Brug VOPSLAG, når sammenligningsværdierne findes i en række øverst i en datatabel, og du vil søge i et bestemt antal rækker. Brug LOPSLAG, når sammenligningsværdierne findes i en kolonne til venstre for de data, du vil finde. V'et i VOPSLAG står for "Vandret."
Hvad er et Vopslag?
VOPSLAG bruges til at slå vandret op i en liste, modsat LOPSLAG, som er lodret op i en liste. VOPSLAG og LOPSLAG har samme opbygning, så når du først har lært den ene at kende, er det let at benytte den anden. VOPSLAG hedder HLOOKUP, hvis du har en engelsk udgave af Microsoft Excel.
Hvad er forskellen på Lopslag og Xopslag?
Hvad kan Xopslag? Modsat LOPSLAG kan XOPSLAG søge i en vilkårlig kolonne (vist med rød pil) og returner celleværdi fra vilkårlig kolonne (vist med grøn pil), eller vilkårlig række og returner en celleværdi fra en vilkårlig række, som skitseret i billedet herunder.
Hvornår bruges lopslag?
Brug LOPSLAG, når du har brug for at finde ting i en tabel eller et område efter række. Du kan f. eks. slå en pris på en bildel op ved hjælp af varenummeret eller finde et medarbejdernavn baseret på vedkommendes medarbejder-id.
Hvad bruger man lopslag til?
Hvad er Lopslag i Excel (Vlookup)
Funktionen LOPSLAG i Excel søger lodret i en liste. Funktionen søger efter et kriterie (tal eller tekst) i den første kolonne fra venstre. Hvis der findes et resultat, returnerer funktionen en værdi fra den samme række, men fra den kolonne i listen, du har bedt om.
Minikursus: Introduktion til VOPSLAG (del 2/6)
Hvordan bruger man Vopslag?
Brug VOPSLAG, når sammenligningsværdierne findes i en række øverst i en datatabel, og du vil søge i et bestemt antal rækker. Brug LOPSLAG, når sammenligningsværdierne findes i en kolonne til venstre for de data, du vil finde. V'et i VOPSLAG står for "Vandret."
Hvordan virker Xopslag?
XOPSLAG-funktion søger i et område eller en matrix og returnerer derefter et element, der svarer til det første match, den finder. Hvis der ikke findes et match, kan XOPSLAG returnere det nærmeste (omtrentlige) match. *Hvis den udelades, returnerer XOPSLAG tomme celler, som findes i lookup_array.
Hvorfor virker mit Lopslag ikke?
Fejlen #N/A opstår, fordi opslagsværdien “Kale” vises i den anden kolonne (Produce) i table_array argument A2:C10. I dette tilfælde leder Excel efter den i kolonne A, ikke kolonne B. Løsning: Du kan forsøge at løse dette problem ved at justere LOPSLAG til at henvise til den korrekte kolonne.
Hvad bruger man VLOOKUP til?
LOPSLAG, eller VLOOKUP som det hedder på engelsk, er en funktion, der giver brugeren mulighed for at søge efter en bestemt værdi i en tabel og returnere en værdi fra en anden kolonne i samme række.
Kan Excel tælle bogstaver?
Hvis du vil bruge funktionen, skal du skrive =LÆNGDE(celle) på formellinjen og trykke på Enter. I disse eksempler er cellen den celle, du vil tælle, f. eks. B1.
Hvad hedder Lopslag på engelsk?
LOPSLAG kaldes for VLOOKUP (vertical lookup) på engelsk.
Hvorfor forsvinder 0 i Excel?
Når du skriver tal, der starter med nuller, ligesom i nogle personlige identifikationsnumre, telefonnumre, kreditkortnumre, produktkoder eller postnumre, fjerner Excel disse foranstillede nuller. Hvis du vil undgå dette, kan du først anvende tekst formatet på cellerne, før du skriver eller indsætter tallene.
Hvad er Matrix Excel?
En matrixformel er en formel, der kan udføre flere beregninger på et eller flere elementer i en matrix. Du kan tænke på en matrix som en række eller kolonne med værdier eller en kombination af rækker og kolonner med værdier. Matrixformler kan returnere enten flere resultater eller et enkelt resultat.
Hvis formel returner værdi?
Funktionen HVISER kontrollerer, om en eller flere betingelser er opfyldt, og returnerer en værdi, der svarer til den første betingelse der er SAND. HVISER kan erstatte flere indlejrede HVIS-sætninger og er meget nemmere at læse, hvis der findes flere betingelser.
Hvordan laver man en rulleliste i Excel?
Markér den celle i regnearket, hvor du vil placere rullelisten. Gå til fanen Data på båndet, og vælg derefter Datavalidering. Vælg Liste i feltet Tillad under fanen Indstillinger. Hvis det er OK, at andre lader cellen være tom, skal du markere afkrydsningsfeltet Ignorer tomme .
Hvad er Hlookup?
Hvad er VOPSLAG/HLOOKUP? Funktionen VOPSLAG/HLOOKUP er identisk med LOPSLAG, den eneste forskel er, at VOPSLAG/HLOOKUP søger igennem første række i en matrix for at finde en bestemt værdi, og returnerer værdien fra en anden række i matrixen i Excel.
Hvad er IT forkortelse for?
It, IT, forkortelse af informationsteknologi, udstyr, teknikker og værktøjer til behandling og distribution af data, information og viden. It er tæt knyttet til brugen af computere og lignende former for hardware (maskinel) samt den software (programmel), der er en forudsætning for anvendelsen heraf.
Hvordan får man Excel til at tælle for en?
På fanen Formler skal du klikke på Flere funktioner, pege på Statistisk og derefter klikke på en af de følgende funktioner: TÆLV: For at tælle celler, der ikke er tomme. TÆL: For at tælle celler, der indeholder tal.
Hvordan markere man alt i Excel?
- Klik på knappen Marker alt.
- Tryk på Ctrl+A. Bemærk! Hvis regnearket indeholder data, og den aktive celle er over eller til højre for dataene, markeres det aktuelle område, når du trykker på Ctrl+A. Hvis du trykker på Ctrl+A igen, markeres hele regnearket.
Hvad er Returmatrix?
Returmatrix er det område, som XOPSLAG skal returnere et resultat fra. Da vi er på udkig efter prisen, vil det her være kolonne C, som skal indtastes. Størrelsen på opslagsmatrix og returmatrix skal være den samme. På samme måde som for vores opslagsmatrix angiver vi hele kolonne C som returmatrix: C:C.
Hvordan fryser man flere ruder i Excel?
Frys rækker eller kolonner
Den grå linje, der vises mellem kolonne A og B viser, at den første kolonne er frosset. Vælg den tredje kolonne. Vælg Vis > Frys ruder > Frys ruder.
Hvordan låser man øverste række i Excel?
- Markér rækken under den sidste række eller til højre for den sidste kolonne, du vil have frosset.
- På fanen Vis skal du vælge. Frys ruder.
Hvis i Excel?
HVIS, funktionen. Funktionen HVIS er en af de mest populære funktioner i Excel, og den gør det muligt at foretage logiske sammenligninger mellem en værdi, og hvad du forventer. Så en HVIS-sætning kan have to resultater. Det første resultat er, hvis din sammenligning er Sand, det andet hvis din sammenligning er Falsk.