Inden for bogføringsloven er der et begreb, der hedder god bogføringsskik. Det begreb omfatter, at virksomheder skal opbevare deres regnskab og bilag sikkert og dermed sørge for, at det ikke kan udsættes for misbrug. Det kræves derudover, at alt bogføring er sket korrekt, så der ingen fejl og mangler finder sted.
Hvilke krav er der til bogføring?
Hvilke generelle krav er der til bogføring? Bogføringen skal tilrettelægges og udføres under hensyntagen til virksomhedens kompleksitet, antallet af transaktioner og transaktionernes økonomiske omfang. Desuden skal transaktioner registreres i bogføring nøjagtigt og snarest muligt.
Hvad skal bogføring indeholde?
- De to grundelementer i dit regnskab. Dit regnskab består af to dele; en resultatopgørelse og en balance. ...
- Dobbelt bogføring - også kaldet det dobbelte bogholderi. ...
- Debet og kredit. ...
- Transaktioner. ...
- Bilagsnummerering. ...
- Bilag. ...
- Kontoplan. ...
- Moms.
Hvordan bogføres en udgift?
Alle udgifter og indtægter bogføres under balancen i regnskabet. I balancen skal udgifter (passiver) og indtægter (aktiver) stemme. Indtægterne minus udgifterne giver årets resultat for virksomheden. Årets resultat er den endelige opgørelse af virksomhedens over- eller underskud.
Kan man selv bogføre?
Hvis du bogfører selv, kan du spare penge på bogholderi- eller revisoromkostninger. Det kan være en god idé for mindre virksomheder eller selvstændige, der ønsker at reducere deres udgifter. Ved at bogføre selv kan du have mere fleksibilitet i forhold til hvornår du arbejder med bogføringen.
Ny Bogføringslov – Skal man have et regnskabsprogram?
Hvor ofte skal der bogføres?
Du skal ikke foretage daglig bogføring, men det anbefales. Ifølge Bogføringslovens kapitel 3, § 7 står der: “virksomheder skal registrere alle transaktioner nøjagtigt, og snarest muligt efter at de forhold, der danner grundlag for registreringerne, foreligger”.
Kan jeg selv lave regnskab?
Ja, du kan sagtens selv lave dit eget årsregnskab. Du har dog pligt til, med visse undtagelser, at sende dit regnskab til revidering hos en revisor, som vil give det sit blåstempel, hvis tingene ser ud til at være i orden.
Hvor meget koster en bogholder?
De fleste bogholdere har en fast timepris i omegnen af 400 kr. - 500 kr. Dog er der også flere bogholdere som tilbyder en “pris pr. bilag” løsning.
Hvornår er det debet og kredit?
Debet er et udtryk man bruger, når man sætter penge ind på en konto. Modsat er kredit et udtryk for, når penge forlader kontoen. Det vil sige, at skal man tage penge fra en konto, skal man kreditere beløbet ved en debetkonto og debitere ved en kreditkonto.
Hvad skal man kunne som bogholder?
En af bogholderens mest centrale opgaver er bogføring. Bogføring er, når du registrerer og systematiserer aktiviteterne i en virksomheds økonomi. Bogføring indebærer, at bogholderen noterer alle virksomhedens transaktioner, herunder køb og salg af varer og ydelser, der er sket i forbindelse med virksomhedens drift.
Hvordan bogfører jeg moms?
- Gå til Bogføring og vælg Kassekladde.
- Vælg hvilken dato, transaktionen optræder på dit kontoudtog.
- I Konto vælger du 7210 - Afregnet moms.
- Hvis du har betalt moms, skriver du beløbet i Debet.
- Hvis du har fået en tilbagebetaling af moms, skriver du beløbet i Kredit.
Hvem skal lave en Bogføringsprocedure?
Hvem skal lave en beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedure? Ifølge § 6 i bogføringsloven (skal regnskabspligtige virksomheder og ikke-regnskabspligtige virksomheder, hvor nettoomsætningen i to på hinanden følgende indkomstår overstiger 300.000 kr. udarbejde en beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedure.
Hvordan skal afskrivninger bogføres?
Når du bogfører afskrivninger, skal du debitere i resultatopgørelsen og modpostere under det enkelte aktiv i balancen under aktiver. Hvor ofte du bogfører afskrivninger er op til dig selv. Nogle kan bedst lig at bogføre afskrivninger hver måned, andre hvert kvartal eller halvår.
Hvor længe skal man gemme bilag til SKAT?
Opbevaringspligt. Opbevaringspligtens periode for regnskabsmaterialet er 5 år efter udløbet af de pågældende regnskabsår. Se momsbekendtgørelsens § 92, stk.
Hvad er god regnskabsskik?
Med god regnskabsskik dokumenteres det samlede budget- og regnskabsmateriale, herunder registreringer, beskrivelser af budgettering, registrering og bogføringen samt fordelingsnøgler og argumentation desangående.
Hvad er vigtigt i et regnskab?
Dit regnskab består af to dele; en resultatopgørelse og en balance. Resultatopgørelsen er den del af dit regnskab, der viser din omsætning og dine omkostninger for en given periode. Balancen i dit regnskab giver dig et overblik over din virksomheds økonomiske situation. Den indeholder altid aktiver og passiver.
Er overskud og resultat det samme?
Et overskud betegner et positivt resultat, når virksomhedens omkostninger er trukket fra virksomhedens omsætning. Et overskud er derfor det modsatte af et underskud.
Kan man se regnskab for enkeltmandsvirksomhed?
Det er muligt at finde virksomheders regnskab på Erhvervsstyrelsens hjemmeside, hvor du skal logge ind med dit NemId. Erhvervsstyrelsen er dog ikke det eneste sted, hvor du kan finde frem til regnskaberne, men det er den hjemmeside, der er mest udbredt.
Hvordan laver man regnskab for enkeltmandsvirksomhed?
En enkeltmandsvirksomhed har ingen revisionspligt, og behøver derfor ikke at udarbejde årsregnskab samt skatteregnskab, dog vil det være en god idé at få det gjort, hvis man har meget aktivitet i sit firma. Vælger man at få udarbejdet et årsregnskab, skal dette følge årsregnskabsloven for en klasse A virksomhed.
Hvordan bogføres aktiver?
Når du skal bogføre dit anlægsaktiv, skal det bogføres ind under aktiverne i balancen med hele beløbet. Derefter afskriver du i både balancen og resultatopgørelsen, enten måned for måned eller på årsbasis, indtil aktivet er helt afskrevet. På den måde bliver værdien fordelt over en periode og hele tiden ajourført.
Hvorfor er det vigtigt at bogføre?
Bogføring er vigtig, da det giver dig et overblik over din virksomheds økonomiske situation og danner grundlaget for, at det regnskabsmæssige resultat kan opgøres ved udgangen af et regnskabsår. Helt konkret betyder det, at for hver gang du køber eller sælger noget, skal du huske at bogføre det.
Hvad koster det at få bogført?
Det koster kun fra 650 kr. i timen, at benytte en af vores NAV bogholdere, hvis ikke i vælger en pakkeløsning eller hvis i har spørgsmål og brug for en konkret vurdering i forbindelse med jeres bogføring.