stk. Langtidsholdbar rød kølervæske G12/G12+ baseret på rene monoethylenglycol- og anti-korrosionsadditiver til beskyttelse af radiatoren, åbne og lukkede kredsløb. Kølervæsken beskytter mod frysning om vinteren, helt ned til -26°C og afkøler om sommeren.
Er det ligegyldigt hvilken kølervæske?
Det er fristende at tænke, at det er underordnet, om du fylder grøn eller rød kølervæske på bilen. Men det er ikke helt ligegyldigt, hvilken farve kølervæske, du fylder på bilen. Udover at farven åbenlyst er forskellig, så er der faktisk også tilsat forskellige additiver til de to typer af kølervæske.
Hvad er forskellen på kølervæske farver?
En tommelfingerregel er, at er din bil fra før 2000, skal du vælge en blå kølervæske. Er din bil fra efter 2000, skal du vælge en rød kølervæske. Denne typer er tilsat ethylenglykol, og vil typisk være mærket med ”long life”. Det er fordi denne type kølervæske ikke er så hård ved gummi og metaller i denne type motor.
Hvad er G13 kølervæske?
Den XCL G13 -30°C kølevæske reducerer korrosion og forhindrer overophedning af motoren i personbiler, varebiler og lastbiler. XCL G13 er en "Lobrid" teknologi væske, der indeholder MEG, glycerol, mineral (silikat type) og organiske inhibitorer.
Hvad sker der hvis man blander rød og blå kølervæske?
Kan man blande to farver kølervæske? Det betyder ikke noget, at du blander to forskellige farver kølervæske. Så længe begge væsker er ethylenglykol baseret.
En kort forklaring på, hvad G12-kølevæske er
Hvorfor må man ikke blande kølervæske?
Farven på kølervæsken har ingen betydning. Det har til gengæld addtiverne i kølervæsken. Der findes groft sagt to typer af kølervæske - og de må ikke blandes.
Hvad sker der hvis man ikke blander kølervæske med vand?
Det anbefales normalt at blande kølervæske med vand i forholdet 50/50 for at opnå den rette balance mellem varmeoverførsel og frostsikring. Når man blander kølervæske med vand, hjælper det med at forhindre overophedning og beskytter motoren mod frostskader.
Hvad er forskellen på frostvæske og kølervæske?
Kølervæske og frostvæske er som udgangspunkt det samme.
Hvad sker der hvis man fylder for meget kølervæske på?
Som tommelfingerregel kan du ikke fylde for meget kølervæske på din bil, da du blot vil opleve kølervæsken flyde ud over beholderen. Derfor kan du som udgangspunkt gå ud fra max-mærket også selvom det ligner at der kan være mere i beholderen.
Hvornår fryser ren kølervæske?
Ren glykol fryser ved minus 12 grader, men opblandet med vand falder frysepunktet.
Kan kølervæske blive for gammel?
Husk, at kølervæske skal udskiftes en gang om året
De tilsætningsstoffer, som kølervæsken indeholder, nedbrydes med tiden. Det betyder, at selvom de modvirker rust og tæring i køleren, kan de med tiden udsætte køleren for tæring, når stofferne nedbrydes.
Hvad hedder den blå kølervæske?
Mannol Kølervæske 911 blå - 10ltr. Pemco kølervæske 911 Blå 60 ltr.
Kan man selv skifte kølervæske?
Selvom det er muligt at udføre udskiftningen af kølervæsken selv, anbefales det at overlade opgaven til dit lokale værksted. Dette reducerer risikoen for forurening og sikrer en korrekt udført opgave. Det er afgørende at huske, at kølervæske under ingen omstændigheder må hældes i kloakken eller udledes på jorden.
Hvad hedder de mest anvendte kølervæske?
Ethylenglykol er hovedengrediens i den mest almindelige kølervæske. Generelt bruges den blå til støbejernsmotorer og den røde til aluminiumsmotorer. Der findes mange forskellige typer, speceielt af den røde, de er ofte baseret på Monoethylenglycol.
Kan kølervæske fryse?
Kølervæske sørger for, at motoren ikke bliver for varm. Er vejret koldt, er der dog risiko for, at kølervæsken kan fryse med katastrofale konsekvenser til følge.
Er glykol kølervæske?
Hvad er glykol? Glykol er en farveløs væske, der blandt andet bruges i kølervæske.
Hvor meget kølervæske kan der være i en bil?
Som udgangspunkt kan du ikke fylde for meget kølervæske på din bil, medmindre beholderen til kølervæske flyder over. Det er dog vigtigt at fylde kølervæsken op til max-mærket, som normalt er angivet på beholderen.
Hvor lang tid holder kølervæske?
Batterierne skal have skiftet kølervæske, det anslås at koste 3.000 kr., og skal skiftes for hvert tredje år (dog højst 60.000 km).
Hvordan kan man se om der mangler kølervæske?
Du opdager oftest at køleren er utæt ved at der samles en lille pøl vand under bilen foran eller bilen bliver varmere end normalt. Når det sker, bør du først kontrollere kølervæskestanden, og hvis den er faldet skal du se om du kan finde lækagen.
Kan man fylde vand på kølervæske?
Kan jeg bare fylde rent vand på om sommeren i stedet for kølervæske? Det korte svar er: Nej.
Hvor meget koster kølervæske?
Kølervæske: Hvor meget koster dette produkt? Prisen på bildele inden for kategorien Kølervæske varierer fra 23 kr. til 295 kr., afhængigt af køretøjstype, producent og produktspecifikationer.
Hvordan kan man se om toppakningen er gået?
- Bilen virker træg i optrækket. Den accellererer ikke ordentligt.
- Der kommer (noget der ligner) damp ud af din udstødning.
- Bilen mangler kølervæske.
- Der er vand i udstødningen.
- Der er vand og/eller olie i selve motorrummet.
- Brunligt ”stads” rundt om oliedækslet.
Kan vand erstatte kølervæske?
Du kan vente, indtil motoren er kølet helt ned -- åbne aldrig en varm eller endda varm radiator -- og så kan du fylde den med vand. Det bør give nok kølekraft til at komme til en lokal mekaniker. Du bør dog ikke efterlade vandet i dit køretøjs køler og kølesystem.
Hvad koster det at få skiftet en toppakning?
Hvad koster det at få skiftet en toppakning
En professionel udskiftning typisk koster mellem 2.000 og 4.750 kr, med et gennemsnit på omkring 3.000 kr. Det er bedst at få et tilbud fra et anerkendt autoværksted, der specialiserer sig i din bilmodel, for at få en mere præcis pris.
Er alt kølervæske det samme?
Hvilken kølervæske skal jeg købe til min bil? Forskellen på rød og blå kølervæske er, at den blå (som udgangspunkt) bruges til støbejernsmotorer, mens den røde er til aluminiums-motorer. Disse to motortyper har brug for forskellige additiver i kølervæsken. Faktisk er det alderen på din bil, der er mest afgørende.