Retten til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning. Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder, kort, rids, film mv.
Hvornår er der tale om aktindsigt?
Hvis du ønsker at få adgang til dokumenter fra en offentlig myndighed mv., kan du søge om det, der hedder aktindsigt. Det gælder alle dokumenter, også indførsler i journaler, registre og andre fortegnelser om sagen.
Hvad er ikke omfattet af aktindsigt?
Dens virksomhed Retten til aktindsigt omfatter ikke rent private dokumenter, dokumenter som modtages til opbevaring eller til rent teknisk bearbejdning samt dokumenter som er sendt til myndigheden ved en åbenbar fejltagelse.
Hvad er forskellen på aktindsigt og indsigt?
Forskelle på indsigt og aktindsigt / egenacces
Man kan sige, at aktindsigt kan bruges til at give indblik i kommunens sager og dokumenter generelt, mens indsigt og egenacces kan bruges til at få indblik i, hvilke oplysninger kommunen har om dig.
Hvad indebærer aktindsigt?
Partsaktindsigt. Udover den almindelige aktindsigt efter offentlighedsloven, har du som part i en sag særlige rettigheder. Partsaktindsigten er mere omfattende end den almindelige aktindsigt, da der er oplysninger om en selv, du gerne må blive bekendt med, men som andre ikke ville få adgang til.
Forvaltningsret: Aktindsigt efter offentlighedsloven
Hvornår har man ikke ret til aktindsigt?
Retten til aktindsigt kan begrænses, når det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til private, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet. Udlevering af oplysninger om, hvor i fællesplænen afdøde er nedsat, er som udgangspunkt undtaget fra aktindsigt.
Hvad koster det at få aktindsigt?
Kan der kræves betaling for aktindsigt? Myndigheden har ret til at kræve betaling. Hvis man ønsker aktindsigt i form af en papirkopi, kan myndigheden kræve 10 kr.
Hvad kan man kræve aktindsigt i?
Retten til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning. Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder, kort, rids, film mv.
Kan man få aktindsigt i løn?
Offentlighedsloven indebærer en ret til aktindsigt i oplysninger om den enkelte offentligt ansattes løn, herunder de enkelte løndele. Herudover kan de enkelte ministerier give yderligere aktindsigt i baggrunden for lønforbedringer efter princippet om meroffentlighed.
Kan man få afslag på aktindsigt?
En myndighed kan afslå at behandle en anmodning om aktindsigt, i det omfang behandlingen af anmodningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug. Det følger af den centrale ressourcebestemmelse i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 1.
Er interne dokumenter altid undtaget fra aktindsigt?
Interne arbejdsdokumenter er som udgangspunkt ikke omfattet af retten til aktindsigt. Som interne dokumenter anses dokumenter, der er ikke er afgivet til udenforstående, f. eks. interne mails og dokumenter udarbejdet til eget brug.
Hvor mange dage aktindsigt?
En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvordan får jeg aktindsigt i min journal?
Aktindsigt i patientjournaler
Ønsker man aktindsigt i sin patientjournal, skal man henvende sig til den myndighed, institution eller sundhedsperson, der har ansvaret for patientjournalen. Der er ingen særlige krav til, hvordan aktindsigtsanmodningen skal se ud.
Hvordan får man aktindsigt hos politiet?
Hvis du ønsker at få indsigt i, om politiet behandler oplysninger om dig, skal du rette henvendelse til den enkelte politikreds eller Rigspolitiets Databeskyttelsesenhed. Adgangen til indsigt reguleres af retshåndhævelsesloven, EU's databeskyttelsesforordning og databeskyttelsesloven.
Kan man få aktindsigt i en anonym anmeldelse?
”En myndighed kan i udgangspunktet ikke hemmeligholde et navn på en anmelder eller andre der giver oplysninger til en sag. Det er vigtigt at den borger der er part i sagen, kan få oplyst hvor myndigheden har sine oplysninger fra.
Hvor hurtigt skal man have svar på aktindsigt?
En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvem har adgang til personalesag?
Afdelingslederen i afdeling B, må ikke, læse dokumenter på personalesagen, der vedrører ansættelsen i afdeling A. Hvem har adgang til en personalesag? Alle sagsbehandlere i den lokale HR afdeling. Leder/ledelse og den eller de medarbejdere i afdelingen, som lederen har bemyndiget hertil.
Kan man se sin personalesag?
Selvom offentlighedsloven som udgangspunkt ikke rummer mulighed for aktindsigt i personalesager, følger det dog af loven, at visse personoplysninger som den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsmæssige opgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser kan være omfattet af aktindsigt.
I hvilken lov er retten til aktindsigt beskrevet?
Offentlighedsloven indeholder de almindelige regler om aktindsigt for enhver. Ved siden af offentlighedslovens regler er der på forskellige områder fastsat særlige regler om aktindsigt.
Kan man få aktindsigt i testamente?
Når du er død, har alle arvinger, der kan komme i betragtning ved arvens fordeling, krav på at se indholdet af dit testamente. De kan således læse, hvordan du har tænkt, at din arv skal fordeles. Alle arvinger kan ligeledes rejse kritik af dit testamentes indhold, hvis de mener, at det strider imod gældende lov.
Hvem har ret til aktindsigt efter forvaltningsloven?
Alle kan søge om aktindsigt efter offentlighedsloven, mens det kun er parter i en sag, som kan søge om aktindsigt efter forvaltningsloven. Hertil skal nævnes, at man er bedre stillet som part i en sag, altså adgangen til aktindsigt er større efter forvaltningsloven. Adgangen til aktindsigt er ikke uden undtagelser.
Kan man få slettet noget i sin journal?
Ret til at få slettet oplysninger (retten til sletning)
Du skal som udgangspunkt kontakte det behandlingssted, som har noteret oplysningerne, og som vil vurdere, om oplysningerne kan rettes eller slettes. Når behandlingsstedet har ændret oplysningerne, vil de ændrede data blive vist i Sundhedsdatastyrelsens registre.
Kan man få aktindsigt i afdødes journal?
De nærmeste pårørende vil i den situation have adgang til aktindsigt i de oplysninger i patientens journal, som har betydning for deres stillingtagen. Det bemærkes, at det vil bero på et konkret skøn i den enkelte situation, hvilke personer der må anses for nærmeste pårørende.
Hvad skriver man når man søger aktindsigt?
- indeholde de oplysninger, som er nødvendige for, at myndigheden kan identificere den sag eller de dokumenter, der ønskes aktindsigt i (det såkaldte ”objektive identifikationskrav”), og.
- angive det tema, som sagen eller dokumentet vedrører (”temakravet”).
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.