tiden, den rette behandling, du har krav på eller på anden vis er utilfreds, skal du klage til Styrelsen for Patientklager.
Hvad dækker Patienterstatningen?
Alle, der bliver behandlet eller får udleveret medicin i Danmark, er dækket af Patienterstatningen. Uanset hvor skaden sker. Du er dækket, uanset om din skade er sket på for eksempel et hospital, hos fysioterapeuten eller i egen bolig.
Kan man klage over Styrelsen for Patientsikkerhed?
Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med en sundhedsfaglige behandling, du har modtaget.
Hvorfor også anmelde til Styrelsen for Patientklager?
Hvilken funktion har Styrelsen for Patientsikkerhed?
Styrelsen for Patientsikkerhed er den overordnede sundhedsfaglige tilsynsmyndighed i Danmark. De fører blandt andet tilsyn med behandlingssteder og autoriserede sundhedspersoner. Du kan også indberette en utilsigtet hændelse.
Hvad gør Styrelsen for Patientsikkerhed?
Vi autoriserer sundhedspersoner, fører tilsyn på sundhedsområdet, rådgiver myndigheder og arbejder med læring på tværs af sundhedsvæsenet.
Hvad får man i erstatning fra Patienterstatningen?
Erstatningen fastsættes på grundlag af patientens årsløn på skadetidspunktet. Årslønnen ganges med 10 og herefter med erhvervsevnetabsprocenten. Der ydes efter loven ikke erstatning, hvis erhvervsevnetabet er mindre end 15 %.
Hvem betaler for patienterstatninger?
Alle borgere er dækket af erstatningsordningen, der hovedsagelig er finansieret af det offentlige. Det er Patienterstatningens opgave at sikre, at patienterne eller fx beboerne på et plejehjem får den erstatning, de er berettiget til efter lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Hvad er de 4 erstatningsbetingelser?
Ansvarsgrundlag (culpa eller objektivt ansvar) Økonomisk tab. Kausalitet - årsagsforbindelse mellem skadevolders handling og den skete skade. Adækvans - skaden skal være en påregnelig følge af den ansvarspådragende handling.
Hvem kan klage til Styrelsen for Patientklager?
Hvis du ønsker at klage over en sundhedsperson eller over det sted, du blev behandlet, kan du klage til Styrelsen for Patientklager. Du kan både søge erstatning og klage over personalet, men du skal oprette en sag begge steder. Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager deler ikke information.
Hvem sidder i Styrelsen for Patientklager?
Styrelsen har tilknyttet cirka 500 primært læger, men også andre sundhedspersoner, der fungerer som eksterne sagkyndige i forbindelse med klagesager. Der er også en række interne sundhedsfaglige konsulenter ansat i styrelsen.
Hvad får man ud af at klage til Patientklagenævnet?
Du kan klage over f. eks. en undersøgelse, et behandlingsforløb, fødselshjælp, genoptræning, journalføring mm. Styrelsen for Patientklager afgør sagen.
Hvem ejer Patienterstatningen?
Patienterstatningen er en uafhængig forening, der blev etableret 1. juli 1992, som følge af at Patientforsikringsloven gjorde det muligt at få tilkendt erstatning for behandlingsskader i sundhedsvæsenet og lægemiddelskader. Foreningen skiftede i 2014 navn fra Patientforsikringen.
Hvordan klager man til Patienterstatningen?
For at klage til Ankenævnet for Patienterstatningen skal du gå til www.borger.dk. Her skal du udfylde og indsende et klageskema. Du skal logge på med MitID. På www.borger.dk kan du læse mere om, hvilke oplysninger du skal have klar for at klage.
Hvem skal vurdere mengrad?
Erstatningen udregnes efter din såkaldte méngrad, altså graden af hvor meget du er kommet til skade. Du kan få godtgørelse for varigt mén, hvis dine gener svarer til en méngrad på 5 % eller mere. Vurderingen foretages typisk ud fra en speciallægeeklæring og den vejledende méntabel fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Hvor lang tid tager en sag ved Patienterstatningen?
8,5 måneder tager det at gennemgå og vurdere en sag.
Hvor meget men skal man have for at få erstatning?
For at få erstatning efter erstatningsansvarsloven skal din ulykke medføre et varigt mén på mindst 5 procent. Dit mén bliver fastsat ud fra en lægelig vurdering. I Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings méntabel kan du finde en vejledende ménprocent for en given skade og dermed beregne størrelsen af din erstatning.
Kan man få erstatning for fejlbehandling?
Alle kan søge erstatning hos Patienterstatningen, hvis de får en skade, når de bliver behandlet eller køber medicin i Danmark. Skader efter behandling eller brug af medicin kan for eksempel ske: på sygehuset. hos din egen læge.
Hvor meget får man for svie og smerte?
Hvad er taksten for svie og smerte? Svie og smerte er fastsat ved en takst på 220 kr. skattefri (2023), og taksten reguleres årligt. Du kan maksimalt få 85.500 kroner udbetalt, hvilket svarer til cirka 383 sygedage.
Kan man få erstatning 2 gange?
Du skal være opmærksom på, at du ikke kan få erstatning for det samme 2 gange. Har du således fået godtgørelse for varigt mén efter arbejdsskadesikringsloven, kan du ikke også få godtgørelse for varigt mén efter erstatningsansvarsloven.
Er Patienterstatningen privat?
Patienterstatningens drift finansieres af staten, regioner, kommuner og forsikringsselskaber. Alle institutioner og sundhedspersoner, der er omfattet af klage- og erstatningslovens § 19, skal betale bidrag til Patienterstatningen for behandling af en ansøgning.
Kan man anke en afgørelse fra Styrelsen for patientklager?
Klag over en tilsynsafgørelse
Du kan klage over din afgørelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed om: midlertidig fratagelse af autorisation, indskrænkning af virksomhedsområde og. afgørelser om arbejdsforbud og suspension.
Hvem fører Styrelsen for Patientsikkerhed tilsyn med?
I Styrelsen for Patientsikkerhed fører vi tilsyn med alle autoriserede sundhedspersoner i Danmark. Vi kan indlede en tilsynssag, hvis der er konkret bekymring om, at en autoriseret sundhedsperson er til fare for patienternes sikkerhed.
Er Styrelsen for Patientsikkerhed under Sundhedsstyrelsen?
Styrelsen for Patientsikkerhed er en del af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Vi fører det overordnede tilsyn på sundhedsområdet, yder sundhedsfaglig rådgivning og arbejder med læring på tværs af sundhedsvæsenet.