Når avisens artikler er skrevet, skal de layoutes. Historierne placeres i avisen, og der indsættes billeder, faktabokse og citater. Det vigtigste i layout er, at få avisen og dens artikler til at se godt ud, så man kan overskue avisens indhold, og får lyst til at læse det.
Hvad betyder et layout?
Layout, også kaldet opsætning, er det at arrangere tekst, illustrationer og andre grafiske virkemidler på papir – som i aviser og magasiner.
Hvordan ser en layout ud?
Layout betegner placeringen af alle de visuelle elementer på en avisside eller et helt opslag (to sider over for hinanden). Mere konkret går layout-arbejde (se også 'ombrydning') ud på at bestemme hvordan tekst og billeder skal placeres, og hvilken typografi der skal vælges.
Hvad er et godt layout?
Et godt layout
Når du layouter din opgaver, skal du tage stilling til udformningen af siderne, skriften (skrifttype og skriftstørrelse), brødteksten (herunder margener, forkant og bagkant) og afsnittenes længde.
Hvordan layouter man en tekst?
- Tænk i linjer. ...
- Brug overskrifter. ...
- Lav punktopstillinger. ...
- Skriv korte afsnit, og brug korte linjer. ...
- Brug luft. ...
- Bryd med billeder og illustrationer. ...
- Vælg dine formateringer. ...
- Tænk over farverne.
Layout
Hvad er tekstens layout?
Når avisens artikler er skrevet, skal de layoutes. Historierne placeres i avisen, og der indsættes billeder, faktabokse og citater. Det vigtigste i layout er, at få avisen og dens artikler til at se godt ud, så man kan overskue avisens indhold, og får lyst til at læse det.
Hvordan laver man layout til en tale?
- Layoutet bestemmes af din opgaveformulering.
- Eksempel på layout.
- Vælg en titel.
- Angiv tid og sted.
- Sæt teksten op, så den bliver læsevenlig.
- Skriv dit navn på talen.
- Brug eventuelt illustrationer.
- Sæt en kildeliste ind til sidst.
Hvordan laver man layout på Word?
Rediger layoutet for dit dokument, så det er lige, som du vil have det. Vælg Layout > Margener. Vælg de ønskede margener, eller vælg Tilpassede margener for at definere dine egne.
Hvordan er en artikel bygget op?
- En artikel er opbygget af:
- Rubrik - et par linjer, der forklarer, hvad artiklen handler om.
- Brødtekst - selve artiklen.
- Underoverskrifter - der bryder artiklen op og samtidig skaber nysgerrighed.
- Konklusion eller opsummering.
Hvordan laver man en god rubrik?
- Rubrikken skal pirre nysgerrigheden.
- Den skal være kort og præcis.
- Den må ikke love mere, end den kan holde.
- Den skal være dækkende for indholdet i artiklen.
- Brug tid på at finde frem til den helt rigtige rubrik.
Hvad skal der stå i en byline?
En byline er en linje i en artikel, hvor der står, hvem journalisten er, og hvornår artiklen er skrevet. En byline fungerer derfor som en slags kildeangivelse. Under billeder i avisen er der ofte en forklaring eller supplerende tekst som forklarer hvad der sker på billedet.
Hvordan laver man en god artikel?
- Drop klicheerne – vær original.
- Drop det akademiske sprog.
- Skriv aktivt.
- Gør det abstrakte sprog konkret.
- Lug ud i fyldord.
- Beskær din tekst.
Hvordan er layoutet i et indlæg?
Anvend afsnit, når du skriver indhold; tekst til dine indlæg. Inddel dermed din tekst, hvor det giver mening og brug gerne underoverskrifter: H2'ere og H3'ere. Derudover kan du også fremhæve vigtige ord eller sætninger med fed. Begynd dit indlæg med en introduktion, hvor du præsenterer din tekst for læseren.
Hvordan ser en byline ud?
En byline er det sted i artiklen, hvor du angiver, hvem skribenten er, du kan eventuelt også angive fotograf og illustrator hvis det er nødvendigt. Den placeres normalt mellem underrubrikken og brødteksten, den kan også placeres i slutningen af artiklen.
Hvad er et format?
Format, (af lat. (liber) formatus (bog) formet (på en vis måde), af formare danne, forme), bestemt ordning af måden, hvorpå fx data præsenteres; sammenlign med formatere.
Hvad er et type?
En type er, ifølge den danske ordbog, en kategori af genstand, individer eller fænomener, der har bestemte kendetegn eller egenskaber tilfælles.
Hvad skal en god artikel indeholde?
- Rubrik – artiklens titel/overskrift (1-2 linjer)
- Manchet – artiklens samlede essens, dvs. ...
- Brødtekst med underoverskrifter – artiklens udfoldede historie (med uddybet svar på hvem, hvad, hvor,
- Billeder – der indrammer historien visuelt.
Hvilke genre er der i en artikel?
- Anmeldelse.
- Causeri.
- Debatindlæg.
- Klumme – (Debaterende artikler, med subjektiv genre)
- Kommentage.
- Kronik – (Debaterende artikler, med subjektiv genre)
- Leder (journalistik) – (Debaterende artikler, med subjektiv genre. Ofte skrevet af avisens redaktør. ...
- Læserbreve.
Hvad skal en nyhedsartikel indeholde?
Nyhedsartiklen er en del af de journalistiske genrer, som formidler hændelser, viden eller aktuelle emner til borgerne i samfundet. En nyhedsartikel handler om aktuelt og samfundsrelevant stof. Den skal informere læseren om en sag ved at svare på spørgsmålene ”hvem”, ”hvad”, ”hvor” og ”hvornår”.
Hvad er en sektion i en tekst?
Sektioner i Word bruges til at opdele dokumentet, f. eks. hvis man vil have forskellig tekst i sidehovedet eller sidefoden, men også til at styre antallet af kolonner (spalter) i dokumentet.
Hvordan skriver man i spalter?
- Hvis du kun vil anvende spalter i en del af dit dokument, skal du markere den tekst, du vil formatere, med markøren.
- Klik på Spalter under fanen Sidelayout, og klik derefter på Flere spalter.
- Vælg Markeret tekst på rullelisten Anvend på.
Hvordan laver jeg en a5 folder?
Den mest simple måde er, at lave 4 sider i Word, og så lade fotokopimaskinen klare det med at nedfotografere dem til halv størrelse, så 2 A4-sider bagefter kan være på 1 A4-papir. Og så lægger du papirerne i kopimaskinen igen og kopierer på den anden side.
Hvad er en spalte i en artikel?
Spalter: Sæt artiklen op i to spalter i Word. Det giver et professionelt udtryk. Avis og dato: Skriv dato og navnet på den avis, du skriver for, i sidehovedet. Byline (dit navn): Skriv gerne dit navn i en byline, hvor det står, hvem der har skrevet artiklen.
Hvordan laver man den bedste tale?
- Talens tre grundsten. Når du bygger en tale op, er det vigtigt at have styr på dens tre grundsten, som er; historier, pointer, og en erklæring. ...
- Giv talen struktur. ...
- Indbyg en overraskelse. ...
- Stil et dramatisk spørgsmål. ...
- Hold den røde tråd. ...
- Pas på længden. ...
- Brug korte sætninger.
Hvad er en primær modtager?
Primær målgruppe: Den primære målgruppe er den gruppe af mennesker, som din kommunikation retter sig direkte imod. Sekundær målgruppe: Den sekundære målgruppe er en gruppe, som ligner eller gerne vil ligne den primære målgruppe, og det er derfor forventeligt, at der kan være en vis stimulus af gruppen.